کد خبر: ۱۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
حجت‌الاسلام علی مقبلی در گفت‌وگو با گفتارنو:
حجت‌الاسالام علی مقبلی گفت: در سایه آشنایی با اندیشه های نورانی حضرت امام، جامعه به سمت سعادت و خوشبختی هدایت خواهد شد لذا اجتهاد مداوم در اندیشه ایشان یکی از ضرورت‌های محافل علمی حوزوی و دانشگاهی جامعه است که می‌طلبد در این خصوص بیشتر تلاش کرد.

حجت‌الاسالام علی مقبلی گفت: در سایه آشنایی با اندیشه های نورانی حضرت امام، جامعه به سمت سعادت و خوشبختی هدایت خواهد شد لذا اجتهاد مداوم در اندیشه ایشان یکی از ضرورت‌های محافل علمی حوزوی و دانشگاهی جامعه است که می‌طلبد در این خصوص بیشتر تلاش کرد.

در آستانه بیست و هفتمین سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام علی مقبلی که کارشناس ارشد مسائل سیاسی و علوم دینی می‌باشد طی گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو به سوالاتی در خصوص تبیین اندیشه‌های حضرت امام برای جامعه ایران پاسخ داد و همچنین به موضوع نقش اول انقلاب در جلوگیری از تحریف اندیشه‌های آن رهبر فرزانه پاسخ داده است.


**با توجه به اینکه رحلت جانسوز حضرت امام نزدیک می‌شویم، پس از گذشت 26 سال از رحلت ایشان فکر می‌کنید آیا حق مطلب در مورد شخصیت والای ایشان ادا شده است؟

با گرامیداشت یاد و خاطره معمار انقلاب اسلامی و ارزوی علو درجات آن امام راحل و عظیم الشان باید بگویم به نظر من علی رغم تلاش های انجام شده نه تنها حق مطلب در مورد شخصیت والای ایشان ادا نشده بلکه آن عزیز سفر کرده در نزد بسیاری از مردم ما غریب و حتی مظلوم باقی مانده است دلیل این غربت و مظلومیت هم این است که ما نتوانستیم همه ابعاد شخصیت امام را بشناسیم و با کمال تاسف نتوانسته‌ایم همه آن بخشی از شخصیت امام را هم تا حدودی که شناخته ایم به مردم و به ویژه نسل جوان که امام را درک نکرده‌اند معرفی کنیم.
استفاده ابزاری و گزینشی از فرمایشات امام برای پیشبرد اهداف جناحی و از میدان بدر بردن رقبای سیاسی نیز باعث شده تا بر غربت اندیشه های امام افزوده شود. امیدوارم با حضور شاگردان مکتب امام و حاملان اندیشه ایشان خصوصا مقام معظم رهبری که خلف صالح آن عزیز به عرش رفته و  یادگار گرانقدر و اعضای بیت شریف امام، جامعه و خصوصا نسل جوان با ابعاد مختلف شخصیت والای ایشان بیش از پیش آشنا شوند و حق مطلب در مورد شخصیت والای ایشان ادا شود. آیت ا... سید حسن خمینی به عنوان یادگار امام و میراث دار اندیشه امام از جمله شخصیت هایی است که درکنار رهبر معظم انقلاب و سایر یاران و یادگاران و شاگردان امام دغدغه آشنایی هر چه بیشتر مردم با اندیشه های امام را دارند و بر این باور و اعتقاد هستند که برای آشنایی با این اندیشه‌های انسان ساز و تعالی بخش باید تلاش و کوشش مستمر و مداوم داشت.

**آیت‌الله سید حسن خمینی در یکی از سخنرانی‌های‌شان از ضروت اجتهاد مداوم در اندیشه امام خمینی گفته‌اند، نظر شما در این مورد چیست؟

و این یک دغدغه مهم است که اگر مورد توجه قرار گیرد، ابعاد مختلف شخصیت امام برای مردم ما ظهور و بروز پیدا می‌کند و در سایه آشنایی با اندیشه های نورانی امام، جامعه به سمت سعادت و خوشبختی هدایت خواهد شد لذا اجتهاد مداوم در اندیشه امام یکی از ضرورتهای محافل علمی حوزوی و دانشگاهی جامعه است که می طلبد در این خصوص بیشتر تلاش کرد.

