کد خبر: ۱۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
زریسفی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در جلسه كمیته پایش تجارت خارجی استان كرمان اظهار كرد: صادرات تمامی محصولات معدنی، جالیزی، خرما و 100 درصد فرش استان از طریق گمركات غیر كرمان انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ مصطفی زریسفی با بیان اینكه استان كرمان بیش از 25 میلیون دلار فقط صادرات فرش دارد گفت: اكثر صادر كننده های فرش استان كرمان در تهران زندگی می كنند و علت صادر نكردن كالای خود از گمركات استان را معطلی بیش از شش ماه كالا در گمرك اعلام كرده اند.
وی گفت: در سالی كه گذشت وضعیت صادرات غیر نفتی كشور 42 میلیارد و 400 میلیون دلار و میزان واردات معادل 41 میلیارد و 400 میلیون دلار بود كه تراز تجاری كشور یك میلیارد دلار به نفع صادرات شد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان، وضعیت تجاری استان را قابل دفاع دانست و افزود: هر استانی كه میزان صادراتش از میلیارد بالا رود نشان می دهد كه آن استان در حوزه صادرات موفق عمل كرده است.
وی خاطرنشان كرد: صادرات استان كرمان با وجود افت 9 و نیم درصدی در سال گذشته یك میلیارد و 64 میلیون و 611 هزار دلار بود كه نشان دهنده موفقیت استان در حوزه صادرات است.
زریسفی با اشاره به اینكه در حال خارج شدن از صادرات تك محصولی هستیم گفت: استان كرمان در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 در عرصه صادرات یك جهش تاریخی داشت به گونه ای كه سال 92 میزان صادرات استان 719 میلیون دلار بود كه این رقم در سال 93 به یك میلیارد و 167 میلیون دلار رسید و سال گذشته توانستیم این جهش را حفظ كنیم.
وی علت كاهش 9 درصدی صادرات سال گذشته استان را كمبود محصول در بخش صادرات پسته عنوان كرد و افزود: سال گذشته میزان صادرات پسته در استان 82 هزار تن و سال 93 میزان صادرات پسته 118 هزار تن بود و در سایر محصولات افزایش صادرات را شاهد بودیم.
وی بیان كرد: در استان كرمان اگر به میزان 200 میلیون دلار صادرات افزایش یابد در واقع برنامه دولت در این بخش عملی می شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان با اشاره به اینكه تعداد صادركنندگان با توجه به بحث تحریم ها رو به افزایش است عنوان كرد: در استان كرمان به افراد غیرحرفه ای در تجارت، كارت بازرگانی داده نشده و نخواهد شد و فقط با بررسی شرایط متقاضی و همچنین تایید صلاحیت از سوی اتاق بازرگانی، كارت بازرگانی صادر می شود.
وی با اشاره به اینكه در سال 95 زمینه توسعه تجارت خارجی بیشتر فراهم خواهد بود گفت: امیدواریم با سفر ریاست جمهوری به استان كرمان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه تجارت و صنعت استان باشیم.
زریسفی همچنین با تاكید بر اینكه كمیته پایش تجارت خارجی استان در سال جاری فعالیت بیشتری نسبت به سال های گذشته خواهد داشت بیان كرد: توان محقق كردن اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی را كه دغدغه همه مسئولان است داریم و در سال جاری این اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: خوشبختانه عمده واردات استان كرمان از داخل گمركات استان صورت گرفته و تراز تجاری استان مثبت است.
رئیس گروه اقتصادی استانداری كرمان نیز در این نشست گفت: كشاورزی بخش قدرتمند ما است اما در زمینه صنعت زود است كه بخواهیم به سمت صادرات برویم.
اكبر عباسپور افزود: خوشحال می شویم روزی وارد كننده كالاهای صنعتی نباشیم و اولین قدم در این مسیر این است كه ابتدا گزارش كاملی از واحدهای استفاده كننده كالاهای صنعتی وارداتی تهیه كنیم.
وی گفت: واحدهای تولیدی شناسایی شده اعلام كنند كه یك قطعه اگر توان تولید آن در داخل كشور باشد ما حاضریم با این قیمت خریداری كنیم.
وی با اشاره به اینكه 24 بند اقتصاد مقاومتی كه ابلاغ شد بر كنترل واردات تاكید داشت تصریح كرد: اگر بتوانیم واردات را كنترل كنیم قدم خوبی برداشته ایم و تاثیر زیادی هم روی اشتغال استان می گذارد.
عباسپور بیان كرد: پیشنهاد می كنم فهرست تمامی كالاهای وارداتی كه واحدهای تولیدی استفاده می كنند تهیه و در اختیار تمام سرمایه گذاران داخلی و خارجی گذاشته شود و قطعا قیمت تمام شده این كالاها در داخل كشور پایین تر خواهد بود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نیز گفت: 73 درصد از وزن صادرات استان مربوط به كالاهای صنعتی است كه عمدتا از حوزه سیمان و كاشی و سرامیك را با قیمتی معادل 129 میلیون دلار در بر می گیرد.
