کد خبر: ۱۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
عراقچی:
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تنها دغدغه ما رفع تحریم ها نبود بلکه 12 سال مردم ایران مقاومت کردند تا یک جمله معروف «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» تحقق یابد و ما به دنبال این شعار بودیم. به نظر من در برجام این شعار محقق شده و 6 قدرت در جامعه بین المللی به جز یک عده بی ارزش به این شعار توجه دارند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تنها دغدغه ما رفع تحریم ها نبود بلکه 12 سال مردم ایران مقاومت کردند تا یک جمله معروف «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» تحقق یابد و ما به دنبال این شعار بودیم. به نظر من در برجام این شعار محقق شده و 6 قدرت در جامعه بین المللی به جز یک عده بی ارزش به این شعار توجه دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در نشست خبری خود با اشاره به سوء تفاهم های پیش آمده در برجام گفت: بعد از یک سال از اجرایی شدن برجام سوء تفاهم های زیادی به وجود آمد، تنها دغدغه ما رفع تحریم ها نبود بلکه 12 سال مردم ایران مقاومت کردند تا یک جمله معروف «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» تحقق یابد و ما به دنبال این شعار بودیم. به نظر من در برجام این شعار محقق شده و 6 قدرت در جامعه بین المللی به جز یک عده بی ارزش به این شعار توجه دارند.

وی در ادامه گفت: غنی سازی ما به صورت دکوری تنظیم نشده و سند چشم انداز به صورت رسمی به آژانس گزارش شده است، البته بدعهدی طرف غربی نیز باید برطرف شود. در مورد موضوعات غیرهسته ای هم اگر نظام صلاح بداند بررسی صورت خواهد گرفت. سوتفاهم دیگر این است که آیا طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده یا خیر؟ پاسخ این است که آنچه مربوط به تحریم ها بر اثر برجام بوده بر روی کاغذ برداشته شده است اما در صحنه عمل درک این موضوع نیازمند زمان است. اینطور نیست که هیچ گشایشی در عرصه اقتصادی صورت نگرفته باشد و در گزارش وزارت امور خارجه به مجلس این موضوع لحاظ شد.

وی اضافه کرد: در 4 حوزه مالی، بانکی و بیمه، نفت گاز پتروشیمی، حمل و نقل و صنعت تجارت به مقدار زیاد به حالت عادی برگشتیم اما در حوزه مالی با برخی مشکلات جدی روبرو هستیم. در حوزه انرژی مشتری های نفتی ما با کشورهای دیگر قرارداد بسته بودند که باید منتظر باشیم تا به حالت گذشته برگردیم. در حوزه میعانات گازی، صادرات پتروشیمی 35 درصد رشد داشتیم و در خصوص دریافت مبالغ نفتی نیز مشکلات به سیستم بانکی باز می گردد و همچنین مشکل شرکت نفت کش و بیمه کشتی ها به صورت کامل انجام شده است.

عراقچی افزود: در حوزه حمل و نقل مشکلی وجود ندارد و در بنادر ما کشتی های خارجی به راحتی رفت و آمد می کنند. در حوزه بانکی اگر گشایش خوبی صورت نگرفته به برجام ارتباطی ندارد زیرا بانک های بزرگ بین المللی وارد بازار ایران نشده اند. البته این بدان معنا نیست که بانک مرکزی دسترسی به منابع خود نداشته باشد. خوشبختانه تخصیص بانک ارزی در بانک مرکزی به روز رسیده و اگر فردی اسناد کافی ارایه بدهد معادل مبلغ خود را همان روز به ارز دریافت می کند. در کل وضعیت ما نه مطلوب و نه بد است.

وی درباره برخی مشکلات در FATF گفت: FATF نیز از مواردی غیر برجامی است که بر روی برجام تاثیر گذاشته است، این نهاد مربوط به پولشویی و منابع مالی تروریسم است. بحث FATF در مذاکرات مورد بحث قرار نگرفت زیرا این نهاد استانداردها را در 2 موضوع پولشویی و منابع مالی تروریسم بررسی می کند. این دو لایحه نیز در مجلس ما به تصویب رسیده است. متأسفانه در رده بندی این نهاد ما و کره شمالی در لیست سیاه قرار داریم و به عنوان کشور غیرهمکار معرفی شدیم. در دوران تحریم FATF برای ما اهمیت نداشت اما پس از برداشته شدن موانع خودش را نشان داد، در راستای توجهات این نهاد به منابع مالی و همکاری باید اشاره کنم ما از محور مقاومت دفاع خواهیم کرد زیرا این امر منطبق با اصول جمهوری اسلامی است. در نامه ای هم که آقای طیب نیا به FATF نوشتند توافق کردند که ورود ما به این نهاد منطبق با اصول جمهوری اسلامی ایران است. 

