کد خبر: ۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
تلی از نخاله های ساختمانی، پسماندهای شهری، زباله و گاهی تخلیه فاضلاب در ورودی های کرمان مانند پنجه ای چهره شهر را در نگاه هر بیننده ای خراش می دهد؛ خراشی که سال ها بر چهره این شهر نقش بسته است.
به گزارش ایرنا, کرمان به عنوان یکی از شهرهای کهن و کلان ایران در ادوار مختلف با مشکلات و موانع مختلفی به عنوان سد راه رشد و توسعه روبرو بوده و این بار عزم مسوولان برای تغییر چهره و جایگاه این شهر به عنوان پیشانی استان جزم شده است.

ورودی شهرها به دلیل اینکه نخستین منظرگاه شهر به شمار می روند تاثیر زیادی در تصورات رهگذرانی که گاهی اولین بار وارد یک شهر می شوند، ماندگار شدن آنان و سودآوری از طریق جذب گردشگران داخلی و خارجی بر جا می گذارد.

با وجود آغاز عملیات بهسازی، زیباسازی و ترمیم ورودی های شهر کرمان در ماه های اخیر توسط دستگاه های مسوول، هنوز رهگذرانی که شهر کرمان را به مقاصد شهرهای مختلف ترک می کنند یا بر عکس آنها که وارد می شوند، چهره ای نازیبا از کرمان را در بدو ورود نظاره می کنند که این مساله به یکی از درددل ها و مطالبات شهروندان کرمانی نیز تبدیل شده است.

ورودی های خاموش و تاریک شهر کرمان در شب با وجود آن که می تواند موجب بروز حوادثی شود اما سرپوشی است بر چهره نازیبای این مناطق از شهر.

نبود نظارت لازم موجب شده ورودی های شهر کرمان از آغاز تا کیلومترها محل شکل گیری تپه های نخاله ساختمانی، زباله و گاهی اوقات تخلیه فاضلاب در چند کیلومتری حاشیه شهر شود.

شهردار کرمان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چند نقطه برای تخلیه زباله های شهری و نخاله های ساختمانی در اطراف شهر کرمان ساماندهی شده و با توجه به زیاد بودن حجم ساخت و ساز در شهر، حجم خاک و نخاله زیاد است.

ابوالقاسم سیف الهی اظهار کرد: برخی از رانندگان خودروهای حمل زباله برای کاهش هزینه های خودرو اقدام به تخلیه زباله در مسیرهای نزدیک و حاشیه ورودی های شهر می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از یکهزار خودرو روزانه در شهر کرمان اقدام به تخلیه نخاله های ساختمانی می کنند، گفت: تعدادی از این افراد نیز تخلف می کنند و به جای تخلیه در محل در نظر گرفته شده، زباله و نخاله ساختمانی را در ورودی های شهر تخلیه می کنند. 

وی محدوده نظارت شهرداری ها را محدوده شهری و خارج از محدوده شهر را بر عهده راهداری ها اعلام کرد و گفت: گشت شهرداری در محدوده شهر و گشت راهداری خارج شهر در صورت برخورد با متخلفان با آنها برخورد خواهند کرد. 

شهردار کرمان توان و بضاعت خودرویی و نیرویی شهرداری و راهداری ها را اندک دانست و افزود: شهرداری کرمان چهار و اداره راه و شهرسازی سه خودرو گشت زنی دارد که این وضعیت امکان گشت زنی در لحظه های پیوسته را در ورودی های شهر از بین می برد.

وی تصریح کرد: شهرداری کرمان در زمان های متناوب اقدام به پاک سازی ورودی های شهر می کند و 95 درصد تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی ساماندهی شده است اگرچه هنوز تعدادی متخلف در این عرصه وجود دارد.

سیف الهی مقابله با تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی را در ورودی های شهر با همکاری مردم ممکن دانست و از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف در این زمینه با شماره تلفن 137 تماس بگیرند. 

وی به زیباسازی و بهسازی ورودی های شهر کرمان اشاره کرد و گفت: زیباسازی ورودی این شهر از سمت جاده تهران، ماهان و شرف آباد در حال اجراست.

مسوول دبیرخانه مدیریت پسماند استان کرمان نیز با اشاره به اینکه پنج نوع پسماند عادی، صنعتی، پزشکی، کشاورزی و ویژه وجود دارد گفت: پسماندهای ویژه در 9 گروه تقسیم بندی می شوند که به دلیل نوع ماهیت و خطر زا بودن به مدیریت خاص نیاز دارند.

داریوش غفاری تصریح کرد: قانون برای هر کدام از پسماندها با توجه به نوع آنها مجری و متولی در نظر گرفته است.

وی گفت: متولی جمع آوری پسماندهای داخل شهر شامل پسماندهای عادی و خانگی شهرداری و کار جمع آوری این نوع پسماندها در بیرون از شهر با بخشداری ها و در روستاها با دهیاری هاست. 

وی گفت: برخی از دهیاری ها زباله های روستا را بیرون از محدوده روستا و در بیایان ها رها می کنند. 

