کد خبر: ۱۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی درباره احتمال ریاست عارف یا لاریجانی
چهره‌های اصلاح‌طلب و معتدل اعتقاد دارند، چون لیست امید در این دور از انتخابات اکثریت مجلس را به دست آورده است، پس باید سر‌لیست آن بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.
وقایع اتفاقیه، باتوجه به برگزاری همایش‌های منتخبان مجلس دهم شورای اسلامی و همایش هم‌اندیشی فراکسیون امید و حضور منتخبان مجلس در این همایش‌ها، دو نامزد جدی ریاست مجلس یعنی محمدرضا عارف و علی لاریجانی، به وزن‌کشی سیاسی پرداخته و سعی می‌کنند نظر تعداد بیشتری از منتخبان مجلس را به خود جلب کنند تا با تشکیل فراکسیون اکثریت، بتوانند در این رقابت گوی سبقت را از رقیب بربایند. در‌این‌زمینه چهره‌های اصلاح‌طلب و معتدل اعتقاد دارند، چون لیست امید در این دور از انتخابات اکثریت مجلس را به دست آورده است، پس باید سر‌لیست آن بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. این مسئله البته در نشست روز شنبه که فراکسیون امید دست بالا را داشت و توانست با حضور 158 نماینده برتری خودش را نسبت به اصول‌گرایان نشان دهد، تا اندازه‌ای برای بسیاری از نمایندگان مشخص شد.

یدالله طاهرنژاد، عضو حزب کارگزاران
واقعیت این است که آقایان عارف و لاریجانی، هردو در یک جبهه بزرگ ائتلاف در انتخابات دور دهم موفق شده‌اند، با این تفاوت که دکتر عارف نفر اول تهران در مجلس دهم با بیش از دو میلیون رأی و آقای لاریجانی، نفر دوم قم با کمتر از 500 هزار رأی هستند. پس به نظر می‌رسد افکار عمومی تمایل دارد کسی که رأی قاطع‌تری کسب کرده و از حوزه بزرگ‌تری انتخاب شده است؛ رئیس مجلس بشود. البته اصلاح‌طلبان مصمم هستند انتخاب رئیس مجلس به یکپارچگی حامیان دولت لطمه‌ای وارد نکند؛ بنابراین امیدواریم در کمال صیمیت و رفاقت آنچه مردم درباره ریاست مجلس توقع دارند، محقق شود. 
علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت
با‌توجه به استقبال بسیار خوبی که از فراکسیون امید شد، روند را بسیار امیدوارکننده دیدم؛ بنابراین اگر به همین ‌روال پیش برویم نتیجه بسیار خوبی به دست خواهیم آورد. با‌توجه به تعداد افرادی که در فراکسیون امید شرکت کردند، در مقایسه با افرادی که در فراکسیون اصول‌گرایان حضور داشتند، آقای عارف را باید از حالا رئیس مجلس دهم بدانیم. 
هادی خانیکی، عضو حزب اتحاد ملت
به نظرم نامزدی آقای عارف برای ریاست مجلس دهم، پاسخ به انتظارات و خواسته مردم و لیست امیدی است که اکثریت مجلس را در انتخابات اخیر به‌دست‌آورده است. ریاست دکتر عارف بر مجلس، حداقل پاسخی است که می‌توان به خواست و مطالبه مردم داد.  هرچند این حق طبیعی نمایندگان و منتخبان مجلس است که درباره مدیریت و هیئت‌رئیسه مجلس خودشان تصمیم بگیرند، ولی به نظرم رأی فراکسیون امید که اکثریت مجلس را خواهد داشت، رأی قاطع به ریاست عارف در مجلس است. 
عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران
با‌توجه به اینکه فراکسیون امید متشکل از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است، فراکسیونی فراگیر خواهد بود و با‌توجه به نتیجه‌ای که این لیست در دور دوم انتخابات گرفت، فراکسیون اکثریت مجلس را در اختیار خواهد داشت بنابراین طبیعی است که فراکسیون امید که متشکل از اصلاح‌طلبان، حامیان دولت، معتدلین و مستقلان هستند، خواهان ریاست عارف بر مجلس دهم باشند. آنچه مسلم است، بسیاری از منتخبان مجلس از ریاست آقای عارف حمایت می‌کنند؛ مگر اینکه شخص آقای عارف در یک تصمیم و روند تفاهمی، خودشان از نامزدی ریاست مجلس انصراف دهند که البته این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد.  
