کد خبر: ۱۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از لغو کنسرت سالار عقیلی در کرمان گزارش می دهد
صدای رپ خوان های مشهور و غیرمشهور از ماشین بسیاری از جوانانی که خیابان های شهر را بالا و پایین می کنند بلند است. با بسیاری از ترانه های غیرفارسی لب خوانی هم می کنند. در چنین فضایی لغو سریالی کنسرت ها به کرمان هم رسیده است.
گفتارنو: صدای رپ خوان های مشهور و غیرمشهور از ماشین بسیاری از جوانانی که خیابان های شهر را بالا و پایین می کنند بلند است. با بسیاری از ترانه های غیرفارسی لب خوانی هم می کنند.  در چنین فضایی لغو سریالی کنسرت ها به کرمان هم رسیده است. 

اسفندماه 93 بود که در کارزار«حمایت از موسیقی» در محل خانه موسیقی شرکت کرده بود. کارزاری که  اهالی موسیقی به منظور حمایت از هم صنف شان و هم اندیشی برای مقابله با محدودیت ها و لغو کنسرت ها تشکیل شده  و نسبت به نحوه برخورد با موسیقیدانان انتقاد کرده بودند. اینک اما کنسرت خودش لغو شده است؛ آن هم در کرمان و پس از اخذ مجوزهای لازم. 

کنسرت «سالار عقیلی»، که قرار بود 28 خرداد  در سالن فجر شهر کرمان برگزار شود لغو شد. این در حالی است که شب گذشته سالاری عقیلی با حضور در استودیو برنامه شیدایی به اجرای چند اثر پرداخت و به شکل زنده از شبکه دو پخش شد. 

سعید کوشش، مدیر روابط عمومی اداره ارشاد استان کرمان در خصوص لغو این کنسرت گفته است این کنسرت به پس از ماه رمضان در تیرماه موکول شده است. وی درباره دلایل لغو این کنسرت توضیحاتی ارائه نداد.

اما مجید ملک محمدی مدیر مسول شرکت چنگ رودکی که تهیه کننده این کنسرت است  گفت: به دلیل حساسیت های که بود و اینکه بیان می شد بی حرمتی هایی به ماه مبارک رمضان شده است، زمان اجرای این کنسرت به ۲۴ تیرماه تغییر داده شده است.
مجید ملک محمدی مدیر موسسه چنگ رودکی با اعلام این خبر، گفت: «این تصمیم در نشستی و با هماهنگی مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و برخی مشورت ها گرفته شده است. ناگفته نماند مجوز برگزاری کنسرت ۱۰ روز قبل صادر شد و طبق روال قانونی به تایید تمامی مراجع ذیصلاح رسیده بود.»
وی در ادامه افزود: «در نیمه اول ماه مبارک رمضان معمولا برنامه ها و آیین های شاد اجرا می شود و زمان برگزاری کنسرت نیز تقریبا همزمان با ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) بود. این کنسرت به سبک سنتی برگزار می شد و هیچگونه بی احترامی به شعائر مذهبی در آن نبود.»

وی افزود:کسانی که بلیط تهیه کرده اند و تمایل داشته باشند می توانند با همان بلیط در کنسرت «سالار عقیلی» در ۲۴ تیرماه شرکت کنند و در غیر این صورت اگر تمایل شرکت در کنسرت را نداشته باشند، پول آنها عودت داده خواهد شد

در سی سال گذشته بی سابقه بوده 
پیش تر  مدیر عامل خانه موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت ها گفته بود: با کمال تاسف باید بگویم که این روزها مصیبت هایی را بر اهالی موسیقی شاهدیم که در سی سال گذشته بی سابقه بوده است. 

