کد خبر: ۱۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
در اختتامیه ششمین جشنواره شعر طنز کرمان بیان شد:
اختتامیه ششمین جشنواره شعر طنز خارستان، شامگاه چهارشنبه 13 مرداد ماه 95با حضور ناصر فیض، سید عبدالجواد موسوی و غلامرضا کافی در پردیس خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

گفتارنو/نگار محمدی زاده :

اختتامیه ششمین جشنواره شعر طنز خارستان، شامگاه چهارشنبه 13 مرداد ماه 95با حضور ناصر فیض، سید عبدالجواد موسوی و غلامرضا کافی در پردیس خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

به گفته مجتبی احمدی،مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه ‌هنری استان کرمان و دبیر جشنواره این مراسم قرار بود هفته اول خرداد ماه سال جاری برگزار گردد که به دلیل فوت «مصطفی کافی» شاعر جوان شهربابکd که از طنزپردازان مستعد و خوش‌ آتیه استان بود، دبیرخانه جشنواره طنز کرمان تصمیم گرفت، زمان برگزاری اختتامیه جشنواره را تغییر دهد.

در این دوره 264 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که شامل 112 اثر در بخش شعر، 76 اثر در بخش داستان، 68 اثر در بخش نثر و 8 اثر در بخش پژوهش است و دو داور بومی و یک داور غیر بومی آثار ارسالی در هر بخش را بررسی کرده‌اند. تجلیل از سالها تلاش حمید نیک نفس شاعر طنزپرداز کرمانی نیز بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود.

اجرای مراسم را نقیب زاده و مجتبی احمدی به عهده داشتند و برنامه با 55 دقیقه تاخیر بدون توضیح و عذرخواهی با پخش فیلم کوتاهی ساخته حامد سعادت آغاز شد.

محمدحسین ملکی، رییس حوزه هنری کرمان نخستین سخنران جشنواره بود و ضمن خوشامد گویی به حضار و تبریک میلاد حضرت معصومه (س)گفت: «ششمین جشنواره طنز کرمان مانند جشنواره‌های قبل با موضوع آزاد برگزار شد اما سه موضوع تشریفات عزا و عروسی، کاغذبازی‌های اداری و موضوع بین‌المللی داعش در بخش شعر ، نثر و داستان و موضوعات شوخطبعی شخصیتهای مشهور دینی یا علمی، شوخطبعی در ادبیات شفاهی کرمان و طنز در ادبیات قدیم کرمان، در رشته پژوهش به شرکت‌کنندگان پیشنهاد شده است.»

سخنران بعدی علی اکبر اصفهانی، پیشکسوت عرصه طنز کرمان بود و با خواندن شعری از حمید نیک‌نفس تجلیل کرد. پس از وی ناصر فیض؛ مدیردفترطنزحوزه هنری کشور به روی صحنه آمد و اظهار داشت: «جشنواره شعر طنز کرمان یکی از بهترین جشنواره های طنز کشور است. ما در استان کرمان طنزپرداز ضعیف نداریم چون کرمانیها هم به زبان فارسی توجه کامل دارند و هم در طنز متعهد هستند که دردی را بیان کنند. به همین دلیل است که بر خلاف سایر جشنواره ها در جشنواره طنز کرمان هرسال با اتفاقات و آثار جدیدی روبرو می شویم.»

پس از آن محمدعلی آزادی خواه، مسلم حسن شاهی و مهران راد شاعر طنزپرداز کرمانی ساکن کانادا و نویسنده کتاب کله قند به شعرخوانی پرداختند.

در این بخش شرکت کنندگانی که شایسته تقدیر شناخته شده بودند معرفی گردیدند:
حسین عزیزی و محمود بنی نجار در شعر، سارا ستوده نژاد در نثر و ژیلا کاکاپور در پژوهش.
شعرخوان بعدی غلامرضا کافی بود که ضمن تاکید بر نقش موثرشاعران طنزپرداز کرمانی گفت: «جایگاه برونداد شعر طنز در کشور یا در حوزه هنری تهران است و یا در کرمان.» او شعر طنزی نیز با لهجه شهربابکی خواند و یک شعر حماسی که به سردار قاسم سلیمانی تقدیم نمود.

