کد خبر: ۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
درخواست نمایندگان احزاب کشور برای تعیین تکلیف قانون و خانه احزاب در نشست هم‌اندیشی دبیران احزاب و معاون سیاسی وزیر کشور مطرح شد.
درخواست نمایندگان احزاب کشور برای تعیین تکلیف قانون و خانه احزاب در نشست هم‌اندیشی دبیران احزاب و معاون سیاسی وزیر کشور مطرح شد.

به گزارش فارس، نشست هم‌اندیشی معاون سیاسی وزیر کشور با دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی بعد از ظهر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست راه‌چمنی نماینده حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به اهمیت موضوع تامین امنیت سخنرانی‌ها و اجتماعات گفت: با توجه به اینکه سال 94 سال انتخابات است باید فضای آرامی در کشور باشد و وزارت کشور به عنوان متولی امنیت کشور تمهیداتی را در این زمینه بیندیشد تا هر کسی بتواند سخنرانی کند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع قانون انتخابات اظهار داشت: مجلس در این زمینه طرحی را تدارک دید و دولت نیز لایحه‌ای را در این زمینه تنظیم کرده ولی وضعیت آن هنوز مشخص نیست.

راه‌چمنی با اشاره به موضوع جرم سیاسی ادامه داد:‌کمیسیون قضایی طرحی را تصویب کرده ولی هنوز تکلیف آن مشخص نیست؛ چون کارکرد احزاب به گونه‌ای است که ممکن است با مسئله جرم سیاسی درگیر شوند.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی  با انتقاد از تغییرات مکرر در قانون انتخابات گفت: ما در دوره‌های مختلف می‌بینیم که در آستانه انتخابات یک طرح دوفوریتی تصویب می‌شود و برنامه‌ریزی احزاب را به هم می‌ریزد.

وی ضمن استقبال از استانی شدن انتخابات گفت: وزارت کشور باید با نمایندگان مجلس در این زمینه تعامل کند تا تکلیف این مسئله زودتر مشخص شود.

راه‌چمنی خواستار ایجاد یک پروسه آسان برای مجوز گرفتن دفاتر استانی احزاب شد و همچنین با اشاره به مسئله خانه احزاب گفت: اگر کسی با اسم خانه احزاب مخالف است، آن را با اسم دیگری ایجاد کنیم تا کارهای صنفی احزاب پیگیری شود.

در ادامه این نشست حسن بیادی دبیرکل جمعیت حزب آبادگران جوان با اشاره به مشکلات احزاب گفت: تمام اشکالات و درخواست‌های دبیران کل احزاب به قانون احزاب برمی‌گردد و اگر مشکل این قانون حل شود، دیگر مشکلات نیز حل می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل حل نشدن مشکل قانون احزاب این است که افرادی که آن را نوشته‌اند حزبی نیستند و حتی برخی از آنها به وی اعتقادی ندارند و با وی مخالفند.

بیادی بسترسازی برای تغییر رویکرد انتخابات را اصلی‌ترین کارکرد احزاب خواند و ضمن اشاره به مشکل خانه احزاب گفت: موضوع خانه احزاب باید هر چه سریع‌تر از سوی وزارت کشور حل شود و این خانه را کسانی به هم می‌زدند که به صورت باند فعالیت می‌کردند.

دبیرکل جمعیت حزب آبادگران در پایان اظهارات خود ضمن انتقاد از عدم اجرایی شدن برخی دستورات وزارت کشور در استان‌ها گفت:‌احساس می‌کنم مسئولان وزارت کشور در استان‌ها از وزارت کشور دیگری دستور می‌گیرند.