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
منتخبان تهران در مجلس دهم باید صدای رأی مردم را بیش از دیگران بشنوند، چرا‌که مردم با رأی به لیست امید، به تغییر شرایط موجود رأی داده‌اند بنابراین معتقدم دکتر عارف به عنوان منتخب اول تهران بهترین گزینه برای ریاست مجلس دهم است. 
محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی
به نظرم انتخاب نمایندگان مجلس برای کرسی ریاست، آقای عارف است. با‌توجه به پیام تغییری که مردم با رأی خود در انتخابات دور دهم دادند و نوع انتخاب و رأیشان به لیست امید، به خوبی نشان می‌دهد گرایش و خواست جامعه به چه سمت و سویی است؛ بنابراین انتخاب دکتر عارف به عنوان رئیس مجلس دهم یک امر طبیعی است. همچنین با توجه به فضای موجود منتخبان مستقل و معتدل نیز جذب فراکسیون امید خواهند شد و با فضایی که مشاهده می‌کنیم، شانس آقای عارف برای ریاست مجلس بیشتر است. 
غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس
با‌توجه به حضور و مشارکت منتخبان دور دهم مجلس در جلسه فراکسیون امید، نسبت به ریاست آقای عارف برای مجلس امیدوار شدم و در‌این‌باره خوشبین هستم؛ البته این امر هنوز قابل پیش‌بینی نیست و باید برآوردهای دقیقی در این رابطه داشته باشیم. جلسه فراکسیون امید از نظر تعداد، جلسه خوبی بود و به نظرم تعداد بیش‌از‌این می‌شود و استقبال افزایش خواهد یافت. همچنین اعتقاد دارم آقای عارف یکی از سرمایه‌های کشور است و سال‌ها سابقه مدیریتی و اجرائی داشته‌اند و فرد با‌تجربه‌ای هستند؛ ضمن اینکه ایشان در مدار حکومت هم قرار دارد و مورد اعتماد نظام است؛ بنابراین معتقدم فرد مناسبی برای ریاست مجلس است. 
فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان نواندیش
آقای عارف سر‌لیست منتخبان تهران در مجلس دهم هستند و رأی اول تهران را کسب کرده‌اند؛ همچنین دارای سوابق روشن مدیریتی هستند و معاون رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات بوده‌اند؛ پس قطعا شایستگی و توانمندی ریاست مجلس را دارند.
همچنین دکتر عارف، مدیریت بسیار قوی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات دور دهم مجلس داشته‌اند. پس از‌آنجایی‌که لیست امید در سراسر کشور موفقیت زیادی کسب کرده و اکثریت مجلس را به دست آورده است، معتقدیم حرف اول در مجلس دهم را منتخبان این لیست خواهند زد. همچنین به نظرم با توجه به دلایل متعددی که وجود دارد، آقای عارف اکثریت آرا را برای ریاست مجلس کسب خواهد کرد و رئیس این دور از مجلس خواهد شد. 
الهه کولایی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت
نمایندگانی که در اولین جلسه فراکسیون امید حضور داشتند با مردم عهد بسته‌اند تا خواسته‌ها و مطالبات آنها را تأمین کنند. مهم‌ترین پیام مردم در این انتخابات نیاز به تغییر بود؛ پس به نظر می‌رسد اولین تغییر باید در مدیریت مجلس و هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها برای پاسخ‌دادن به خواسته‌های مردم شکل بگیرد. ترکیب منتخبان حاضر در فراکسیون امید، به خوبی نشان می‌دهد که این نمایندگان خواست مردم را می‌دانند و در این مسیر گام بر‌می‌دارند تا شعار امید و رونق اقتصادی را با یک رویکرد وحدت و یکپارچگی و تمرکز مبتنی بر خواست مردم محقق کنند. به نظرم با این حضور پررنگ، مجلس در مسیر یک تغییر جدی قرار گرفته است؛ البته دکتر عارف هم به عنوان رأی اول مردم تهران که پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 پایبندی به منافع ملی را به اثبات رساند، بهترین گزینه برای ریاست مجلسی است که می‌تواند امید و اشتیاق برای تغییر و حرکت را در جامعه ایرانی زنده کند. 
داریوش قنبری، عضو حزب مردم‌سالاری
به نظر من آقای عارف به چند دلیل باید رئیس مجلس شود؛ اول اینکه رأی اول تهران را کسب کرده است، دوم اینکه معیار دموکراسی چرخش نخبگان است و همچنین در این دور از مجلس نوبت آقای عارف است. عامل دیگر هم از‌خودگذشتگی تاریخی آقای عارف در انتخابات 92 است که باید پاسخ داده شود. 
برچسب ها: عارف ، لاریجانی ، مجلس دهم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)