کد خبر: ۱۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مهم‌ترین نقطه عطف تاریخ مجتمع مس سرچشمه بازدید رهبر معظم انقلاب از این مجتمع بود. حالا از آن بازدید سال‌ها می‌گذرد و به مناسبت 18 اردیبهشت سالروز این بازدید تصمیم گرفتیم دفتر خاطرات مسئولانی را که در آن سفر دوشادوش رهبری بودند را ورق بزنیم.
مهم‌ترین نقطه عطف تاریخ مجتمع مس سرچشمه بازدید رهبر معظم انقلاب از این مجتمع بود. حالا از آن بازدید سال‌ها می‌گذرد و به مناسبت 18 اردیبهشت سالروز این بازدید تصمیم گرفتیم دفتر خاطرات مسئولانی را که در آن سفر دوشادوش رهبری بودند را ورق بزنیم.
بازدید مقام معظم رهبری؛‌ نقطه عطف تاریخ مجتمع مس سرچشمه
حجت الاسلام عبدالرضا کرمی‌نژاد، نماینده تبلیغات اسلامی مجتمع مس سرچشمه
اوایل سال 84 بود که زمزمه سفر مقام معظم رهبری به شهر کرمان شور و حال عجیبی را در میان مردم این شهر و به ویژه اهالی مجتمع  مس سرچشمه راه انداخت. «عبدالرضا کرمی‌نژاد» هم یکی از افرادی بود که سال‌های دهه 80 به عنوان مشاور فرهنگی و مسئول تبلیغات اسلامی مجتمع مس مشغول به کار بود. او سفر رهبری را نقطه عطف تاریخ مس می‌داند و می‌گوید: «وقتی شنیدیم که بازدید از شهرک صنعتی مس یکی از برنامه‌های سفر است دلشوره عجیبی گرفتم. مسئولان لطف کردند و من را مسئول ستاد هماهنگی برنامه‌ها کردند. این تصمیم آن‌ها وظیفه سنگینی را بر عهده من می‌گذاشت. چون در طول سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت این اولین بار بود که رهبر انقلاب قرار بود از شهر مس بازدید کند و مسئولان باید هر آنچه که در طول این سال‌ها به دست آورده بودند را به منصه ظهور می‌رساندند و همه چیز باید خوب پیش می‌رفت.»

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر رهبری به کرمان بازدید ایشان از مجتمع مس سرچشمه به عنوان نماد خودکفایی ایران بود، چراکه با خروج آمریکایی ها از این صنعت خیلی ها تصور می کردند امکان خودکفایی در صنعت مس برای ایرانی ها وجود ندارد. اما کمی بعد غلط بودن این تصور معلوم شد.  آنطور که حجت الاسلام کرمی‌نژاد  می‌گوید برنامه‌ها و بازدید‌ها در 3 بخش هماهنگ شده بود: «رهبری بعد از ورود به شهرک ابتدا از کل مجتمع و خط تولید بازدید کردند، ایشان داخل معدن هم رفتند و از کار کارگران در معدن هم بازدید کردند، برنامه بعدی سخنرانی در جمع کارکنان مجتمع بود که این سخنرانی برای همه کارکنان نویدبخش بود و انگیزه آن‌ها را برای کارسخت در این صنعت بیشتر و بیشتر می‌کرد. در این میان بسیاری از شرکت‌های تولیدی شهرک دست به کار شدند و نمایشگاه‌های متعددی را برای ارائه تولیدات داخلی برگزار کردند. در آن سال همه دست اندرکاران مس کرمان می‌خواستند هر آنچه را که لازمه نشان دادن خودکفایی در صنعت مس بود را به نمایش بگذارند و الحق و الانصاف هم در این زمینه موفق شدند. رهبری در سخنرانیشان در جمع کارکنان مس کرمان هم به این موضوع اشاره کردند و این خودکفایی را مدیون تلاش بی‌وقفه کارگران و مدیران و مهندسان دانستند.»

ریزبینی و نکته سنجی رهبر انقلاب در طول این بازدید برای همه ما مهم بود و تبدیل به یک الگو و سرمشق شد. این جمله را عبدالرضا کرمی‌نژاد می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در آن سفر من در تمام لحظات همراه رهبری بودم و ریز بینی و نکته سنجی ایشان برای من و همه مسئولان جالب توجه بود. یادم می‌آید وقتی از سالن سخنرانی به سمت مکان برگزاری نمازجماعت می‌رفتیم حضرت آقا در طول راه پیمایی این مسیر 30 متری در جمع مدیران گفتند وقتی وارد مجتمع مس کرمان شدم جمله‌ای را روی تابلو دیدم که نوشته شد خاک را به عمل کیمیا کنیم. اینکه خدا توفیق چنین کاری را به شما داده است جای شکر و تشکر دارد اما در کنار این شعار زیبایتان از توجه به محیط زیست شهرک هم غافل نشوید.» او اضافه می‌کند: «از‌‌ همان زمان مسئولان شهرک صنعتی مس این جمله را نصب العین خود قرار دادند و حالا اگر رهبری بخواهند بار دیگر به این مجتمع سفر کنند و بازدید داشته باشند حتما متوجه تغییراتی که به واسطه توجه و عمل به این توصیه اتفاق افتاده است می‌شوند.»