عراقچی در پاسخ به این سوال که چرا در مذاکرات درباره برخی موارد استثنا صحبت شد اما درباره مشکلات مالی با بانکی بحث نشد گفت: اینکه استفاده از سیستم مالی آمریکا همچنان با مشکل مواجه است این است که آمریکایی ها از ابتدا زیر بار این مسئله نرفته اند و ما هم نمی توانستیم بگوییم مربوط به بحث تحریم هسته ای است و باید لغو شود. احکام دادگاه های آمریکایی علیه ایران وجود دارد همانطور که احکامی علیه آمریکا در دادگاه ایران نیز است. نتیجه اینکه اگر هر دو کشور بتوانند به اموال یکدیگر دسترسی داشته باشند آن را مصادره خواهند کرد و شاهد بودیم که 2 میلیارد دلار ما را مصادره کردند.

وی در پاسخ به این سوال که نگران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیستید گفت: ما با 6 کشور مذاکره کردیم و تنها با دولت آمریکا در مذاکره نبودیم اگر بنا به هر دلیلی آمریکا تصمیم به لغو برجام بگیرد باید عواقب آن را پرداخت کند. ما خود را به هیچ دولتی گره نزدیم و در کوتاه ترین زمان در صورت نقض برجام به حالت سابق بازمی گردیم. آمریکایی ها در برخی موارد بدعهدی هایی داشتند اما با آنها یک به یک مقابله کردیم که در برخی از موارد رفع و برخی از موارد باقی مانده است، برخی کشورها نظیر عربستان و کنگره آمریکا تلاش بر سنگ اندازی بر سر راه برجام دارند. در خصوص آب سنگین نیز کنگره نخریدن آن را تصویب کرد اما شاهد بودیم که آب سنگین ما را خریدند و پول آن را هم پرداخت کردند آنچه مسلم است ما مجبور به فروش به آب سنگین نیستیم. در مورد بویینگ هم رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده که آن را وتو خواهد کرد. مسایل داخلی آمریکا مربوط به خود آمریکایی ها است و مطمئن باشید بعد از نقض دنیا به بدعهدی آمریکا پی خواهد برد. ما داشته های خود را به چند تن مواد و سانتریفیوژ محدود نمی کنیم زیرا در صورت نقض سریع به وضعیت قبل بازخواهیم گشت.

عراقچی درباره تأثیرات برجام و ورود ادبیات جدید به سیاست گفت: من حس می کنم یکی از دستاوردهای برجام این بود که رشد و بلوغ سیاسی در کشور بالا رفت و این چیز کمی نیست، زیرا نسبت به کوچک ترین مسئله هم مسوولان زیرسوال می بردند، اما برخی ادبیات نظیر سیمان و بتون جای تأمل دارد و ما گرفتار ترفند داخلی شدیم. البته من مزاح گفتن را دوست دارم و حتی جک های برجامی را جمع می کنم و از خواندن آنها لذت می برم زیرا این نشان می دهد منطق ما کار می کند اما در مورد برخی اصطلاحات غیرمتعارف باید به این نکته اشاره کنم اگر به تأمین منافع ملی کمک نمی کنیم حداقل تیشه به ریشه منافع کشور نزنیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره محور مذاکرات ایران با کمیسیون مشترک 1+5 گفت: کمیسیون مشترک روز سه شنبه این هفته در وین برگزار می شود و ما مروری بر ابعاد فنی و ابعاد تحریمی برجام خواهیم داشت. همچنین در بحث هسته ای سوالاتی آژانس مطرح کرده که این سوالات را پاسخ خواهیم داد اما بحث اصلی ما در کمیسیون انجام تعهدات متقابل است و تلاش می کنیم برای آن راه حل ارایه کنیم. 

عراقچی درباره موانع بر سر راه دانشجویان خارج از کشور گفت: قطعا در گذشته یک مانع ایجاد شده بود و آن اینکه دانشجویان ایرانی اگر می خواهند در موضوع مرتبط با هسته ای تحصیل کنند آن کشور باید تشخیص می داد اما در قطعنامه جدید این بند به صورت کامل برداشته شد و مانعی وجود ندارد. 

