کد خبر: ۱۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتار نو از وضعیت بازار فرش ایرانی
محسن جلال پور با بیان این که بازارجهانی فرش رو به توسعه است، می افزاید: «با بازشدن امکان صدور آن به آمریکا و تسهیل صادرات به دیگر کشورها نوید روزهای بهتری برای فرش ایرانی را با خود دارد.»

گفتار نو/محبوبه فیروزآبادی:

«در شرایط فعلی، پرداختن به صنایعی از قبیل فرش که تجسم کاملی از اقتصاد مقاومتی است باید لازم و ضروری شمرده شود» این مطلب را رییس اتاق ایران روز شنبه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی تلگرام نوشته است. 

محسن جلال پور با بیان این که  بازارجهانی فرش رو به توسعه است، می افزاید: «با بازشدن امکان صدور آن به آمریکا و تسهیل صادرات به دیگر کشورها نوید روزهای بهتری برای فرش ایرانی را با خود دارد.»

جلال پور با بیان این که در شرایط فعلی، پرداختن به صنایعی از قبیل فرش که تجسم کاملی از اقتصاد مقاومتی است باید لازم و ضروری شمرده شود، خاطر نشان می کند: «فرش یک صنعت اشتغال زاست و از طرف دیگر، راه اندازی اش هزینه زیادی نمی خواهد و در ضمن، کالایی است ارز آور که تجسم کاملی از درون زایی و برون نگری در اقتصادمقاومتی است.»

رییس اتاق ایران می افزاید: «درنهایت این که فرش بدون نیاز به درصدی ارز، می تواند صد درصد ارزآوری داشته وعملا ضمن صدورفرهنگ وهنرایرانی، منبع ارزآوری پایدارو اشتغال زا شمرده شود.»

این در حالی است که صادرات فرش دستباف ایران در سال های گذشته به دلیل مشکلاتی داخلی و خارجی همچون رکود اقتصادی، تحریم های آمریکا، دشواری های نقل و انتقال ارز، افزایش ریسک صادرات، هزینه های حمل و نقل و همچنین بیمه مرسولات، با کاهشی 50 درصدی روبرو شده و در حالی که متوسط ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دهه های گذشته سالیانه 500 میلیون دلار بود، این رقم در سال های گذشته به حدود 300 میلیون دلار کاهش یافت و حتی این میزان در سال گذشته نیز کمتر شد. 

سنگ های پیش پای فرش ایرانی

در حالی که رییس اتاق ایران مدعی است بازارجهانی فرش رو به توسعه است ، مدیر عامل یک شرکت تولیدکننده فرش دستباف، تولید، توزیع، قیمت مناسب و ‌تبلیغات را چهار رکن تاثیر گذار در هنر-صنعت فرش دستباف ذکر می کند و می گوید:‌ در شرایط کنونی، موانعی پیش روی هر کدام از این بخش ها احساس می شود که سبب شده نفس فرش دستباف ایرانی به شماره بیافتد.

کاظم شفقی اگر چه معتقد است که تعامل با جهان، بازار بین المللی و به خدمت گرفتن تکنیک های توسعه می تواند فرش دستباف ایران را از این انزوا بیرون بیاورد، اما می گوید: به قدری در صنعت فرش دستباف کم کاری کرده ایم که نقشه های فرش اصیل و فاخر ایرانی را بنام فرش های کشورهای دیگر در دنیا می فروشند و هیچ کس در جامعه جهانی اعلام نمی کند این فرشی که دارید به اسم ترکیه، مراکش، هند و نپال می فروشید، دست آفریده هنرمندان ایران است. 

وی چهار بخش تولید، توزیع، ‌قیمت مناسب و تبلیغات را ارکان این هنر-صنعت برمی شمرد و می افزاید : مالیات، موضوع دیگری است که فروشندگان فرش دستباف با آن مواجه اند؛ تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش از مالیات معاف هستند اما فروشندگان فرش باید مالیات پرداخت کنند.

این تولیدکننده فرش دستباف اضافه می کند: نه تنها تبلیغات، در این سالها ما در حوزه اطلاع رسانی نیز ضعیف عمل کرده ایم؛ به عنوان نمونه با اینکه ممنوعیت واردات فرش دستباف با تلاش موثر دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای رفع شده و اکنون بازار آمریکا به روی صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی باز است و هیچ گونه مشکلی برای ارسال فرش دستباف به این کشور و کشورهای اروپایی وجود ندارد، هنوز مشتریان ایرانی مقیم آمریکا از لغو این تحریم ها بی اطلاع هستند. 

این در حالی که پیش از این عطااله شفیعی‌پور رییس اتحاديه بافندگان فرش دستباف استان کرمان در گفت‌وگوی اختصاصی با گفتار نو از باز شدن روزنه‌های امید برای صادرات فرش کرمان در نتیجه‌ی مذاکرات  خبر داده بود. 

شفیعی‌پور، کشور آمریکا را از مشتری‌های قدیمی فرش کرمان می‌داند و می‌گوید: در واقع بازار آمریکا بازار خیلی لوکسی برای فرش کرمان است، ضمن اینکه فرش کرمان آنجا شناخته شده است. برغم آن‌که  سلایقی عوض شده اما خیلی‌ها در آمریکا دنبال فرش کرمان هستند و یکی از افتخارات‌شان این است که فرش کرمان را استفاده می‌کنند. من فکر می‌کنم این اتفاق یک روزنه بسیار خوب، برای رونق فرش کرمان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)