کد خبر: ۱۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
احمد شیرزاد:
یک نماینده مجلس ششم با بیان اینکه احمدی‌نژاد مجوز دارد که بیاید و تخریب کند اما مجوز شرکت در انتخابات را ندارد،‌ گفت: من فکر می‌کنم اصولگرایان ممکن است چهره‌های تازه‌ای را به میدان رقابت وارد کنند و احتمال می‌دهم از بین چهره‌های نظامی که بین مردم شهرت داشته باشند،‌ کسانی را به عرصه بیاورند.
احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در گفت‌وگو با ندای ایرانیان با اشاره به زمزمه‌های بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه رقابت سیاسی گفت: نباید از بازگشت احمدی‌نژاد، هیولا ساخت، همان‌طور که ورود ایشان پدیده بود اگر دوباره هم بخواهد بازگردد پدیده‌ای است.

وی افزود: اما بررسی شواهد نشان می‌دهد که این آمدن به جدیت سال ۸۴ نخواهد شد، بنابراین احتمال اینکه از آقای احمدی‌نژاد کاندیدایی جدی بسازند ضعیف است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به سنت سیاسی دوره‌های گذشته ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: مسئله‌ای در عموم کشورها وجود دارد،‌ اینکه وقتی یک نفر دو دوره رئیس‌جمهور بوده است مجدداً کاندیدا نمی‌شود البته در برخی کشورها که یک نفر چندین دوره رئیس‌جمهور هستند مثل حافظ اسد در سوریه و بعد از او هم فرزندش بشار اسد که مادام‌العمر می‌تواند کاندیدای ریاست‌جمهوری شود یا مثلاً در مصر زمان حسنی مبارک که این موارد استثنا هستند.

شیرزاد ادامه داد: معمولاً در کشورهایی که محدودیت دو دوره پیاپی وجود دارد سنت نیست که کسی که دو دوره را طی کرده است، دوباره به رقابت بیاید. البته ممکن است ایراد گرفته شود که خود اصلاح‌طلبان آقای خاتمی را به عرصه انتخابات دعوت کردند اما دقیقاً علت اینکه آقای خاتمی آن زمان این مسئله را قبول نکردند و دیگران را حمایت کردند به همین دلیل سنت سیاسی است.

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه کسی که ۸ سال رئیس‌جمهور بوده است باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی کنار برود و در فعالیت‌های عام‌المنفعه دیگر شرکت کند، اظهار داشت: برخی ممکن است منادیان صلح باشد و یا دیگر فعالیت‌ها را دنبال کنند البته این صحبت‌ها به این معنی نیست که بازگشت آقای احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات ممنوع باشد، ایشان می‌تواند بیاید اما من فکر می‌کنم که شانس زیادی ندارد.

شیرزاد در مورد شرایط روی کار آمدن احمدی‌نژاد، یادآور شد: در حال حاضر دیگر شرایط سال ۸۴ یا ۸۸ حاکم نیست. در سال ۸۴ تحت شرایط بسیار ویژه با یک بازی سیاسی بسیار خاص آقای احمدی‌نژاد آمد که اصلاً نمی‌خواهم وارد آن بشوم.

وی ادامه داد: سال ۸۸ هم به طور طبیعی یک دور ۴ ساله را طی کرده بود و داخل کشور زمینه معمولاً برای تمدید یک دوره ۴ ساله دیگر وجود دارد. این امتیاز در حال حاضر به نفع آقای روحانی است. معمولاً جامعه و کنشگران سیاسی یک جامعه تمایل دارند که یک دوره ریاست‌جمهوری بار دیگر تمدید شود و بعد از انقلاب هم این‌گونه بوده است؛ بنابراین فضای روانی به طور طبیعی این بار به نفع آقای روحانی رقم خواهد خورد.

این استاد دانشگاه در ادامه به تشریح دلایل فعال شدن دوباره احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: اصولگراها در حال حاضر با کارت آقای احمدی‌نژاد به خوبی بازی خواهند کرد؛ یعنی به او خوشامد خواهند گفت و تمام مرزها به روی او باز هست و به او سخت‌گیری نمی‌کنند، مجوزهای سخنرانی برای او صادر می‌شود حتی مردم را برای شرکت در سخنرانی‌های او ترغیب می‌کنند.