نوربخش  با بیان این که مگر می شود به جامعه ای چند صدهزار نفری توهین کرد؟ تاکید کرد: مگر یاد و خاطره روزهای انقلاب را در مناسبت ها با چیزی جز موسیقی زنده نگه می دارید؟ مگر نقش موسیقی در جنگ تحمیلی را فراموش کرده اید؟ 

اجازه دهند دستگاه مسوول، کار خودش را انجام دهد
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به لغو کنسرت های دارای مجوز از این وزارتخانه گفته بود: ما برای صدور مجوز کنسرت ها نهایت دقت را به عمل می آوریم تا قطعه ای که قرار است اجرا شود، مخالف موازین اسلامی ما نباشد. بنابر این وقتی ارشاد با این حساسیت برخورد می کند، انتظار ما از مقامات قضایی که احیانا این کنسرت ها را مخالف سلیقه های خود می دانند، این است که اجازه بدهند دستگاه مسوول، کار خودش را انجام دهد. کافی است تنها به ما تذکر بدهند. 

علی جنتی:ما برای صدور مجوز کنسرت ها نهایت دقت را به عمل می آوریم

سخنگوی قوه قضاییه درباره برگزاری کنسرت هایی کِه در استان های متفاوت برگزار می شود، گفت: مواردی اَز این کنسرت ها بِه دستور دادستان برگزار نشده وَ دَر موارد دیگر کسی متعهد نشده کِه مسائل امنیتی وَ خلاف قانون کِه ممکن اَست دَر آنها رخ دهد را بَر عهده بگیرد.

محسنی اژه ای افزود: همانطور کِه بارها گفته شده مجوز کنسرت را دولت و وزارت ارشاد صادر می کُنند و قوه قضاییه در مورد اصل برگزاری این کنسرت ها صحبتی ندارد. بنابراین در بسیاری اَز استانها و شهرها در سال‌های گذشته کنسرت ها برگزار شده ومجوز آن را وزارت ارشاد داده است. تعداد معدودی هم نقل ازش از ناحیه نیروی انتظامی و اطلاعات آمده کِه بِه قوه قضاییه و دادستان داده شده است که پیش بینی شده ددر این کنسرت ها اقدامات خلاف قانون رخ می دهد.

وی افزود: دادسرا هم ددر پاره ای از موارد بِه برگزارکنندگان این کنسرت ها گفته کِه کسی بیاید و متعهد شود کِه مسائل خلاف قانون و خلاف عفت عمومی دَر آنها صورت نمی گیرد در این صورت ما حرفی نداریم. اما اگر کسی متعهد نشود دادستان اَز برگزاری این کنسرت ها پیشگیری می کند.

نارضایتی روحانی از لغو مجوز کنسرت ها
سخنگوی دولت اما در پاسخ به سوالی در مورد لغو مجوز کنسرت ها در شهرهای مختلف، به سخنرانی های رییس جمهور و تأکید او بر نارضایتی از چنین رفتارهایی اشاره کرد و گفت: رییس جمهور در برخی سخنرانی های خود به صراحت مراتب نارضایتی خود را از لغو مجوزهای قانونی کنسرت ها بیان کرده اند.

سخنگوی دولت افزود: انتظار داریم در خصوص کنسرت هایی که با مجوز انجام می شود، شاهد لغو آنها نباشیم چرا که آثار اجتماعی و فرهنگی سویی دارند.

سخنگوی دولت گفته که رییس جمهور از لغو کنسرت‌ها راضی نیست

وی با اشاره به اینکه گاهی لغو مجوز کنسرت ها در مورد هنرمندانی مثل استاد ناظری که شخصیت هنری برجسته کشور هستند، اتفاق می افتد، گفت: اصالت و متانت برنامه های استاد ناظری برای همه روشن است و قطعاً مواضع رییس جمهور در این موارد قابل تسری به همه کنسرت هایی است که مجوز دارند.


وزارت فرهنگ در زمینه لغو کنسرت باید به مجلس پاسخگو باشد 
رییس فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید حالت موسیقی را تعیین تکلیف کند، معتقد است مردم و هنرمند باید تکلیف خودشان را در حوزه موسیقی بدانند زیرا بدترین وضعیت بلاتکلیفی و برخورد سلیقه ای است. 