محمدرضا قوام ادامه داد: حجم كالاهای كشاورزی ما به لحاظ وزنی 26 درصد با قیمتی معادل 930 میلیون دلار می باشد.
وی با اشاره به اینكه قیمت های موجود نشان از متضاد بودن این دو حوزه است گفت: قیمت كالاهای صنعتی 509 دلار برای هر تن كه قیمت پایینی است و قیمت كالاهای كشاورزی 10 هزار 322 دلار می باشد كه باعث می شود جور عقب ماندگی در حوزه صنعت و معدن را كالاهای كشاورزی متحمل بشود كه باید یك بالانس در این رابطه ایجاد شود.
وی تصریح كرد: به لحاظ وزنی 345 تن صادرات در استان داشتیم ولی به لحاظ قیمت معادل یك میلیارد دلار می باشد كه اگر بتوانیم قیمت كالاهای صادراتی در حوزه صنعت را افزایش دهیم این عدد می تواند به شش میلیارد دلار برسد.
قوام تاكید كرد: میانگین كالای صادراتی ما نسبت به كالای وارداتی نیز پایین است.
وی افزود: قیمت كالاهای صادراتی استان معادل سه هزار و 79 دلار در هر تن می باشد در صورتی كه قیمت كالاهای وارداتی ما شش هزار و 79 دلار است كه تفاوت دو برابری را در این حوزه مشاهده می كنیم.
وی بیان كرد: با اینكه در حال حاضر تراز تجاری استان با 307 میلیون دلار، مثبت است اما این تفاوت باعث شده كه رقم این تراز تجاری خیلی بالا نباشد.
وی تصریح كرد: اگر بیشتر توجه را از سمت كشاورزی به سمت حوزه صنعت و معدن سوق دهیم مسلما می توانیم آمار صادرات را بالاتر ببریم.
وی گفت: كالاهای فرش، مس، سیفی جات و مركبات از گمركات استان كرمان صادر نمی شوند و این به ضرر استان است كه رقم این صادرات مبهم است و از هیچ دستگاهی نتوانستیم به دست بیاوریم و احتمال می دهیم از رقم صادرات گمركات استان بیشتر باشد.
مدیر توسعه بازار اتاق بازرگانی استان كرمان هم در این نشست اظهار كرد: ما بازار هنگ كنگ را از دست دادیم و این اتفاق زنگ خطری شد كه از حالت تك محصولی خارج شویم.
معصومه سعید افزود: در حال حاضر وضعیت خیلی مناسبی در حوزه صادرات نداریم چون خیلی تك محصولی هستیم به گونه ای كه همین الان بالای 80 درصد پسته صادر می كنیم.
وی عنوان كرد: یك كشور از بازار ما كنار رفت و ما با افت 10 درصدی صادرات كه رقمی بیش از 100 میلیون دلار است مواجه شدیم.
وی با اشاره به لزوم هم افزایی بین دستگاه های استان تصریح كرد: باید به دنبال راهكاری باشیم تا بتوانیم سبد صادراتی استان را متنوع كنیم.
رئیس دایره اعتبارات بانك توسعه صادرات هم گفت: می توانیم از محل منابع استانی تا سقف 20 میلیارد ریال تسهیلات ارزی با نرخ سود شش درصد را در اختیار صادركنندگان قرار دهیم.
محمد اسماعیل اشرفی افزود: متاسفانه سرمایه بانك توسعه صادرات به میزانی نیست كه برای صادرات لازم است و از سال 85 تاكنون افزایش پیدا نكرده است.
وی بیان كرد: اگر بخواهیم حمایت آبرومندانه ای از صادرات داشته باشیم باید سرمایه بانك یكصد هزار میلیارد ریال باشد.
وی ادامه داد: دولت یكسری منابع را از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار داده كه منابع ریالی مبلغی معادل چهار هزار میلیارد ریال به همراه مبلغ 670 میلیون دلاری و یك مبلغ 100 میلیون یورویی می باشد كه مختص استان كرمان نیستند و همه استانها از این منابع استفاده خواهند كرد.
اشرفی گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده و سفر مدیرعامل بانك به كرمان، ما می توانیم بهتر از این منابع استفاده كنیم.
وی ادامه داد: كل تسهیلاتی كه در سال 94 پرداخت كردیم معادل 600 میلیارد ریال بود كه مانده تسهیلات در پایان سال مبلغ 450 میلیارد ریال بوده است.
وی گفت: نرخ سودی كه برای سال 95 از سوی هیات مدیره بانك توسعه صادرات تصویب شده برای واحدهای تولیدی بین 20 تا 14 درصد در نظر گرفته شده كه سقف سود 20 درصد است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)