کد خبر: ۱۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
نگاهی به مطبوعات استان/ کرمان امروز
استاندار کرمان با تاکید به اجرای اقتصاد مقاومتی در روستاها به شعار (هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه) اشاره کرد و گفت: تا پایان سال در دو هزار روستای استان کرمان صندوق های توسعه روستایی شکل می گیرد که این صندوق ها باعث آبادانی و اشتغال در روستاها خواهد شد.


محمد فتح نجات در کرمان امروز نوشت:

گزارش های رسمی حکایت از ان دارد که «نسبت جمعیت روستائی به جمعیت کشور حدود 28 درصد است و نرخ جمعیت روستایی در استانهای خراسان رضوی و کرمان بالای 40 درصد است که بیشترین میزان در سطح کشور است».

لازم به ذکر است که نرخ کوچ در چند سال اخیر کم نبوده است، اما تحقیقات نشان می دهد که در مقایسه با دیگر استانها، این نرخ کمتر بوده است.

سرپرست معاونت امور دهیاری‌های کشور که روز یکشنبه به استان کرمان سفر کرده بود در بدو ورود به اتفاق معاون امور عمرانی استانداری کرمان در نشست هم اندیشی با شهرداری ها و دهیاری های استان شرکت و از نقطه نظرات حاضرین در جلسه با محوریت توزیع اعتبارات، اختصاص ماشین آلات، امنیت شغلی دهیاران، مشکلات روستاها و موازی کاری دستگاه ها در مسائل روستاها استفاده کرد. 

 سعیدرضا جندقیان در ادامه ی این نشست هم اندیشی، با تاکید براینکه نقش شورا و دهیاری در شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های توسعه‌ای محلی با بهره‌گیری از دانش بومی و دانش زیست در محیط، قابل تامل است، گفت: دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امورا آنها و تسهیل فرآیند انجام امور در سطح محلی داشته و دارند.

100میلیارد تومان تسهیلات بانکی
سرپرست معاونت امور دهیاری‌های کشور در تبیین نقش کنونی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: شکل‌گیری و استقرار نهاد دهیاری در 33 هزار سکونتگاه روستایی کشور را می‌توان مصداقی از نهادسازی در سطح محلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. اشتغال مهمترین موضوع در ایجاد ثبات جمعیت و پایداری توسعه روستائی است و به منظور ایجاد اشتغال و تولید در روستاها، امسال100میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ سود 8 درصد به طرح های درآمدزایی دهیاری ها که دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند، اختصاص می یابد.

جندقیان در ادامه ضمن بازدید از روستاهای دارای پتانسیل اشتغال با تکیه بر پرورش گل محمدی و احداث صنایع تبدیلی 200 تن گل محمدی در بخش لاله زار، از روستای هدف گردشگری سکنج و روستاهای لنگر و قناتغستان در بخش ماهان بازدید کرد و در جهت تخصیص اعتبار برای ایجاد زیرساختهای گردشگری در روستاهای یاد شده، قول مساعد داد. 

وی در ادامه نسبت جمعیت روستائی به جمعیت کشور را حدود 28 درصد دانست و گفت: نرخ جمعیت روستایی در استان های خراسان رضوی و کرمان بالای 40 درصد است که بیشترین میزان در سطح کشور است و این یعنی این استان ها باید بیشتر از استانهای دیگر به فکر ایجاد رفاه برای روستاییان عزیز باشند که این موقعیتی است برای خدمت و زحمت بیشتر برای مسئولان که باید فرصت خدمت را غنیمت بشمرند.

چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز به روستایی بودن استان کرمان اشاره کرد و گفت: روستاییان، ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان را تشکیل می‌دهند و این عدد بالایی است. 

محمدمهدی بلوردی در اردیبهشت ماه امسال در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در استان کرمان، ۹۴۰۰ آبادی داریم که ۴۹۳ آبادی دارای سکنه هستند، گفت: طبق تعریف وزارت کشور به مکان‌های بالای ۲۰ خانوار روستا و زیر ۲۰ خانوار آبادی می‌گویند که ۲۸۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در کل استان کرمان وجود دارد. همچنین در شمال استان ۱۴۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم، اما طبق تکلیفی که در قانون برنامه‌ پنجم برای راه و شهرسازی در نظر گرفته شده، ایجاد راه مناسب برای روستاهای بالای ۵۰ خانوار در دستور کار است. در ضمن ۹۸۹ روستا بالای ۵۰ خانوار در شمال استان کرمان وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در ۱۱ ماهه‌ سال گذشته در استان کرمان، ۹۰ نفر در حوزه‌ راه روستایی در اثر تصادف کشته شدند؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم رانندگان در راه‌های روستایی، دقت بیش‌تری داشته باشند؛ چراکه از نظر مشخصات فنی، با راه‌های شهری و بزرگ‌راه‌ها فرق می‌کنند.

استاندار کرمان نیز چندی پیش در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور به ریاست وزیرکشور،  یادآور شد: دو هزار و 482 روستای بالای 20 خانوار در استان کرمان وجود دارد که صد درصد آنها دارای برق و تنها 71 درصد از آن ها دارای آب آشامیدنی می باشند. در ضمن 27 درصد طرح هادی روستایی در روستاهای استان کرمان اجرا شده است و نسبت راه روستایی آسفالت شده در استان کرمان به کل 58 درصد، روستاهای بهره مند از نعمت گاز 14 درصد و نفوذ تلفن خانگی 89 درصد است.

وی از روستاها به عنوان مهم ترین کانون اجتماعی و فرهنگی یاد کرد و افزود: تقویت زندگی مواد و پایدار در روستاها، توسعه امنیت منطقه ای، پیشگیری از مهاجرت روستایی، جلوگیری از حاشیه نشینی و مشاغل کاذب شهری و جلوگیری از پیشروی کویر در مناطق شرقی و جنوبی از ضرورت های توسعه روستایی است.

وی همچنین با تاکید به اجرای اقتصاد مقاومتی در روستاها به شعار (هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه) اشاره کرد و گفت: تا پایان سال در دو هزار روستای استان کرمان صندوق های توسعه روستایی شکل می گیرد که این صندوق ها باعث آبادانی و اشتغال در روستاها خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)