در ادامه اکبر خدادادی و مهدی جهان بخش شاعران رفسنجانی شعرهای خود را قرائت کردند و عباس محمودیان نیز نثر طنز کوتاهی خواند. و پس از آن آئین نکوداشت حمید نیک‌نفس با پخش یک کلیپ از وی و دوستانش، ساخته محمد اسلامی آغاز گردید. و در ادامه نوبت او بود که اشعارش را برای حاضرین بخواند.

پس از اهدای هدایا و انجام مراسم تقدیر از حمید نیک‌نفس به پاس سالها حضور در عرصه طنزپردازی کرمان، نوبت به معرفی برگزیدگان دوم و سوم جشنواره رسید که به این شرح اعلام شدند:
لاله محمودیان در نثر، محسن علومی در داستان و نجمه نورمندی پور و مجتبی شول افشارزاده مشترکاَ در پژوهش، نفرات سوم شناخته شدند و داوران هیچ اثری را شایسته عنوان سوم در شعر طنز ندانستند.

مسلم حسن شاهی در شعر، امیر غفاربیگی در نثر، مجتبی شول افشارزاده در داستان و رزا رودینی در پژوهش نفرات دوم برگزیده جشنواره معرفی گردیدند.

نکته جالب در این بخش از مراسم، حضور محمدعلی علومی نویسنده با لباس محلی بلوچی بود. وی دلیل این انتخاب را چنین توضیح داد: «چند روز پیش حرکت ناپسندی از چند جوانک دیدم که پیرمرد افغان سرتاپا سپیدپوشی را که بسیار شبیه به اشو زرتشت بود دست می انداختند. در واکنش به رفتار غلط آنها این لباس را پوشیده‌ام و اگر لباس افغانی داشتم آنرا می‌پوشیدم.» این سخنان علومی مورد تشویق شدید حاضرین در سالن قرار گرفت.

شاعر بعدی که به شعرخوانی پرداخت سید عبدالجواد موسوی بود که ضمن بیان خوشحالی از حضور در این مراسم اظهار داشت: «این جشنواره از آن برنامه هاییست که اگر دعوت نشوم، دلخور می شوم.»

پس از آن تریبون به مرتضی کردی شاعر زرندی رسید و از محمدعلی فردوسی نیز یاد شد که به دلیل فوت پدرش در مراسم حضور نیافته بود.

در ادامه به خانم فاطمی همسر مرحوم مصطفی کافی  که از شرکت کنندگان در جشنواره نیز بود، با اهدای لوح تقدیر ادای احترام شد و پس از آنکه محمود بنی نجار آخرین شاعر مراسم غزلش را خواند نوبت به معرفی برگزیدگان نخست جشنواره رسید:

اکبر خدادادی در شعر، عباس محمودیان در نثر، یاسر سیستانی نژاد درداستان و عباس تقی زاده در پژوهش رتبه نخست جشنواره را به دست آوردند و با اهدای لوح تقدیر و تابلویی که جایگزین تندیس جشنواره گردیده بود از ایشان تقدیر گردید.

هدایای نقدی جشنواره برای نفرات سوم چهار میلیون ریال، نفرات دوم شش میلیون ریال و نفرات اول هر بخش هشت میلیون ریال بود. 

در پایان شرکت کنندگان با شله زرد پذیرایی شدند و مراسم در ساعت 12 نیمه شب به پایان رسید در حالیکه بسیاری بر این عقیده بودند که جابجایی محل برگزاری مراسم و انتقال آن به دانشگاه فرهنگیان به جای سالن شهر سبب شده که استقبال همیشگی از آن به عمل نیاید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رفع تنش آبی ۳۹۸ روستای استان با افتتاح 20 حلقه چاه آب

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)