وی در خصوص جلسات هییت نظارت بر برجام گفت: من عضو این هییت نیستم و از سوی وزارت خارجه آقای دکتر ظریف عضو هییت است و اعضا با تایید مقام معظم رهبری انتخاب شده اند. آقای شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا موضوع جلسات را ارایه می دهد. آنچه مسلم است مصوبات این هییت به تصویب مقام معظم رهبری می رسد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درباره 3 طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا گفت: آنچه مسلم است کنگره آمریکا در این حرکت تنها نبوده و نکته دوم این است ما در اجرای برجام دولت آمریکا را موظف می دانیم و بنابراین آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد. قانون منع ویزا که از سوی آمریکا برای سفر به ایران تصویب شد، نقض تعهدات اجرای برجام به حساب می آمد و دولت آمریکا ویزای ایرانیانی که فعالیت اقتصادی داشتند را متوقف کردند.

وی درباره موانع برجامی در بخش خصوصی بیان کرد: برجام گشایش در بخش خصوصی حاصل کرده اما خواسته های ما کامل محقق نشده است. اوپک نیز در این حوزه نقش مثبتی نداشته و در برخی موارد مخرب بوده است آنچه مسلم است بانک های کوچک و متوسط غربی به همکاری با ایران بازگشته اند حوزه یورو و ین ما با مشکل مواجه نیست اما رفع کامل موانع بانکی نیازمند زمان است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره برخی انتقادات مبنی بر نداشتن قاطعیت در برخورد با آمریکایی ها گفت: واقعیت این است که تحریم ها بر روی کاغذ برداشته شده و به این تحریم ها عمل شده است اما اگر بخواهم بگویم در صحنه عمل نیز به صورت کامل تحریم ها برداشته شده، به صورت کامل انجام نشده است. بخشی از این مشکلات مربوط به مشکلات داخلی و مقدار زیادی از آن مربوط به بدعهدی ها است. 

وی درباره اطلاع رسانی ضعیف در اجرای برجام گفت: من هم با اطلاع رسانی دقیق برخی موارد در راستای برجام موافق هستم که امیدوارم در آینده بهتر اطلاع رسانی شود.

عراقچی درباره گزارش بانکی مون نیز گفت: دبیر کل موظف است هر 6 ماه به شورای امنیت گزارش دهد، متأسفانه بخشی از این گزارش نامتوازن است و برخی اطلاعات غلط به دبیرخانه ارسال شده است. اتهاماتی در این گزارش در بحث موشکی زده شده هر چند که ما بارها تأکید کردیم آزمایش موشکی ایران در حیطه صلاحیت قطعنامه 2231 قرار نمی گیرد زیرا در این قطعنامه تنها به موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند اشاره شده و ما نیز فعالیتی در این حوزه موشکی نداریم، همچنین در این گزارش ایران را برای ارسال به یمن محکوم کرده و ما به شدت برخورد خواهیم کرد که همه این ادعاها بی پایه و اساس است. ما اجازه نمی دهیم کسانی که نقشی در مذاکرات نداشتند برجام را از مسیر خود خارج کنند.

معاون ظریف درباره اظهارات ولایتی مبنی بر رعایت نشدن شروط مقام معظم رهبری در راستای برجام گفت: من صحبت های آقای ولایتی را گوش دادم عمده نظر ایشان در مورد خطوط قرمزی بود که ما بارها هم توضیح دادیم اما در اجرای 9گانه این ادعا هیچ نقضی صورت نگرفته و مهمترین ملاک برای ما فرمایشات مقام معظم رهبری است. 

وی درباره فروش آب سنگین به آمریکا گفت: ما هیچ اصراری به فروش آب سنگین به آمریکا نداریم و موظفیم آب سنگین را عرضه کنیم و هر کشوری که تمایل داشته باشد می تواند خریداری کند. 

عراقچی در پایان درباره دسترسی بانک مرکزی به اموال خود گفت: طبق برجام همه اموال بانک مرکزی که فریز شده آزاد شد و بانک مرکزی قائل به مدیریت منابع در خارج از کشور است ولی ممکن است برای ارسال ارز با برخی بانک ها مشکلی داشته باشد که با مذاکره حل خواهد شد. آنچه مسلم است اموال بانک مرکزی در دسترس و قابل خرج کردن است.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)