کد خبر: ۱۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
/همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها/
وزیر امور خارجه اظهار داشت: در شرایط فعلی و در حوزه پسابرجام اولویت اصلی ما در کنار نمایندگان فشار بر روی طرف مقابل برای عمل به تعهدات خود در متن برجام است.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها که با حضور منتخبان جدید مردم در مجلس دهم برگزار شد، گفت: براساس قانون اساسی و طبق اصول تبیین شده در کشور حوزه سیاست خارجی حوزه‌ای فراجناحی و خارج از مسائل سیاسی داخلی است و ضرورت تعامل در مسیر حضور عزتمدارانه و مقتدرانه در سطح جهان از ملزومات این حوزه است و از این رو است که شخص رهبری نظام اصول کلی سیاست خارجی را تبیین می‌کند و بر ضرورت داشتن یک سیاست فراجناحی و ملی تاکید دارد.

وزارت خارجه ملتزم به عمل به دستورات و منویات رهبری است
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: وزارت امور خارجه ملتزم به عمل به دستورات و فرامین رهبری در حوزه‌های مختلف است. وزارت خارجه برای پیشبرد سیاست خارجی در این مسیر نیازمند همکاری و همدلی و همفکری همه قوا من جمله منتخبان مردم است و اکنون از شما منتخبان جدید مجلس تقاضا داریم یار و یاور ما در حوزه سیاست خارجی و بین‌المللی باشید و ما نیاز اطمینان می‌دهیم در همه شئون و سطوح مردم و منتخبان‌شان را محرم مسائل کشور در حوزه سیاست خارجی بدانیم.

دیپلماسی پارلمانی در پیشبرد اهداف سیاسی کشور موثر است
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر نقش مهم مجلس در عرصه سیاست خارجی گفت: دیپلماسی عمومی کشور امروز در همه صحنه‌ها با تکیه بر قدرت داخلی حضوری فعال دارد و مجلس در این مسیر به عنوان یک نمونه بارز برای نشان دادن دموکراسی و مردم‌سالاری دینی به جهانیان از اهمیت و قدرت بالایی برخوردار است و ما در وزارت خارجه آمادگی همکاری و تعامل و همفکری با منتخبان ملت را داریم و دستگاه سیاست خارجی در جهت ایجاد یک جبهه واحد و مستحکم در حوزه سیاست خارجی و حضور استوار در سطح جهانی و صحنه بین‌المللی مجلس را یک بعد مهم می‌داند و ضرورت دارد همه با وجود برخی اختلافات داخلی با یک وجهه متحد و هم‌صدا در صحنه بین‌المللی حاضر شویم. درک یک‌ پارچه شرایط حساس کشور در عرصه بین‌الملل از سوی نخبگان سیاسی یکی از الزامات این مسیر است.

ظریف افزود: نکاتی که در سطح جهانی مطرح می‌شود نباید دستاویز اختلافات داخلی شود و بدانید هر آنچه که در سطح جهانی مطرح است پیگیری حقوق، مصلحت و نیازهای جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس اسلامی است.

اولویت جدی ما تضمین اجرای برجام توسط غربی‌هاست
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت امروز وزارت خارجه گفت: یکی از اولویت اصلی ما در وزارت خارجه تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی‌ها و دیگر طرف‌های برجام است. همچنین مقابله با افراط و تروریسم در سطح جهان و منطقه و تثبیت قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از اولویت‌های ما در سطح بین‌المللی است.

امروز در جهان هیچ‌کسی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تبیین اهمیت بالای برجام در شرایط کشور گفت: برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد و پدید آمد و امروز هیچ‌کسی در عرصه جهانی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است.

وی افزود: در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه‌های آزاد شده از طریق توافق ژنو بود. اما امروز پس از برجام به نقطه‌ای رسیدیم که شاهدیم هفته گذشته رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمده است و پیش از آن نیز روس‌ها و اروپایی‌ها و بسیاری از کشورها برای توسعه روابط اقتصادی با ایران به کشورمان آمدند.

پس از برجام توانستیم بدون هیچ سپرده‌ای فاینانس دریافت کنیم
ظریف تاکید کرد: ما امروز از شرایطی که در گذشته تنها می‌توانستیم به اندازه بخشی از منابع خود در بانک‌های خارجی فاینانس دریافت کنیم به شرایطی رسیدیم که بدون هیچ سپرده‌ای فاینانس دریافت می‌کنیم و کشورهای خارجی برای ارائه این تسهیلات به ما با هم رقابت می‌کنند و در همین مسیر بدخواهان به دنبال ایجاد فضای ناامن جلوه‌دادن ایران در حوزه‌های مختلف هستند.
برچسب ها: ظریف
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)