کد خبر: ۱۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از آخرین وضعیت مجتمع فولاد بافت
هشت طرح فولادی استانی در اوایل دولت نهم کلنگ زنی شدند، حالا پس از گذشت حدود 9 سال هنوز به بهره برداری نرسیده اند. سهم استان کرمان از این طرح ها، فولاد بافت شد.

 گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی:

هشت طرح فولادی استانی در اوایل دولت نهم کلنگ زنی شدند، حالا پس از گذشت حدود 9 سال هنوز به بهره برداری نرسیده اند.  سهم استان کرمان از این طرح ها، فولاد بافت شد. 
مجتمع فولاد بافت در17 مهر 1386 مجوز تأسیس خود را اخذ کرد و در هشتم آبان 1386 در زمینی به مساحت 650 هکتار در 12 کیلومتری غرب بافت کلنگش به زمین زده شد. طبق گفته مسوولان قرار بر این بود که در خرداد 1389 این پروژه افتتاح و برای هزار نفر از جوانان بیکار اشتغال ایجاد شود. 

مجتمع فولاد شهرستان، با اعتبار اولیه 400 میلیارد تومان آغاز اما به علت بروز مشکل در تامین اعتبارات دولتی احداث آن متوقف شد تا این که مهرماه سال 93 ‌این پروژه در راستای استراتژی‌های جدید ایمیدرو و سیاست‌های کلان دولت یازدهم برای جذب سرمایه، با مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی وارد مرحله تازه‌ای از اجرا شد.

قرارداد مشارکت این طرح روز دوشنبه 31 شهریور ماه با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ رییس هیات عامل ایمیدرو (کارفرما) و مدیر عامل بانک صنعت و معدن (بانک عامل) و شرکت فولاد سازان نوین به عنوان سرمایه گذار به امضاء‌ رسید.

اتفاقی که دو سال بعد نماینده سابق مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس به بدی از آن یاد می کند و در آخرین روز فروردین ماه سال جاری می گوید: برای پیشرفت پروژه پیشنهاد شد پروژه فولاد بافت به صورت ۸۰-۲۰ به بخش خصوصی واگذار شود که مد نظر ما "شرکت گل گهر سیرجان” بود، چرا که هم تجربه کار فولادی داشت، هم ماده اولیه و منابع مالی کافی داشت.اما وزارت صنعت معدن و تجارت تصمیم گرفت پروژه را به "گروه انتخاب واگذار” کند که ما شدیدا به این موضوع اعتراض کردیم چرا که این گروه تجربه کار فولادی نداشت و اصلا به مصلحت مردم نبود.

علیرضا منظری توکلی  با بیان این که  علیرغم مخالفت ما، شهریور ۹۳ پروژه به گروه انتخاب واگذار شد،  با اشاره به چگونگی واگذاری و برنامه زمانبندی شده برای این گروه، می گوید:  معین شد که این گروه  تا بهمن ماه ۱۳۹۳ پروژه را کاملا فعال کند. اما طبق برنامه زمانبدی شده کاری انجام نشد.

وی می افزاید: در نهایت بعد از یکسال، به نتیجه رسیدند که گروه مذکور تخصص این پروژه را ندارد لذا کارتحویل گرفته و به مشارک جدید یعنی شرکت ماهان که هم تجربه کار فولادی دارد و هم منابع و مواد اولیه دارد تحویل شد و  گروه انتخاب با ادعای طلبکاری  مبلغ ۳۵ میلیارد تومان از مشارک جدید اخذ کرد.

هفتم خردادماه سال جاری شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان به عنوان سرمایه‌گذار جدید ساخت مجتمع فولاد بافت معرفی شد تا روند ساخت مجتمع فولاد بافت با تعیین سرمایه‌گذار جدید، ازسر گرفته شود. 

مهدی جهانگیری، رییس هیات مدیره شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در نشست سرمایه گذاران مجتمع فولاد بافت که با حضور معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد، می گوید:مجتمع فولاد بافت در دو مرحله تکمیل خواهد شد؛ در مرحله اولیه بخش احیا که 78 درصد پیشرفت دارد با 200 میلیارد تومان تکمیل و تا پایان سال افتتاح می شود.

وی می افزاید: در مرحله دوم نیز با صرف هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش ذوب یا گندله سازی که حدود 12 درصد پیشرفت دارد تکمیل خواهد شد.

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در حاشیه این نشست می گوید : دولت برای ساخت مجتمع فولاد بافت تاکنون بیش از 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی کرده اما به علت مشکلات مالی تکمیل آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

سرمایه گذاری به عنوان مسوولیت اجتماعی 

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم و حتی معاون اول رئیس جمهوری بر غیراقتصادی بودن هشت طرح فولادی تاکید کرده اند. نماینده عالی دولت در استان کرمان نیز نظر مشابهی دارد. استاندار کرمان اواخر خردادماه سال جاری در جلسه‌ی ظهر پنجشنبه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی استان که به شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه اختصاص داشت، می گوید: «در دولت قبل، تولید ۸۰۰ هزار تن فولاد غیراقتصادی در بافت مصوب کرده‌اند؛ مواد اولیه از گل‌گهر باید به بافت برود، دوباره به گل‌گهر برگردد! این پروژه غیراقتصادی است و تعطیل بود اما چون کارهایی در آن انجام شده بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که آن را ادامه بدهیم. الان سرمایه‌گذار جدید، علیرغم غیراقتصادی بودن، پای کار آمده، چون تکلیف شده که پروژه ادامه یابد و سرمایه‌گذار دارد به عنوان مسوولیت اجتماعی خود آن را اجرا می‌کند».


فولاد بافت به کجا رسید؟

مدیر پروژه ساخت کارخانه فولاد بافت  به گفتارنو می گوید:  پروژه فولاد بافت در دولت قبل پیشنهاد داده شده بود اما به دلیل برخی مشکلات این پروژه تا دولت فعلی ادامه داشت .
پرویز زارعی با بیان این که در دولت آقای روحانی این پروژه به رغم همه مشکلات در حال بررسی و شروع فعالیت است، می افزاید:  مشکلات اقتصادی پیش روی این پروژه یکی از علل عدم شروع به کار کردن این پروژه بوده است.

زارعی با بیان این که  پروژه فولاد بافت یک پروژه اقتصادی است می افزاید: این پروژه چند مرحله ای است که مرحله اول آن اواخر امسال یا اوایل سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

او  با بیان این که متاسفانه برخی از سایت ها و منابع خبری به محض شنیدن خبری بدون تحقیق مطلب را منتشر می کنند و این به پروژه و ادامه فعالیت آن صدمه وارد می کند، تصریح می کند: چندی پیش مطلبی با عنوان اعتصاب کارگران فولاد بافت منتشر شد که بر خلاف واقعیت بود به دلیل اینکه این پروژه هنوز راه اندازی نشده و هیچ کارگری در آن مشغول به کار نیست.
زارع یادآور می شود: نشر و پخش اخبار نادرست باعث تاخیر در روند ادامه پروژه و سلب اعتماد سرمایه گذار و نگرانی مردم منطقه می شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

پربازدید ها

قیمت طلا و سکه امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)