محمدرضا عارف درباره لغو کنسرت های مجوزدار در برخی شهرها گفت: اینکه در یک استان کنسرتی برگزار نشود و در دیگری بتواند مجوز اجرا بگیرد، نشان می دهد یک سیاست روشن در این زمینه وجود ندارد؛ لذا در حوزه فرهنگ مهم این است که راهبردها و جهت گیری ها مشخص شود و قانونی شفاف وجود داشته باشد. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه از دولت و مجلس انتظار می رود این است که در این زمینه، سیاستگذاری شفاف وجود داشته باشد. 

محمدرضا عارف معتقد است هنرمندان و مردم باید درباره موسیقی تکلیف خود را بدانند

عارف با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تصریح کرد: من فکر می کنم شاید بتوانیم این امر را جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم؛ لذا این شورا باید سریعتر سیاست ها و راهبردهای این بخش را مشخص و ابلاغ کند و مجلس هم کمک کند تا در جایی که نیاز به قانونگذاری است، این امر صورت گیرد تا کمتر شاهد برخورد سلیقه ای باشیم. 

وی تاکید کرد: نتیجه برخورد سلیقه ای، دور شدن جوانان از فرهنگ بومی و اسلامی و رو آوردن به شبکه های خارجی و ایجاد هرج و مرج در کشور است. 

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه باید مساله موسیقی و کنسرت ها در کشور حل شود، افزود: مردم، جوانان و هنرمندان کشور باید تکلیف خودشان را بدانند زیرا بدترین وضعیت بلاتکلیفی و برخورد سلیقه ای است که متاسفانه امروز در حوزه موسیقی با برخورد سلیقه ای مواجه هستیم. 

قوانین شفافی در عرصه موسیقی وجود ندارد 
عارف با اشاره به اینکه در این حوزه خلاء قانونی نداریم، توضیح داد: مشکل در این عرصه، نداشتن قانون شفاف است تا همه تکلیف خودشان را بدانند و موظف به اجرای قانون باشند. 

وی مقصر اصلی لغو کنسرت ها در چند وقت اخیر را برخوردهای سلیقه ای دانست و گفت: باید از برخوردهای سلیقه ای پرهیز کرد و اجازه داده شود نهادهای ذی ربط و مسئول، تصمیم نهایی را بگیرند. 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در رابطه با برگزاری کنسرت و لغو آن پاسخگو باشد، تاکید کرد: وزیر فرهنگ در مقابل مجلس مسوول است و باید در برابر هر اقدامی پاسخگو باشد. 

وی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قهوه قهریه برای برخورد با چنین اتفاقاتی در اختیار ندارد، گفت: اگر وزیر فرهنگ نمی تواند مساله را حل کند، باید مشکلات را بیان کند تا پیگیری و حل شود. 

عارف گفت: مبنای تصمیم باید قانون باشد و همه باید به قانون وفادار و به اجرای آن موظف باشیم.


رضا صادقی هم لغو شده بود
نه ماه پیش هم کنسرت رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ  در کرمان لغو شد. 

کنسرت رضاصادقی نیز سال گذشته در کرمان لغو شده بود

صادقی در متنی به مناسبت لغو این کنسرت آورده بود: «متاسفانه به دلایل همیشه مجهول، کنسرت کرمان کنسل شد. خیلی مشتاق بودم برای دیدن تک تک یارانم اما حیف... شاید بعد از مرگ که لقب‌های متفاوت به آدم وصل می‌شه، رازهای سر به مهر هم فاش بشه. به هر روی از تمام جانانم عذرخواهی می‌کنم».

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
ممنون از گزارش خوبتان
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
تنها راه باقی مانده استیضاح وزیر ارشاد و عزل اوست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)