رییس اتاق بازرگانی ایران با نوشتهای طنزآمیز به انتقاد از یکی از کارکنان فرودگاه مهرآباد پرداخته که درست انجام ندادن کارش به تأخیر طولانی مدت پرواز تهران – کرمان منجر شده است.
به گزارش گفتارنو، رییس اتاق بازرگانی ایران، در کانال شخصی خود در تلگرام با انتقاد شدید از مسائل و ناهماهنگیهایی که در پرواز اخیرش از تهران به کرمان پیش آمده و منجر به تأخیر طولانیمدت پرواز شده، با کنایهای طنزآمیز مینویسد: «این جا یک نفر کارش را درست انجام نداده. می دانم اگر آن یک نفر در هر فرودگاهی غیر از فرودگاه مهرآباد، چنین خطایی می کرد، پرونده اش را می گذاشتند زیر بغلش و می گفتند به خانه ات برو و کارتون باب اسفنجی ببین.»
متن کامل نوشته محسن جلالپور به این شرح است:
«اين روزها صحبت از حقوقهاي نامتعارف، کم نیست. چند روز پیش من هم اظهار نظری کردم با این مضمون که ظلم حقوقی برخی مدیران دولتی در برابر سوء مدیریت آنها ناچیز است. براي من تعجبآور است كه چرا هیچ کس کمپین مبارزه علیه سوء مدیریت راه نمیاندازد و هیچ کس اظهار نظری درباره خسارت بسیار بزرگتر این مدیران به اقتصاد کشور حرفی نمیزند. فرض کنیم همین امروز با یک طرح یا یک لایحه، حقوق مدیران نالایق به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند. آن وقت این پرسش مطرح است که چه کسی پاسخگوی سوء مدیریت و بهرهوری بسیار پایین این جماعت خواهد بود؟
راستش را بخواهید همین امروز، ماجرایی بر من و عدهای از هموطنانم گذشت که بی اندازه ناراحتم کرد. شاید بشود آن را در همین چارچوب تحلیل کرد.
ساعت شش و نیم صبح برای عزیمت به کرمان به فرودگاه رفتم. قرار بود هواپیما ساعت8:10 دقیقه پرواز کند. برنامه بسیار فشردهای برای این سفر تدارک دیده بودم و تصورم این بود که مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. ساعت 7:50 دقیقه سوار هواپیما شدیم و خوشحال بودم که پرواز بدون تأخیر خواهد بود. اما در کمال ناباوری، این پرواز 55 دقیقه تأخیر داشت. بیشتر مسافران روزهدار بودند و مدام این سؤال را مطرح میکردند که خب اگر قرار بود پرواز تأخیر داشته باشد، چرا سوار هواپیما شدیم؟ ما پیگیر دلایل تأخیر بودیم تا اینکه خلبان دلیل پرواز را این گونه توضیح داد:
امروز طبق مقررات، پرسنل هواپیما، 40 دقيقه قبل از پرواز در محل کار حاضر بوديم. در ابتداي ورود به هواپيما با برج مراقبت براي هماهنگی پرواز تماس گرفتم و اشاره كردم که پشت هواپیمای ما هواپيمای دیگری قرار دارد و پرسیدم آیا براي حركت مشكلي نداريم؟ پاسخ دادند شما می توانید از سمت جلو به طرف باند حركت کنید و مشکلی نخواهد بود.
همزمان با بسته شدن در هواپيما، شيفت پرسنل برج مراقبت تغييركرد و مسئول جديد تأکید داشت که باید ازمسير عقب به سمت باند حركت كنيد و چون پشت هواپيماي شما هواپيماي ديگري قرار دارد، بايد منتظر بمانید تا هواپیما جابه جا شود. خلبان گفت هرچه اصراركردم که امکان حرکت از مسیر مقابل وجود دارد و شیفت قبلی برج مراقبت هم آن را تأیید کرده، مورد قبول ایشان واقع نشد. به این ترتیب، جابهجایی هواپیمای مقابل 40 دقیقه طول کشید و پس از آن، 15 دقیقه هم در نوبت پرواز قرار گرفتیم.
توضیحات خلبان برای من قانع کننده بود چون ما شاهد بودیم که همه چیز مهیای پرواز است اما نفهمیدم دلیل موافقت اولیه برج مراقبت با حرکت به جلو و پس از آن،دلیل مخالفت شیفت بعدی با این حرکت چه بود.
اما پرسش اصلی این است که چرا باید وقت 280 مسافر به خاطر سلیقه مسئولان برج مراقبت به همین راحتی تلف شود؟ اگر رویه و مقرارت است، چرا شیفت قبلی،حرکت به جلو را بدون مشکل می دانست و دومی آن را برنتابید؟ اگر سلیقه است،چه کسی به برج مراقبت این اجازه را داده است که سلیقه خود را به 280 مسافر تحمیل کند؟
حتی اين كه كداميك از پرسنل شيفت هاي قبل و بعد برج مراقبت اشتباه كرده اند، مهم نيست. مهم اين است كه آيا هيچ كس هيچ جريمه يا تنبيهي برای تحمیل 280 ساعت زیان به 280 نفر از مردم این کشور در نظر خواهد گرفت؟ چه کسی باید اين هزينه قابل توجه را بپردازد؟
نمی دانم در برج مراقبت چه گذشته و دلیل موافقت اولیه و مخالفت ثانویه چه بوده اما هرچه هست، این جا یک نفر کارش را درست انجام نداده. می دانم اگر آن یک نفر در هر فرودگاهی غیر از فرودگاه مهرآباد،چنین خطایی می کرد، پرونده اش را می گذاشتند زیر بغلش و می گفتند به خانه ات برو و کارتون باب اسفنجی ببین.»