کد خبر: ۱۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از رایزنی‌ها برای تصاحب کرسی ریاست مجلس
گزینه‌ها و احتمالات ریاست دهمین مجلس شورای‌اسلامی اگرچه پیش از معلوم‌شدن نتایج نهایی اکثریت مجلس هم در صدر اخبار بود و گزینه‌ها هم مشخص بودند اما گمانه‌زنی بر سر ریاست محمدرضا عارف و علی لاریجانی با پیروزی لیست امید و گرفتن اکثریت کرسی‌ها وارد مرحله‌‌ای شفاف‌تر و البته حساس‌تری شده است.
گزینه‌ها و احتمالات ریاست دهمین مجلس شورای‌اسلامی اگرچه پیش از معلوم‌شدن نتایج نهایی اکثریت مجلس هم در صدر اخبار بود و گزینه‌ها هم مشخص بودند اما گمانه‌زنی بر سر ریاست محمدرضا عارف و علی لاریجانی با پیروزی لیست امید و گرفتن اکثریت کرسی‌ها وارد مرحله‌‌ای شفاف‌تر و البته حساس‌تری شده است. 
حالا اظهارنظرهای مختلفی مبنی بر ریاست مجلس به گوش می‌رسد که اغلب نشان از استقبال نمایندگان مجلس از ریاست عارف دارد. از طرفی در چند روز گذشته خبرهایی غیررسمی به گوش رسید که حکایت از رایزنی بعضی از اصول‌گرایان با اصلاح‌طلبان منتخب مجلس برای عبور از لاریجانی داشت. گرچه کسانی هم در این میان هستند که با توجه به سبقه اصول‌گرایی‌شان سعی در سنگ‌اندازی برای کنار زدن عارف از صندلی ریاست پارلمان دهم دارند. سیدحسین‌نقوی حسینی نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی یکی از آن دست اصول‌گراهاست. او در مورد حمایت برخی از اصول‌گرایان مخالف لاریجانی از ریاست عارف در مجلس دهم گفته که ما به هیچ عنوان با ریاست عارف موافقت نمی‌کنیم. او همچنین با بیان اینکه مجلس دهم، مجلس سه فراکسیونی نیست، گفته که ما فراکسیونی غیر‌از فراکسیون امید تشکیل می‌دهیم و این فراکسیون برای رئیس، هیئت‌رئیسه و سایرین تصمیم می‌گیرد. او در اظهاراتش خط و نشانی هم برای لاریجانی کشیده و گفته که هرکسی عضو این فراکسیون باشد، مورد حمایت ما برای ریاست قرار می‌گیرد اما منتخبان لیست امید همه بر ریاست عارف تأکید دارند. فاطمه ذوالقدر، منتخب مردم تهران درمجلس دهم  گفته که توافق اصلاح‌طلبان بر ریاست عارف است. یکی از مهم‌ترین این اظهارات درباره ضرورت ریاست عارف بر مجلس از سوی مصطفی کواکبیان، منتخب مردم تهران صورت گرفته است. او در پاسخ به سؤالی درباه ریاست مجلس دهم و اینکه موافق کدام فرد از بین عارف و لاریجانی است گفته که در هر صورت نظر ما این است که یک اصلاح‌طلب بر کرسی ریاست مجلس بنشیند که در این صورت اگر آقای عارف برای ریاست مجلس کاندیدا نشود بنده به عنوان کاندیدای ریاست مجلس دهم ثبت‌نام خواهم کرد. از طرفی طیبه سیاوشی، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس گفته که  نمایندگان منتخب مردم تهران هیچ‌ میثاق‌نامه‌ای ‌برای حمایت از ریاست عارف امضا نکرده‌اند و در این موضوع رأی با اکثریت است. 
اما علی صوفی، رئیس‌ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» با بیان اینکه منطق حکم می‌کند ‌مجلسی که اکثریتش از یک لیست هستند و از یک قیام سیاسی به وجود آمده‌اند، مدیریت مجلس را هم در دست داشته باشند، می‌گوید: «این یک اصل است و همیشه بوده و خواهد بود. بنابراین با توجه به اینکه نتیجه انتخابات، کسب اکثریت مطلق آرا توسط اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است، طبعا باید هیئت رئیسه‌ای متناسب با این جریان هم آن را اداره کند.» او ادامه می‌دهد: «مردم انتظار تغییر در مجلس را دارند تا به طبع آن فشار را از روی دولت کم کنند و یک هماهنگی‌ای به وجود بیاید و همین دولت بتواند تغییرات لازمه را در بدنه خودش به وجود آورد و خود را با مجلس هماهنگ کند. دکتر عارف در یک دوره‌ای وزیر ارتباطات، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون اول دولت اصلاحات بوده است؛ بنابراین او تجربه ارزشمندی در مدیریت ارشد دارد و از طرفی او رأی اول مردم تهران است و از این نظر بر علی لاریجانی رجحان دارد.»