وقتی از مسئول ستاد هماهنگی سفر رهبری به مس کرمان می‌خواهیم در یک جمله مهم‌ترین فایده این بازدید را عنوان کند. به گفتن همین جمله بسنده می‌کند و ادامه می‌دهد: «همه مسئولان می‌دانند که کار کردن در صنعت مس کار راحتی نیست و با سختی‌های بسیاری همراه است. تعداد بالایی از این کارکنان اهل کرمان نیستند اما به واسطه تخصصشان مجبورند دور از خانواده ودر قسمت‌های مختلف مشغول به کار شوند. در آن شرایط هیچ چیز مثل آن بازدید در اوایل سال 84 نمی‌توانست روحیه کارکنان را مضاعف و انگیزه آن‌ها را برای کار کردن بیشتر و بیشتر کند.»


ناصرالدین ناصح‌زاده، معاون توسعه مس منطقه کرمان
در آن سال‌ها «ناصرالدین ناصح‌زاده» به گفته خودش مسئول روابط عمومی و امور اجتماعی بود و بارسنگین هماهنگی برنامه‌ها و نشان دادن آنچه که این صنعت در طول سال‌ها زحمت به آن رسیده بود بر عهده تیم روابط عمومی بود. ناصح‌زاده می‌گوید: «ما در آن سال‌ها به پیشرفت‌های بسیاری در صنعت مس رسیده بودیم، طوری که ظرفیت تولیدمان به مرز 200 هزار تن نزدیک شده بود و این موضوع برای ما به منزله یک موفقیت بود و اینکه قرار بود رهبر انقلاب از این موفقیت‌ها و کامیابی‌های صنعتی بازدید کنند برای همه ما خوشایند بود. در آن سال‌ها بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه ما بالفعل شده بود و ما درست در مرز پیشرفت قرار داشتیم، پیشرفت‌هایی که ثمره یک دهه تلاش بی‌وقفه بیش از صد‌ها نفر از کارکنان مس بود. رهبری هم در بازدیدشان از شهرک صنعتی این پیشرفت را مورد تحسین خود قرار دادند.» ناصح‌زاده ادامه می‌دهد: «آن سال همزمان با بازدید رهبری به دو موفقیت صنعتی بزرگ دست یافته بودیم که یکی از آن‌ها راه اندازی فاز یک توسعه ذوب مس سرچشمه بود. از آن بازدید بیش از یک دهه می‌گذرد. ما در طول این یک دهه به پیشرفت‌های بسیاری نائل شده‌ایم.» ناصح‌زاده یکی از آروز‌هایش را سفر دوباره رهبری به مس منطقه کرمان می‌داند و معتقد است که همه جوره آماده ارائه پیشرفت‌های جدید هستیم. او می‌گوید: «ما در این سال‌ها از نظر افزایش ظرفیت تولید پیشرفت چشمگیری نداشتیم اما همه هم و غممان در توسعه ملزومات افزایش ظرفیت تولید بوده که یکی از این ملزومات افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ است. اگر رهبری بخواهند بار دیگر از این مجتمع بازدید کنند ما حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و می‌توان گفت در توسعه صنعت مس سربلند هستیم.»

بعضی از جملات آنقدر تاثیرگذار است که می‌تواند انقلابی را در وجود فردی ایجاد کند.  ناصح‌زاده بعضی از جملات رهبری در سخنرانی‌اش را از آن دست جملات می‌داند و می‌گوید: «ایشان در سخنرانی جملات ارزنده‌ای را بیان کردند اما چند جمله از این سخنرانی روی من تاثیر بسیاری برجای گذاشت و مطمئن هستم که دایره تاثیرگذاری این جمله خیلی بیشتر از یک نفر بود. ایشان گفتند افرادی که در شهر سرچشمه زندگى مى‌کنند مخاطب این پیام و بیان الهى هستند که «رحم‌اللَّه امرء اعمل عملا فاتقنه»؛ رحمت خدا شامل حال کسانى است که کارى را انجام مى‌دهند و آن را با اتقان، درست و کامل به سامان مى‌رسانند؛ نیمه‌کاره‌‌ رها نمى‌کنند و سهل‌انگارى در آن به خرج نمى‌دهند. این جملات بسیار تاثیرگذار بود و بارقه امید را در دل بسیاری از کارگرانی که شاید از کار سخت در معادن خسته شده بودند به وجود آورد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پربازدید ها

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

معاون وزیر نیرو خبر داد: معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه برق تا چهارماه

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)