کد خبر: ۱۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
«ارنست مونیز،» وزیر انرژی آمریکا، از نهایی‌شدن طرح خرید آب سنگین از ایران به ارزش ٨.٦ میلیون دلار خبر داده است.
وزیر انرژی آمریکا از نهایی‌شدن طرح خرید آب سنگین از ایران به ارزش ٨,٦‌میلیون دلار خبر داده است. اجرای این طرح توسط دولت اوباما در واقع اقدامی در جهت ترغیب کشورهای غربی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران پس از توافق هسته‌ای است. این در حالی است که تندرو‌ها در آمریکا و محافظه‌کاران در ایران تلاش زیادی کردند تا مانع امضای چنین قراردادی بین دو کشور شوند.
به گزارش جماران به نقل از واشنگتن اگزماینر، «ارنست مونیز،» وزیر انرژی آمریکا، از نهایی‌شدن طرح خرید آب سنگین از ایران به ارزش ٨.٦ میلیون دلار خبر داده است. 
ارنست مونیز در نشستی که به میزبانی نشریه پولیتیکو برگزار شد، ضمن تشریح سیاست‌های وزارت انرژی آمریکا، درباره توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت کرد و در پاسخ به این سؤال که پروژه خرید آب سنگین بیشتر از ایران در کنگره با موانعی روبه‌رو شده است یا نه، گفت: طبق توافق هسته‌ای ساختار هسته‌ای ایران باید به‌طور قابل‌ملاحظه عقب‌نشینی کند. به این منظور، مقادیر زیادی مواد باید از ایران خارج شود، برخی از کشورهای گروه ١+٥ و حتی کشورهای خارج از این گروه در مسیر همکاری و هماهنگی با توافق قدم برداشته‌اند. براساس توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ ، ایران متعهد شده است که ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از ١٣٠ تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از ٩٠ تن برسد. 
وزیر انرژی ایالات متحده در مورد موارد مصرفی آب سنگین گفت: ما اعلام کردیم که انتقال اولین محموله آب سنگین را تسهیل می‌کنیم، صرفا برای تأمین نیازهای لابراتوار ملی خودمان، برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خودمان و فروش مجدد به شرکت‌ها. آب سنگین به طور گسترده در صنایع از جمله صنایع آمریکا مصرف می‌شود.
مونیز افزود: ازاین‌رو ما اعلام کردیم که انتقال اولین محموله و فقط اولین محموله آب سنگین را از ایران تسهیل می‌کنیم زیرا اولا ایران آب سنگین دارد و ثانیا این کشور سال‌ها به علت تحریم‌ها در این بازار بین‌المللی حضور نداشته است. ازاین‌رو ما آن را تسهیل می‌کنیم و این همسو با خواسته ما مبنی‌بر همکاری همه با این توافق بسیار مهم است و ما هنوز در مسیر اجرای مرحله نخست این خرید هستیم. 
وزیر انرژی آمریکا افزود: باید درباره مسئله میراث دولت اوباما و توافق هسته‌ای توضیحی بدهم. من تأکید می‌کنم که توافق هسته‌ای بیش از آنکه میراث دولت اوباما باشد، این اطمینان را می‌دهد که ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این هدف واقعی بود. تنها هدف برجام این بود که تهدید موجودیتی را از روی میز حذف کند ضمن اینکه راهی برای مسائل دیگر که سبب بدترشدن رفتار منطقه‌ای ایران می‌شوند، باز نگذارد. مونیز تأکید کرد: ما هنوز در روند اجرای مبادله نخست قرار داریم.
او در ادامه به این مسئله اشاره کرد که خرید آب سنگین از ایران قراردادی است که تنها یک‌بار اجرا خواهد شد و این قرارداد بخشی از عادی‌شدن روابط تجاری با تهران نخواهد بود.
وی گفت: ما یک خرید را تسهیل می‌کنیم و تنها یک خرید انجام خواهد شد.
مونیز اظهار کرد: دلیلی که آمریکا از ایران آب سنگین خریداری می‌کند، این است که براساس توافق هسته‌ای محدودیت‌هایی بر مواد هسته‌ای اعمال شده است. با گرفتن آب سنگین از ایران، آن را در آمریکا استفاده می‌کنیم و در عمل زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از کار می‌اندازیم.
گفتنی است مونیز نقش مهمی در دستیابی قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای سال گذشته با ایران داشته است.
 روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال اخیرا نوشته بود که دولت اوباما در راستای تضمین اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، قصد دارد ٣٢ تن آب‌سنگین از ایران خریداری کند. این اقدام ازآن‌رو صورت می‌گیرد که وزارت انرژی آمریکا نگران است ایران نتواند به‌سرعت ذخایر آب سنگین خود را کاهش دهد. 
جمهوری‌خواهان تندرو در آمریکا بار‌ها مخالفت خود را در مورد خرید آب سنگین از ایران اعلام کرده‌اند. تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، متممی را برای لایحه ٣٧,٥‌میلیارددلاری انرژی ارائه کرده بود که براساس آن خرید آب سنگین از ایران را منع می‌کرد. سنای آمریکا هفته گذشته با طرح پیشنهادی تام کاتن مخالفت کرده است. 
برچسب ها: آب سنگین ، ایران ، امریکا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

زمان و مکان برنامه‌های بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در کرمان اعلام شد

رهبر انقلاب 5 روز عزای عمومی اعلام کردند

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیس جمهور

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در کرمان

آموزش و پرورش: تمامی آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

کشف بالگرد رئیس جمهور/ آثاری از زنده بودن سرنشینان مشاهده نشده است

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

این غذاها عمرتان را کوتاه می‌کند

پربازدید ها

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

زمان و مکان برنامه‌های بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در کرمان اعلام شد

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیس جمهور

رهبر انقلاب 5 روز عزای عمومی اعلام کردند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)