در بخش دیگری از این نشست مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی قبلی با احزاب گفت: بسیاری از بحث‌ها که در این جلسات می‌شود اثر چندانی ندارد؛‌در بحث قانون احزاب حداقل 20 جلسه کاری 5 ساعته وقت گذاشتیم ولی از آن تاریخ 8 ماه می‌گذرد و کارها کند پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه دو سال از عمر دولت گذشته و باید به کارها سرعت داد،‌تصریح کرد:‌قانون احزاب را باید جدی گرفت زیرا ما در آن قانون بحث کرده بودیم که در انتخابات افراد به علاوه انتخاب کاندیدا به احزاب نیز رای بدهند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری از معاون سیاسی وزیر کشور درخواست کرد که مانع اجرایی شدن طرح مجلس در باره قانون احزاب شود و همچنین با اشاره به موضوع خانه احزاب تصریح کرد: ما خانه احزاب را فقط به عنوان یک تشکل نمی‌خواهیم بلکه این خانه باید دارای نماینده‌ای در کمیسیون ماده 10 احزاب باشد.

به گزارش فارس رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز در این نشست گفت: معاونت سیاسی وزارت کشور میراث‌دار یک ویرانه‌ا‌ی در سیاست داخلی کشور در 8 سال گذشته بوده است و پس از چندین ماه که این کرسی مهم بدون متولی بود شما وارد صحنه شدید که وظیفه‌ای سنگین و حساس برعهده دارید.

وی با بیان اینکه برای برگزاری انتخابات پرشور در کشور الزاماتی وجود دارد، گفت: اولین مسئله وجود امنیت و آرامش و برخورد با عوامل ناامنی است.؛ چه کسی قرار است با گروه‌های فشاری که نه چپ را می‌شناسند و نه راست را برخورد کند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی تقویت احزاب در ابعاد مختلف را یکی از راه‌های برگزاری انتخابات پرشور خواند و افزود: کمک‌های مادی و معنوی و ایجاد احساس امنیت در احزاب و همچنین برخورد با استفاده از رانت‌های مختلف حکومتی که منشأ‌ ورود پول‌های کثیف به انتخابات است یکی از راههای پرشور برگزار کردن انتخابات خواهد بود.

منتجب‌نیا برخورد با تشکل‌های فراقانونی و دخالت‌های امنیتی شدید و بی‌جا را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌بدعت‌هایی در دولت جدید به وجود آمده و حتی برای برگزاری یک همایش از چندین نهاد باید مجوز گرفت و حتی پس از همایش نیز افراد را احزار کرده و می‌گویند چرا فلان فرد را دعوت کرده‌اید.

وی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: برخی از اعضای احزاب از سوی مراکز اطلاعاتی دعوت می‌شوند و به آنها گفته می‌شوند که از فعالیت حزب خود به ما گزارش بدهید و من فکر می‌کنم با این شرایطی که وجود دارد امیدی به برگزاری انتخابات آرام و سالم و بدون تشنج نباشد.

در بخش دیگری از این نشست دهقان به نمایندگانی از حزب اعتدال و توسعه با اشاره به قانون جدید احزاب گفت: لایحه قانون احزاب لایحه‌ای مترقی است و مفاد آن نیز این مسئله را نشان می‌دهد و در آن تعریف حزب در جایگاه نقد قدرت بیان شده که مسئله‌ای خوب است.

وی با بیان اینکه فرایند خوبی برای قانونمند کردن کار حزبی می‌بینیم، گفت: ولی در لایحه دولت دچار مدرک‌گرایی شده‌ایم و به عنوان مثال عنوان شده که برای عضویت در شورای مرکزی حداقل مدرک لیسانس است اما به این توجه نمی‌شود که یک کارگر چگونه می‌تواند مدرک لیسانس بگیرد.

وی ادامه داد: ما در مسئله حزب باید به ایران نمره زیر 10 بدهیم زیرا اصلاً در این موضوع موفق نبوده‌ایم.

نماینده حزب اعتدال و توسعه در پایان با انتقاد از ترور شخصیتی اعضای احزاب توسط یکدیگر این رویه را به نفع کشور ندانست.

در بخش دیگری از این نشست محمدجواد حق‌شناس ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری این نشست‌ها به صورت عملیاتی در سال آینده گفت: ما در سال آینده باید حجم این نشست‌ها را بیشتر کنیم و شرایطی فراهم شود که احزاب غایب نیز در این جلسات حضور پیدا کنند.