شیرزاد در مورد علت استفاده اصولگرایان از احمدی‌نژاد، تأکید کرد: به دلیل اینکه مأموریت آقای احمدی‌نژاد، تخریب روحانی است و قرار است ایشان بیاید تا بدون هیچ حد و مرز و بدون هیچ‌گونه نگرانی از واکنش‌ها نسبت به حرف‌هایش، آقای روحانی را تخریب کنند ایشان این تخصص را به خوبی دارد و جزو معدود تخصص‌هایی است که دارد.

نماینده مجلس ششم افزود: در گذشته هم آقای احمدی‌نژاد از این تخصص استفاده کرده است چه در سال ۸۴ بر ضد آقای هاشمی و چه در سال ۸۸ علیه کاندیداهای وقت، از همین شیوه استفاده کرد. تخصصی که ویژه ایشان است و اگر در شرایطی باشد که راه برای او باز باشد و آبی باشد، در این زمینه شناگر خوبی است من فکر می‌کنم که ایشان مجوز دارد که بیاید و به شدت تخریب کند.

با این حال، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد احتمال آنکه به احمدی‌نژاد اجازه حضور در انتخابات داده شود، خاطرنشان کرد:‌ من فکر می‌کنم این مجوز تا شرکت در انتخابات تمدید نخواهد شد یعنی نهایتاً سه تا چهار هفته مانده به اعلام کاندیداتوری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این مجوز را خواهد داشت اما بعد از آن به شیوه‌های مختلف اجازه ورود او را به عرصه انتخاباتی نمی‌دهد مثلاً شاید از طریق رد صلاحیت یا شیوه‌های دیگر باشد.

شیرزاد در ادامه در مورد گزینه‌های روی میز اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، گفت: به نظر من آقای لاریجانی با توجه به مشی و مرام و جهت‌گیری‌های اخیرش بعید می‌دانم که بخواهد به عرصه رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ورود پیدا کند. ضمن اینکه با توجه به زاویه‌های میان اصولگرایان تندرو با او به ویژه اینکه ایشان را در انتخابات مجلس در قم حمایت نکردند و مورد حمایت لیست امید قرار گرفت بعید است کاندیدای اصولگرایان باشد.

این نماینده اسبق مجلس با تأکید بر اینکه خیلی بعید می‌دانم که علی لاریجانی بخواهد با آقای روحانی رقابت کند، گفت: آقای قالیباف هم کارت سوخته است و نمی‌خواهد کاندیدا شود و طبیعتاً باید به شیوه دیگری فعالیت سیاسی‌اش را دنبال کند.

با این حال شیرزاد در پایان اظهار داشت: در مورد اینکه آیا اصولگرایان کاندیدایی ندارند، من فکر می‌کنم ممکن است چهره‌های تازه‌ای را به میدان بیاورند و من احتمال می‌دهم بین چهره‌های نظامی که بین مردم شهرت داشته باشند،‌ کسانی را به عرصه بیاورند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

برگزیدگان نخستین رویداد داستان مصور دفاع مقدس معرفی و تجلیل شدند

زمان پخش فصل سوم سریال «سرزمین مادری» مشخص شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در مناطق مختلف کرمان

پانسمان‌های سوختگی بیمه نیست، اغلب بیماران قادر به تهیه آن نیستند / گلایه از غیراستاندارد بودن تخت‌های سوختگی کشور

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

امکان ثبت نام سرویس مدرسه از اول خرداد

مسئولان ذغالسنگ استان به دستگاه قضایی احضار شدند

اظهارات «تاج» درخصوص جزئیات جدید پرونده فساد در فوتبال

تاکید فرماندار بر رفع نقاط حادثه‌خیز کرمان: حفظ جان شهروندان مهمترین وظیفه است

ریزش زغال سنگ جان کارگر معدن کوهبنان را گرفت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)