کد خبر: ۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
سال آینده برگزار می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان عملکرد یکساله خود در این اداره را تشریح کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان عملکرد یکساله خود در این اداره را تشریح کرد.

"فرشید فلاح" در گفت و گو با ایسنا، منطقه کویر، درباره عملکرد یک ساله حوزه فرهنگ استان کرمان با تشکر از فعالیت خبرگزاری ایسنا منطقه کویر اظهار کرد: طی یک سال گذشته ایسنا در کنار اداره ارشاد و حامی فعالیت های فرهنگی بوده و جهاد دانشگاهی با وجود امکانات کم، در اطلاع رسانی پیشرو است و ایسنا از بسیاری از خبرگزاری هایی که مستقیم یا غیرمستقیم کمک دولتی دریافت می کنند، به ویژه در کرمان موفق عمل کرده است.

وی افزود: در یک سال گذشته با شعار «حضور نخبگان» کار را در حوزه فرهنگ استان کرمان آغاز کردیم و اینکه کار را به خود آنها بسپاریم و این شیوه برگرفته از رویکرد عقل گرایی دولت تدبیر است.

فلاح با بیان اینکه کار باید به کاردان و کارشناس سپرده شود، تصریح کرد: در این راستا شوراهای تخصصی شعر، داستان، تبلیغات و تشکل های فکری و مشورتی متعددی شکل گرفت که می توان به انجمن آثار و مفاخر استان، اتاق فکر توسعه فرهنگی، اصلاح شورای سیاست گذاری شورای فرهنگ عمومی و ... اشاره کرد.

خانه هنرمندان استان را تشکیل می دهیم

وی بیان کرد: تیم تخصصی داستان برای تدوین سند توسعه داستان استان کرمان کار را آغاز کرده و در رشته های هنری نیز این رویکرد وجود دارد و با پیگیری، کار را به سمت تشکیل خانه هنرمندان استان ادامه می دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به احیاء انجمن های هنری گفت: این انجمن ها محل هم افزایی خواهد بود و در این راستا کانون های مساجد از محل مجتمع فرهنگی چهارراه سمیه منتقل شده و ساختمان در اختیار انجمن های فرهنگی هنری قرار گرفت.

وی افزود: بخش دوم کار در حوزه فرهنگ و هنر استان، حل اختلافات و ایجاد محبت بوده که به دنبال رویکرد رییس جمهور برای وحدت و همراهی و ایجاد صلح و همکاری با همه بخش های مختلف کشور انجام شد تا اختلافاتی که بر اثر سوء مدیریت در جامعه فرهنگی هنری پیش آمده، رفع کنیم.

فلاح اظهار کرد: رویکرد دیگر ارشاد، تعقیب سیاست های فرهنگی دولت بود و در این زمینه با حضور عکاسان، هنرمندان، خبرنگاران، داسان نویس و خوشنویسان و هنرمندان تئاتر و سینمای جوان 10 نشست برگزار شد تا برای کار متحد شویم.

در سال 94 به سمت فعالیت های تخصصی پیش می رویم

وی با بیان اینکه در سال 93 در آشتی دولت و هنرمندان در استان کرمان موفق بودیم، تصریح کرد: سال 94 را با رویکرد اصلاحی به سمت فعالیت های تخصصی تر پیش خواهیم رفت و در حال حاضر هنرمندان و ارشاد متحد هستند و فاصله ها کاهش پیدا کرده و باید جشنواره و فعالیت های تخصصی برگزار کنیم.

falah3.jpg

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برگزاری نشست، مخاطب را اقناع نمی کند و باید آموزش و رقابت تخصصی باشد و سال 94 کم کردن فاصله فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی مردم از اهداف ماست و فاصله ها را کم خواهیم کرد و فعالیت هایی که کم مخاطب باشند، حذف خواهند شد.

وی با تاکید بر انجام اصلاح ساختار اداری و تشکیلاتی افزود: در این زمینه گام های اول را برداشته و در ارشاد بخش برنامه ریزی ایجاد و رویکرد تدبیر دولت و امیدافزایی آغاز شده است.

فلاح تصریح کرد: برای داشتن افق روشن باید برنامه داشت و برای رویکرد امیدافزایی برنامه ریزی کرده و همه شهرستان ها با برنامه بوده و با مشخص بودن اعتبار و میزان حمایت اداره کل از آنها، بهتر توانستند مشارکت بخش غیردولتی را جذب کنند.

وی بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سال جاری 150 میلیون تومان اعتبار برای فعالیت های فرهنگی داشته اما با جذب مشارکت های غیردولتی 2 میلیارد تومان آورده از بیرون داشتیم و ده ها فعالیت فرهنگی با حمایت صنایع بزرگ و خیران و علاقمندان به فعالیت های فرهنگی و هنری برگزار شد.

باید ظرفیت خیران فرهنگی فعال شود

فلاح تاکید کرد: باید در سال آینده بحث خیران فرهنگی را باب کنیم که این افراد برای ترویج فعالیت های فرهنگی بدون چشم داشت هزینه کنند. امروز در جنگ نرم قرار داریم و با امکانات دولت نمی شود این جنگ را اداره کرد اگرچه دولت باید متوجه این عرصه فوق العاده مهم یعنی فرهنگ باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: دولت در دوران دفاع مقدس نیز هرچه داشت گذاشت، اما آورده اصلی را مردم آرودند و امروز نیز جنگ فرهنگی است و عناصر فعال فرهنگی، افسران این جنگ هستند که باید پشتیبانی شوند.