وی مهم‌ترین مسئله جامعه را حادثه پیش آمده برای علی مطهری در شیراز خواند و گفت: اینکه عده‌ای احساس کنند علی‌رغم مجوز قانونی می‌توانند خودشان اقدام کنند صحیح نیست و دولت باید استاندار شیراز را همان شب عزل می‌کرد.

در ادامه این نشست ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران اسلامی گفت: من نگران استمرار برگزاری این جلسات با روند فعلی هستم زیرا در جلسات گذشته نیز همین مسائل مطرح شد ولی در عمل هیچکدام از پیشنهادات و حتی مصوبات آن ظهور پیدا نکرد.

وی ادامه داد: چرا باید مجدداً مسئله مجوز گرفتن احزاب در استان‌ها مطرح شود زیرا در جلسه‌ای که با حضور استانداران در خدمت وزیر کشور بودیم این مسئله گفته شد ولی ترتیب اثری داده نشده است.

رئوفیان با اشاره به تشکیل کمیته سه جانبه دولت، احزاب و مجلس گفت: این کمیته تشکیل شد ولی باید سؤال کرد که کار آن به کجا کشید.

دبیرکل حزب ایران اسلامی در ادامه با انتقاد از حادثه شیراز گفت: این موضوع باید در دستور کار جدی وزارت کشور قرار گیرد زیرا ما در حال نزدیک شدن به ایام انتخابات هستیم و ممکن است این مسئله به یک مشکل جدی تبدیل شود.

وی در پایان اظهاراتش خواستار برگزاری همایش یک روزه‌ای با حضور استانداران سراسر کشور و نمایندگان احزاب شد تا در آن مباحث مختلف به بحث و بررسی گذاشته شود.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ضمن انتقاد از عملکرد استانداران دولت گفت:‌ هم‌‌اکنون سلیقه‌های مختلف وجود دارد و هر استانداری مطابق میل خود رفتار می‌کند و در این زمینه باید یک وحدت رویه شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: برای آنکه هزینه نظام در انتخابات‌ها کم شود باید نظام انتخاباتی با نظام حزبی هماهنگ باشد.

در ادامه این نشست محتشمی دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه متأسفانه کمترین توجه به از میان ارکان دموکراسی به احزاب می‌شود، گفت: ما شاهد این هستیم که احزاب به تعدادی همایش و سخنرانی محدود شده و نتیجه خاصی از آنها گرفته نمی‌شود.

محتشمی با اشاره به روند شکل‌گیری مجدد خانه احزاب گفت: متأسفانه هیچ اتفاقی در راه‌اندازی خانه احزاب نیفتاده است؛ البته ما پیشنهاد (9.9.3) را داده‌ایم به این معنا که 9 نفر از احزاب اصولگرا، 9 نفر از احزاب اصلاح‌طلب و 3 نفر از احزاب مستقل در خانه احزاب حضور داشته باشند ولی این پیشنهاد به نتیجه نرسیده است.

وی با استقبال از استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این مسئله موجب بالا رفتن سطح انتخابات و کیفیت آن خواهد شد.

در بخش پایانی این نشست حسن غفوری‌فرد دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران با بیان اینکه نقش احزاب در انتخابات همواره حیاتی بوده است، گفت: اما با توجه به شرایط کشور ما احزاب آنچنان فعال نیستند و ذهنیت مردم نسبت به احزاب خوب نیست.

غفوری‌فرد با بیان اینکه حزب دارای معنای به خصوصی است و با دیگر تشکل‌ها تفاوت اساسی دارد، اظهار داشت:‌ اگر منشور حزبی مشخص نشود با شرایط پرالتهابی در آینده مواجه خواهیم بود.

وی با انتقاد از رویه دولت قبل در مقابله با احزاب تصریح کرد: ما در دولت جدید نیز چند جلسه داشتیم ولی نتیجه‌ای از آن نگرفتیم و نقش احزاب هنوز مشخص نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

واکسیناسیون دام‌های استان کرمان علیه طاعون نشخوارکنندگان

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)