کد خبر: ۱۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
حسین امیری، نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی:
نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: امام در دل مردم و جوانان آن زمان جای گرفت و اسلام را به عنوان یک دین پویا و به روز معرفی کرد و مردمسالاری دینی یا دموکراسی مبتنی بر دین و اعتقادات را مطرح کرد.
نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: امام در دل مردم و جوانان آن زمان جای گرفت و اسلام را به عنوان یک دین پویا و به روز معرفی کرد و مردمسالاری دینی یا دموکراسی مبتنی بر دین و اعتقادات را مطرح کرد.

در آستانه بیست و هفتمین سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، دکتر حسین امیری نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی طی گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو به سوالاتی در خصوص تبیین اندیشه‌های حضرت امام برای جامعه ایرانی پاسخ داده و همچنین به اهمیت حضور کسانی که انقلاب را درک کرده‌اند در جلوگیری از تحریف اندیشه‌های آن رهبر فرزانه پاسخ داده است.

**با توجه به اینکه سالروز رحلت جانسوز حضرت امام نزدیک می‌شویم، پس از گذشت 26 سال از رحلت ایشان فکر می‌کنید آیا حق مطلب در مورد شخصیت والای ایشان ادا شده است؟
ضمن تسلیت سالگرد رحلت حضرت امام و گرامیداشت قیام 15خرداد42 امیدوارم بتوانیم قدردان زحمات حضرت امام و ادامه‌دهنده راه و روش ایشان باشیم. امامی که با گفتار، کردار و منش خوب خودش، محبوب همه دل‌ها شد و توانست در اوج قدرت و نفوذ غرب و شرق در دل مردم و جوانان قرار گیرد و تحولی در کشور و جامعه ایجاد کند. تا زمانی که اسلام در شرق و غرب مطرح نبود یا محصور و محدود به مسائل عبادی و احکام بود و تا جایی اجازه فعالیت داشت که عبادت در مساجد را داشت. در شرق و شوروی سابق همان را هم دریغ کرده بودند و کم کم آثار اسلام در حال نابودی بود و اسلام را ممنوع کرده بودند. مساجد به کلیسا یا موزه تبدیل شده بود. در عربستان و بعضی کشورهای عربی یا ابزار حکومت پادشاهان شده بود یا گرفتار تحجر و خرافات.
در غرب نیز دچار غربزدگی و روشنفکری که تفسیر به رای می‌شد و از آن افرادی مثل بنی‌صدر در می‌آمد. در چنین شرایطی امام در دل مردم و جوانان آن زمان جای گرفت و اسلام را به عنوان یک دین پویا و به روز معرفی کرد و مردمسالاری دینی یا دموکراسی مبتنی بر دین و اعتقادات را مطرح کرد. نظام جمهوریت را در چارچوب اسلام و دین تشکیل داد. دین اسلام را به عنوان یک ناجی معرفی کرد به طوری که جرئت و شهامت در نهادهای دینی و اسلامی ایجاد شد که به بحث‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ورود کنند. این دستآورد بزرگی بود که توسط امام حاصل شد. ممکن است ما نتوانسته باشیم از این دستآورد خوب محافظت کنیم و از این اقدام ارزشمند امام به خوبی استفاده کنیم ولی هدف‌گذاری خوبی توسط امام انجام شده بود. امروز هم با تلاش مقام معظم رهبری راه و خط امام حفظ شده و باید زمینه نگهداری همه روی ریل انقلاب فراهم کنیم و نباید با دست خودمان یکی یکی افراد از روی این خط و ریل پیاده کنیم. 
آفتی که امروز وجود دارد، دعواهای سیاسی و رقابت‌های ناسالم بر سر قدرت است که ما را از واقعیت‌های زیر پوست جامعه غافل کرده است.
این دعواها منجر به ایجاد کنش و واکنش‌هایی در جامعه شده که باعث نافرمانی‌های مدنی، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و نهایتا موجب یک روند فرسایشی شده که روز به روز پیش می‌رود. این یک آسیبی برای انقلاب امام هست. امروز ما به یک برجام ملی برای در پیش گرفتن راه امام نیاز داریم و باید با همان اتحاد و تعصب ملی حرکت کینم.

**آیت‌الله سید حسن خمینی در یکی از سخنرانی‌های‌شان از ضروت اجتهاد مداوم در اندیشه امام خمینی گفته‌اند، نظر شما در این مورد چیست؟
در این زمینه امثال آیت‌الله سید حسن خمینی که مجتهد هستند، باید اظهار نظر کنند ولی باید عرض کنم امام توانست با برداشت وسیع و دید بازی که از اسلام و احکام آن داشت، تحولی در حوزه و فلسفه دینی ایجاد کند که این موضوع باید در جوامع علمی و تحقیقاتی مد نظر قرار بگیرد.

**آیت‌الله سید حسن خمینی نقش نسل اول انقلاب در تشخیص صحت عبارات منتسب به حضرت امام را بسیار مهم شمرده‌اند، فکر می‌کنید دلیل این صحبت حاج سید حسن آقا چیست؟ 
در بخش فلسفه، احکام و پویایی دین قطعا علما و اندیشمندانی که معتقد به خط امام هستند باید تلاش کنند. در حوزه اقتصاد، باید دیدگاه‌های اقتصادی امام توسط اقتصاد دانان مورد توجه قرار گیردو در حوزه سیاست، سیاسیون همراه امام باید حاضر باشند و افکار سیاسی، جمهوری‌خواهانه، اسلامی و دموکراسی‌خواهانه امام را که در چارچوب دین ایلام بود را باید تعبیر کنند و پایبند به آن باشند و همه آن‌هایی که انقلاب را لمس کردند و در جبهه‌ها بودند، که در همه بخش‌ها هم حاضر بودند بیایند و راه امام را ترویج کنند و اجازه ندهند نسل جدید با افکار امام بیگانه شود. باید در زمینه تبیین صحیح افکار امام گام برداریم که نسل جدید حضرت امام را به خوبی بشناسد.

**با توجه به اینکه در مورد آشنایی نسل جدید با افکار امام گفتید، لطفا در مورد ضرورت این موضوع بیشتر توضیح دهید...
همانطور که گفتم در شرایط بسیار سختی که دین اسلام در شرق و غرب مظلوم واقع شده بود، امام آمد پویایی دین و اسلام را مطرح کرد. حال پس از گذشت مدتی از آن زمان باید جوانان آن منش و رفتار امام را به خوبی بشناسند و در واقع امام به عنوان یک چهره‌ای معرفی شود که توانست با انقلاب اسلامی لطف بزرگی به ایرانیان کند. باید امام را همانطور که بود و درک کردیم، نسل جدید هم درک کنند.

آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)