وی افزود: جامعه فرهنگی و هنری ما میهن پرست ترین و با باورهای عمیق دینی و ارزشی در صحنه مانده اند و معتقدم هنرمندان به عمق ارزش های دینی اعتقاد داشته و بیشتر عمل می کنند اگرچه ظاهرسازی را برای خود ننگ می دانند.

فلاح تصریح کرد: هنرمندان ما با باور معنویت و الهام آماده فداکاری و برای کشور و دستاوردهای معنوی حرمت قائل هستند و فضای تهاجم و جنگ نرم و نقشه های فرهنگی دشمن را درک می کنند اما در حال حاضر سرباز بی تدارکات هستند و خط مقدم بدون پشتیبان است و حتی گاهی از پشت به آنها خنجر زده شده و جاهلانه فعالیت های آنها را زیر سئوال می برند.

برنامه ریزان کشور استراتژی «فرهنگ» را نشنیده گرفته اند

وی بیان کرد: در چنین شرایطی دولت باید بهتر از قبل به فعالیت های فرهنگی توجه کرده و همه باید بدانند اصلاح اقتصاد، سیاست، معضلات اجتماعی از اصلاح فرهنگ آغاز می شود و حرف امام است که «اصلاح جامعه در گرو اصلاح فرهنگ است». این یک استراتژی اصلی است اما برنامه ریزان کشور این حرف را نشنیده گرفته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برای سال 94 انتظار داریم دولت تدبیر و امید بخش فرهنگ هم ملی و هم استانی را جدی تر ببیند و مردم نیز باید به صحنه بیایند، بدون مردم، دولت پاسخگو نیست.

وی افزود: خیران فرهنگی باید از جشنواره های فیلم، تئاتر، خوشنویسی و ... حمایت کرده و هزینه های کار فرهنگی را تامین نماید زیرا فعالیت هنری زمانی که دعوت به نیکی باشد کار ارزشی است.

falah1.jpg

کار فرهنگی که معضلات اجتماعی را هدفگیری کند، امر به معروف است

فلاح بیان کرد: اینکه کار فرهنگی و هنری معضلات اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد مشکل نظم اجتماعی و ... را هدفگیری کرده باشد، امر به معروف و کار خیر و مقدس به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان زشتی ها را زودتر از دیگران و خوبی ها را بهتر از دیگران می بینند، تصریح کرد: مهم ترین ابزار تهاجم فرهنگی، هنر است و دشمن از هنر، تکنولوژی و برنامه های ماهواره ای به خوبی استفاده کرده و از تنوع آنها برای دزدیدن مخاطب ما بهره می گیرد و نباید هنرمندان را در این عرصه رقابت تنها بگذاریم، الان تنها هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه در سال 94 برنامه های نشاط آور به خوبی سال جاری ادامه دارد، گفت: در سال جاری 50 کنسرت موسیقی با بیش از 100 سانس با حضور بزرگان موسیقی کشور در کرمان برگزار شده است.

وی با اشاره به توجه ارشاد به ساختمان های با ارزش معماری در کرمان افزود: چند برنامه فرهنگی در فضای سنتی برگزار شد که موجب افزایش کیفیت برنامه ها بود و در این راستا انجمن مردم نهادی را که معماری کرمان را دنبال می کند، مورد حمایت قرار داده و با نهادهای دیگر جلساتی داشته ایم و در حوزه معماری کرمان آینده روشنی پیش رو است، معماری از ارکان شهرسازی است و از دید فرهنگی به آن توجه می کنیم.

فلاح تصریح کرد: در سال جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وزارتخانه با سفر به استان کرمان در بخش های تخصصی با مخاطبان خود جلسه داشته و سیاست های هر حوزه را تبیین و خدمات را توضیح داده اند و این روند ادامه دارد و در 20 اسفندماه جاری نیز میزبان رییس کانون های مساجد کشور خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در یک سال گذشته به کیفیت افزایی برنامه های جاری توجه شده و ادعا می کنم همه فعالیت های سال 92 را در سال جاری با 25 درصد کیفیت بهتر برگزار کرده ایم.

فلاح با بیان اینکه در اجرای برنامه ها نخبگان را به کار گرفتیم که موجب افزایش کیفیت کار شد، گفت: در سال جاری جشنواره فیلم فجر را به خاطر سیاست های وزارتخانه نتوانستیم در استان داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره زمان بهره برداری از تالار مرکزی شهر کرمان اظهار کرد: در سال جاری 4500 میلیارد تومان اعتبار برای این تالار جذب و هزینه شد و 7 میلیارد تومان نیز برای سال 94 در نظر گرفته شده که در صورت تامین این عدد، معاون اداری و مالی وزارت ارشاد قول بهره برداری از این تالار در هفته دولت سال آینده را داده اند.


وی درباره اکران های نوروزی در استان کرمان تصریح کرد: برنامه ریزی این است که بتوانیم بهترین فیلم های جشنواره فجر از نگاه تماشاچیان را به کرمان بیاوریم و ضعف عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان را با اکران های نوروزی جبران می کنیم.

فلاح درباره وضعیت مطبوعات استان کرمان بیان کرد: در سال جاری مجوز 20 نشریه غیرفعال را باطل و به 40 نشریه اخطار داده شد که تعدادی از آنها مراجعه و تقاضای مرخصی کرده اند و مجوزهای داده شده در سال جاری به افراد تخصصی تعلق گرفته است.

وی در پایان گفت: در سال آینده جشنواره موسیقی مقامی کشور در کرمان برگزار خواهد شد و با اعلام حمایت استاندار کرمان، در روزهای آینده تفاهمنامه ای بین وزیر ارشاد و استاندار کرمان در این زمینه منعقد می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)