کد خبر: ۱۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
استاد دانشگاه تهران گفت: این باور که مفهوم جریان چپ و راست در کشور ما فاقد موضوعیت است، باور درستی نیست.
به گزارش ایرنا، صادق زیباکلام عصر شنبه در مناظره ای با محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد که با موضوع 'جریان شناسی سیاسی کشور' در دانشگاه اصفهان برگزار شد، دو جریان چپ و راست را بعنوان ابزار مناسبی برای تجزیه و تحلیل و شناسایی جریان های سیاسی در کشور توصیف کرد.
وی با رد این باور که جریان چپ و راست در کشور فاقد موضوعیت است، خاطرنشان کرد: شکل گیری جریان های چپ و راست به انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی برمی گردد که جریان چپ بیشتر به جریان های جدید و سوسیالیسم تعلق داشت و از نظر سیاسی بیشتر لیبرال منش بود.
وی ادامه داد: جریانات چپ بیشتر طرفدار موضوع هایی مانند آزادی زنان، برابری زن و مرد، توجه بیشتر به کارگران، آزادی اجتماعات، احزاب و تامین اجتماعی بودند.
وی اظهار کرد: جریان راست یا محافظه کار نیز بیشتر پای در گذشته داشتند و به حفظ منافع اشرافیون و ملاکین بزرگ می پرداختند و مزاج آنها چندان با دموکراسی، آزادی و برابری جور نبود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اکنون نیز در کشور می توانیم بگوییم که جریان های طیف اصلاحات یا نزدیک آن را می توان چپ به حساب آورد و جریان های درون اصولگرایان و محافظه کاران بیشتر با جریان راست منطبق هستند.
زیباکلام سپس با طرح سوال هایی در باره عملکرد مجلس های هفتم، هشتم و نهم افزود: این مجلس ها در اختیار اصولگرایان بود و باید ببینیم در این مدت چه کارهایی برای اصلاح امور زنان یا تامین حقوق آنها و حقوق صنفی کارگران انجام دادند.
وی ادامه داد: زمانی که اصولگرایان قدرت را در دست داشتند بویژه از سال 88 به بعد، شرایط دانشگاه ها کاملاً در خفقان بود و دانشگاه ها در دست کمیته های انضباطی قرار داشتند.
وی با تاکید بر اینکه باید موضعگیری جریان های چپ و راست را در باره مسائل مختلف مانند اصناف و اقشار گوناگون بررسی کنیم، تصریح کرد: این جریان چپ بود که بیشتر از مسائلی مانند صنوف محروم و آسیب پذیر از جمله کودکان، زنان و اقلیت های قومی دفاع کرد همانطور که در اروپا و غرب اینچنین است.
زیباکلام ادامه داد: همچنین این جریان چپ بود که بیشتر از حقوق مدنی بویژه در انتخابات اخیر دفاع کرد و برای دفاع از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن ایستاد.
استاد دانشگاه تهران همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: مناقشه هسته ای از سال 82 آغاز شد و دعوای اصلی بر سر آن از تیر 84 که اصولگرایان همه قدرت را در دست گرفتند، بوجود آمد که این جریان را به بحران تبدیل کرد.
زیباکلام افزود: در طول هشت سال از 84 تا 92 که موضوع هسته ای به مهمترین مساله کشور تبدیل شده بود مجلس های هفتم، هشتم و نهم به هیچ عنوان از دولت احمدی نژاد در باره عملکرد وی در این زمینه سوال نکردند.
وی با اشاره به شش سال مذاکره های هسته ای توسط آقای جلیلی تصریح کرد: مجلس اصولگرا هیچگاه از وی در باره این مذاکره ها سوال نکرد و اینجاست که تفاوت بین اصولگرا و اصلاح طلب خود را نشان می دهد.
این برنامه همراه با تریبون آزاد از سوی انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه اصفهان برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

قریب به 20 هزار پرونده در کرمان با صلاح و سازش مختومه شد / نجات ۱۶۵ نفر از قصاص

اهدای اعضای بدن بانوی جیرفتی به سه بیمار نیازمند عضو

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

هشدار یک متخصص داخلی از وضعیت نگران کننده چاقی در کشور

معاون دادگستری کرمان: وسایل نقلیه توقیفی برابر قانون تعیین تکلیف شوند

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)