صادقی با بیان اینکه عارف هم تنبه شخصیتی و هم وابستگی تشکیلاتی دارد و همین موضوعات حکم می‌کند که اکثریت مطلق از سوی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به ریاست او بر مجلس رأی بدهند، می‌گوید: «عارف ویژگی‌های کامل ریاست را دارد. ضمن اینکه او اهل مشورت است و وابسته به یک جریان سیاسی قوی در کشور و در رأس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و درآن شورا تمام احزاب اصلاح‌طلب شرکت دارند و یک عده از شخصیت‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب در آن شورا حضور دارند که با پشتوانه حمایتی رئیس دولت اصلاحات یک ویژگی خاصی را برای ریاست عارف مهیا می‌کنند.»
ریاست عارف، خواست مردم است
محمود صادقی، منتخب مردم تهران در مجلس دهم هم در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» با بیان اینکه راهبردی که اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس دارند، حفظ وحدت ائتلافی است، می‌گوید: «هرگونه تصمیم‌گیری باید متناسب با تصمیمات رأی‌دهندگان باشد. ترکیب رأی‌دهندگان نشان می‌دهد که آنها خواهان تغییر هستند. بنابراین هرگونه تصمیمی که گرفته می‌شود چه درهیئت رئیسه و چه در مباحث دیگر باید پژواک صدای مردم باشد. خواسته مردم تغییر است و اگر بخواهیم مصداقی فکر کنیم مسئله تغییر در هیئت رئیسه و تغییر ریاست علی لاریجانی به محمدرضا عارف پیش می‌آید. اگر ما از این نکته غفلت کنیم. در واقع بی‌اعتنایی به رأی مردم کرده‌ایم. بنابراین می‌توانیم با توجه به وزن مجلس این موضوع را عملی کنیم.» صادقی ادامه می‌دهد: «راهبرد بعدی عمل فراکسیونی است. مثل همه پارلمان‌های دنیا ما باید سعی کنیم که به صورت شفاف فراکسیون‌ها شکل بگیرد و تمام ارکان مجلس و ساز و کارها متناسب با وزن هر فراکسیون باشد. بنابراین این موضوعات به هیچ وجه به معنی تقابل نیست. ما باید برمبنای حفظ ائتلاف و عملیات فراکسیونی، فراکسیون‌هایی دموکرات شکل دهیم.» صادقی با بیان اینکه لاریجانی هم یکی از افراد تحت حمایت ما بوده است، ادامه می‌دهد: «اما ما فکر می‌کنیم که مجلس باید به این سمت برود که خواست مردم در نظر گرفته شود و چون محمدرضا عارف نماد تغییر است، می‌تواند گزینه خوبی برای پاسخگویی به درخواست‌های مردمی باشد. مضاف به اینکه عارف به هزار و یک دلیل شایستگی‌های بالایی برای ریاست مجلس دارد. او تجارب مدیریتی و اجرائی بسیار خوبی از ابتدای انقلاب تاکنون دارد. از معاونت وزیری و ریاست سازمان مدیریت برنامه‌ریزی بگیرید تا ریاست بر مهم‌ترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران و معاون اولی ریاست جمهوری، تجربه‌های اجرائی او‌ست. او همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اعضای این مجمع منصوبان رهبری هستند و همین قضیه نشان می‌دهد که رهبرانقلاب هم نسبت به عارف نظر مثبتی دارند. او علاوه براین با بدنه اصلاحات و با رئیس دولت اصلاحات رابطه خوبی دارد. بنابراین هرچه از شایستگی‌های او بگوییم کم گفته‌ایم اما این موضوعات به معنای تقابل و دست‌کم گرفتن خدمات علی لاریجانی نیست.
عمل فراکسیونی و خواست مردم ایجاب می‌کند که ما روی ریاست عارف تمرکز کنیم.» او می‌گوید: «ما دراین مجلس نمی‌خواهیم دوگانه اصلاح‌طلب- اصول‌گرا به وجود بیاوریم؛ چنین دوگانه‌ای نه ضرورت دارد و نه به مصلحت است. دو گانه ما اعتدال و افراط است؛ یعنی در واقع صف‌بندی اعتدال‌گرایان در مقابل افراط‌گرایان. اصول‌گرایان معتدل و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در یک صف هستند. مردم ما به افراط‌گرایان یک «نه» بزرگ گفته‌اند و آن تعداد اندکی هم که از افراط‌گرایان درمجلس مانده‌اند، می‌توانند یک فراکسیون جدا تشکیل دهند.» 
برچسب ها: عارف ، لاریجانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)