غفاری اضافه کرد: برخی از زباله های اطراف جاده ها و ورودی های شهر توسط مسافران و رانندگان رها می شوند.

وی مقابله با تخلیه پسماندهای مختلف و رها نکردن زباله را در اطراف شهرها مرهون تلاش جمعی دانست و گفت: این در حالی است که امکانات بخشداری ها نیز محدود است.

وی ادامه داد: پنج منطقه به منظور تخلیه نخاله های ساختمانی در شهر کرمان در نظر گرفته شده است ولی برخی افراد از اجرای دستورات قانونی امتناع می کنند.

مسوول دبیرخانه مدیریت پسماند استان کرمان گفت: متاسفانه نیروی قهریه ای که باید با افراد متخلف در زمینه تخلیه زباله ها برخورد کند کمرنگ است که به دلیل کمبود نیرو در شهرداری و بخشداری هاست.

وی اظهار کرد: به منظور مقابله با متخلفان تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی پلیس باید وارد عمل شود.

وی گفت: پیشنهاد دادیم برای خودروهای حمل پسماندها صنفی تعریف شود و این خودروها برای شناسایی بهتر شماره و کد داشته باشند. 

غفاری با اشاره به تخلیه فاضلاب توسط خودروهای لجن کش در اطراف شهر و اراضی کشاورزی پسته افزود: در این زمینه نیز پیشنهاد صنف واحد را دادیم تا خودروها با کد مشخص شوند.

وی گفت: این افراد گاهی فاضلاب را در محدوده منابع آب آشامیدنی شهر و زمین های پسته تخلیه می کنند که برخی از این افراد به دام قانون افتاده اند و در محاکم قضایی نیز برای آنها رای صادر شده است.

وی بیان کرد: از پلیس خواستیم رانندگان خودروهایی را که اقدام به تخلیه پسماندها می کنند دستگیر کند در حالی که پلیس در این زمینه قول مساعد داده ولی تاکنون این بخش به درستی اجرا نشده است. 

غفاری کمبود نیرو در محیط زیست را با توجه به تنوع کاری در این اداره کل یکی از مشکلات در مسیر نظارت بر تخلیه پسماندها ذکر کرد.

وی از مردم خواست موارد تخلف در زمینه تخلیه زباله و پسماندها را در اطراف شهر به صورت مستند با شماره پلاک خودرو به شماره تلفن 2- 32810131 اطلاع دهند.

فرماندار کرمان هم چندی پیش در جلسه کارگروه پسماند شهری گفت: اگر به مشکلاتی که پسماندها و زباله های شهری برای زیستگاه ها و سکونتگاه ها به وجود می آورند به درستی نگاه شود به اهمیت و حساسیت موضوع پی خواهیم برد.

محمدعلی توحیدی اضافه کرد: برخی مسیرهای خارج از شهر محل تخلیه زباله ها و پسماندهای شهری شده اند که چهره نامناسبی بوجود آورده است.

وی گفت: اگر در حل مساله پسماندها دیر اقدام کنیم جبرانش سخت تر خواهد شد و در این صورت محیط زیست ما از بین خواهد رفت. 

وی با بیان اینکه زمین و محیط زیست فقط متعلق به این نسل نیست افزود: باید توجه داشته باشیم زمین و خاک چیزی نیست که در صورت تخریب بتوان آن را از جای دیگری تامین کرد.

فرماندار کرمان گفت: عملکرد نامناسب ما موجب بروز تغییراتی در زمین شده که آثار مخرب و نامطلوبی بر جا گذاشته، گرم شدن زمین، بارش باران در غیر زمان خود و باریدن باران های اسیدی از این جمله اند که اگر به همین منوال ادامه یابد کم کم به وضع بحرانی خواهیم رسید.

وی با اشاره به وضع نامناسب مناطق گردشگری افزود: وضعیت بسیار نامناسبی در مناطق تفریحی و ییلاقی که مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد بوجود آمده است که باید ساماندهی شوند.

توحیدی در زمینه بازیافت پسماندها و زباله های شهری گفت: باید فرهنگ سازی کنیم که زباله ها از مبدا و در منازل توسط خانواده ها جداسازی شود.

کمبود امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی برای نظارت و مقابله در بخش ها و ابعاد مختلف موضوعی است که بارها شنیده ایم اما آنچه مغفول مانده و به نوعی یکی از مشکلات اساسی به شمار می رود نهادینه نشدن فرهنگ و خرده فرهنگ های صحیح امور در زندگی ماست.

نهادینه کردن فرهنگ های صحیح در زمینه های مختلف بین اقشار جامعه با پررنگ شدن جایگاه مسایل دینی و اعتقادی بین مردم امکان پذیر است به گونه ای که هر فرد خود بر رفتار و عملکردش نظارت کند و حتی به دلیل انجام یا انجام ندادن کاری در دادگاه وجدانش محاکمه شود محاکمه ای که اثر آن مطلوب و ماندگارتر خواهد بود.

شهر کرمان بیش از 700 هزار نفر جمعیت و 13 هزار هکتار وسعت دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)