کد خبر: ۱۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان نظام مهندسی کشور:
رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی اجرایی در خدمت بخش معدن و بهره برداران است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی اجرایی در خدمت بخش معدن و بهره برداران است.

به گزارش خبرنگا ایسنا منطقه کویر، "نادعلی اسماعیلی" پیش از ظهر امروز دوشنبه 21 تیرماه 95 در جمع بهره برداران معدنی استان کرمان از این استان با نام عروس فلزات یاد و اظهار کرد: کار معدن بسیار دشوار و مایه تاسف است که با رکودی که ایجاد شده این بخش زحمت کش و پرهزینه کشور دچار مصیبت شده است.

وی افزود: تا آنجا که می توانیم دولت و وزارت صنعت و معدن در حال پیدا کردن راه حل هایی برای خروج بخش معدن، به ویژه استان کرمان که مهد معدن ایران می باشد از رکود هستند و مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد.

اسماعیلی سپس با اشاره به اینکه رییس سازمان نظام مهندسی در شورای عالی معادن عضو است در تمامی جلسات شرکت کرده و حامی منابع بهره برداران است بیان کرد: در ارتباط با تامین خوراک برخی کارخانجات پیشنهاد می شود اگر جز مناطق پهنه هستند هرچه زودتر کار آنها انجام و پهنه آزاد شود و اگر نیست خارج از نوبت به مزایده گذاشته شده و بهره برداران شرکت و مشکلات خود را حل کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور همچنین گفت: متاسفانه به بخش معدن ظلم شده است اما در این دوره با تعامل بین منابع طبیعی و محیط زیست و تشکیل کمیته ای در تهران، مشکلات حتی الامکان حل خواهد شد، متاسفانه باتوجه به اینکه پروانه بهره برداری سند رسمی بوده و می تواند شامل ضمانت شود اما بانک ها این مساله را قبول ندارند و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر خاکی در منطقه وجود دارد که برای کاشی مناسب است هم در اکتشاف و هم اگر معدنی وجود دارد معرفی شود تا کارخانجات با قیمت عادلانه از معادن منطقه خود خریداری کنند و توجیه اقتصاد بیشتری داشته باشد، همچنین قیمت ها دست بهره بردار نیست و علی رغم اینکه استخراج واقعی حق بهره بردار است اما با مسائلی که وجود دارد این حق واقعی ادا نمی شود ولی ما سعی در مرتفع کردن موانع داریم.

اسماعیلی گفت: در زمینه رفع آلودگی کسی که عزم خود را جزم می کند تا به دنبال معدن برود طبیعی است که در رابطه با ماده معدنی، استحصال آن و موانع پیش رو مطالعه و تحقیق خواهد کرد بنابراین ادعای عدم آگاهی از این مسائل قابل قبول نیست ضمن اینکه باور ما این است که تنها آلودگی از سوی معادن نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور در بخش دیگری یادآور شد: در برخی معادن که بالای 25 نفر کارکن دارد باید مسوول فنی داشته باشند و حق الزحمه این مسوول مستقیما توسط بهره برداران پرداخت می شد اما تجربه 12 ساله گذشته نشان می دهد که کار باید از بهره بردار منفک و در عین حال روش توجیهی پیدا شود.

وی افزود: اگر بهره بردار قراردادی با مسوول فنی بست قرارداد یکساله و برجای خود خواهد بود مگر اینکه بهره بردار از نحوه کار و خطای نظام مهندسی شکایت کند که در این زمینه فرد خلع شده و حتی برخورد و اجازه داده می شود تا مسوول فنی دیگری انتخاب شود ضمن اینکه اگر معدنی مسوول فنی نداشته باشد مشمول ماده 20 شده و شورا از آن معدن سلب صلاحیت خواهد کرد.

اسماعیلی بیان کرد: البته معنی مسوول فنی جاسوس صنعت و معدن بودن نیست بلکه این مسوول حامی و یار بهره بردار است که با اصول فنی و روش مهندسی بهره برداری کرده و حق الزحمه ای نیز معین شده که پرداخت می شود اما بهره بردار می تواند از مهندسین خود استفاده کند و در صورتیکه صلاحیت این فرد تائید شود می تواند حق الزحمه دریافت کند از این رو بهره بردار صاحب اختیار است که فردی را انتخاب کند که صلاحیت و ظرفیت کاری داشته باشد ضمن اینکه خود بهره بردار هم باید به حقوق بیت المال احترام بگذارد.

وی ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که بهره بردارانی که دارای مسوول فنی هستند اهمیت این فرد از کارمند آنها بسیار مهمتر قلمداد و باید کاملا به این افراد اعتماد شود و بحث جاسوسی نیست بلکه بحث کمک به بهره برداران است، ضمن اینکه عمده بهره برداران حق الزحمه ها را به موقع پرداخت کرده اند مگر آنها که با مشکلات مالی مواجه شده اند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی اجرایی در خدمت بخش معدن و بهره برداران است و مسوول فنی باید مسائل ایمنی وفنی را بررسی کند و اعتقاد داریم که این فرد مسوولیت دائم دارد ضمن اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی که می خواهند از معدنی بازدید کنند این امر با حکم سازمان بلامانع است.

وی خاطرنشان کرد: نظام مهندسی مسوول تعیین صلاحیت ها است از این رو کار نباید روی زمین بماند و چنانچه مدارک کامل بود باید همان روز کار بهره برداران انجام شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)