**آیت‌الله سید حسن خمینی نقش نسل اول انقلاب در تشخیص صحت عبارات منتسب به حضرت امام را بسیار مهم شمرده‌اند، فکر می‌کنید دلیل این صحبت حاج سید حسن آقا چیست؟

همانطور که مقام معظم رهبری در بیست و ششمین سالگرد رحلت امام تذکر دادند یکی از خطراتی که اندیشه امام را هم تهدید می‌کند خطر تحریف و برداشت‌های غلط و سلیقه‌ای از اندیشه امام است که برای جلوگیری از این خطر بزرگ نسل اول انقلاب مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند. نسل اول انقلاب کسانی هستند که امام را درک کرده اند و موضع گیری های امام را شاهد بودند. نسل‌های بعدی شناخت‌شان از امام براساس برداشت‌هایی است که نسل اول داشته اند لذا برا ی جلوگیری از تحریف باید دقت شود تا صحت عبارات منتسب به امام به اثبات برسد و به همین منظور هم مرحوم حاج سید احمد آقا موسسه تنظیم و نشر آثار امام را تاسیس کردند تا از هر گونه  برداشت های ناصواب از عبارت‌های منتسب به امام جلوگیری شود و امروز هم جناب حاج سید حسن آقا بر این موضوع تاکید دارند و نقش نسل اول انقلاب را مهم می دانند چون نسل های بعدی به برداشت های نسل اول استناد می کنند و امام را بر اساس گفته ها و برداشت های این نسل می شناسند.

**از ضرورت تبیین اندیشه‌های حضرت امام برای نسل جوان بگویید...

نسل جوان چون دوران قبل از انقلاب را درک نکرده‌اند و به ظلم‌ها وفسادهای آن دوران سیاه آشنایی ندارند و از طرفی چون در دوران حیات نورانی امام هم حضور نداشته‌اند، بیش از دیگران در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و بدخواهان ایران هستند و طبیعی است که عدم آشنایی با اندیشه‌های امام زمینه دوری از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را برای آنان ایجاد می‌کند، لذا ضرورت دارد تا نسل جوان برای مصون ماندن از این آسیب‌ها بیش از پیش با اندیشه‌های امام آشنایی پیدا کنند. در اندیشه امام ایران و اسلام هر دو مهم هستند و بر همین اساس امام جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند که در این جمهوری مردم صاحب حق هستند و رای و نظر آنان باید مورد توجه قرار بگیرد و هم باورها و اعتقادات دینی آن‌ها باید مورد احترام باشد. نسل جوان ما باید بداند که در اندیشه امام، اسلام ناب محمدی در تقابل با اسلام آمریکایی است و به تعبیر امام اسلام ناب محمدی، اسلام مستضعفان، محرومان، پابرهنگان، اسلام عارفان مبارزه‌جو و اسلام پاک‌طینتان عارف است که در ستیز با اسلام آمریکایی یعنی اسلام پول و زور، اسلام فریب، خدعه، نیرنگ و اسارت و اسلام فراریان از جبهه جهاد و مبارزه در راه خدا و اسلام متحجران و مقدس‌مآبان است که امام می‌فرمودند مبارزه با اسلام آمریکایی قربانی می‌خواهد و دعاکنید اولین قربانی آن من باشم لذا در دوران اسلام‌هراسی، دین‌ستیزی و دین گریزی تبیین اندیشه‌های امام به عنوان احیاگراسلام ناب محمدی که پرچم مبارزه با اسلام آمریکایی را به احتزاز درآورد می‌تواند نسل جوان را با دین رحمانی آشنا و امیدوار کند و عدالت و اخلاق را در جامعه نهادینه کند و تحجر گرایی و مقدس‌مآبی را که چهره دین را زشت و خشن نشان می‌دهد را منزوی و رسوا کند.

**صحبت پایانی...

سالگرد ارتحال حضرت امام فرصت معتنمی است تا جامعه با افکار و اندیشه‌های امام بیش از گذشته آشنایی پیدا کند و ضرورت دارد رسانه‌های گروهی زمینه اشنایی را خصوصا برای نسل جوان بیشتر فراهم کند. از این که فرصتی در اختیارم قرار دادید که به قدر درک و فهم اندکم از اندیشه امام بزرگوار به این موضوع بپردازم بسیار ممنون و سپاسگذارم و امید دارم که یاران و یادگاران امام که میراث‌داران اندیشه ایشان هستند بتوانند با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب زمینه اشنایی هرچه بیشتر مردم خصوصا نسل جوان را با راه و روش حضرت امام فراهم آورند و از تحریف شخصیت امام جلوگیری کنند.

آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس هنوز قطعی نیست

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

پربازدید ها

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)