کد خبر: ۱۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان در همایش چشم بیدار:
مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان از برگزاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات در سال جاری خبر داد.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان از برگزاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات در سال جاری خبر داد.

به گزارش گفتارنو محمدرضانژادحیدری شب گذشته در همایش چشم بیدار که به منظور بزرگداشت روز خبرنگار از سوی خانه مطبوعات برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد خانه مطبوعات پرداخت.

متن کامل سخنان وی در پی می آید


بسم الله الرحمن الرحیم و هوالعلی العظیم

با درود به روان تابناک امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و با آرزوی صحت و سلامتی برای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای و تمنای توفیق روزافزون برای ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی به محضر میهمانان ارجمندی که دعوت خانه مطبوعات استان کرمان را پذیرفته و در این مجمع حسن و دوستی حضور بهم رسانده‌اند عرض خیر مقدم و خوشآمد دارم. از حضور مقام‌های محترم استان علی الخصوص استاندار محترم کرمان، معاون محترم عمرانی استاندار، رییس کل دادگستری استان، مدیران کل و رییس شورای حل اختلاف نیز تشکر و قدردانی دارم. همچنین خدمت جناب آقای جلال خوش‌چهره روزنامه نگار پیشکسوت کشورمان که دعوت خانه مطبوعات را پذیرفته و برای بیان تجربیات در این جمع حضور یافته اند تشکر و قدردانی می کنم.

در این فرصت کوتاه و ضمن اجتناب از  اطاله کلام چند نکته‌ای را به عرض می رسانم:

1- سالجاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است. بدون تردید یکی از محورهای اصلی پیشبرد اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد مبتنی بر توسعه فراگیر و همه جانبه‌ی درون‌زا رسانه‌های گروهی هستند. اساسا مهمترین ماموریت مطبوعات و رسانه‌ها بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات به منظور سازندگی و پیشرفت کشور است. در حقیقت خروجی فعالیت مطبوعات بایستی کمک به پیشرفت کشور، رفع تبعیض و فقر از کشور و ارتقای آگاهی عمومی است. لذا در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل لازم است رسانه‌ها با تمام توان به فعالیت در این حوزه پرداخته تا این گفتمان به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود و با فاصله گرفتن از اقتصاد متکی بر نفت و تکیه بیشتر بر ظرفیت‌های بخش خصوصی به پیشرفت جامعه خویش کمک نمایند.

2- در شرایط کنونی اما تلاش مطبوعات برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی شرط لازم اما شرط کافی نیست. تلاش رسانه‌ها در شرایطی به توفیق ختم می‌شود که مدیران و مسولان دستگاه‌های مختلف نیز رسانه‌ها را به عنوان رکن بی بدیل توسعه به رسمیت بشناسند. متاسفانه علی‌رغم همه تاکیدات از سوی مدیران ارشد کشور و استان باز هم مشاهده شده است که برخی مدیران میانی هنوز تاب تحمل کوچکترین انتقاد رسانه‌ها را ندارند و بعضا برای استفاده از کوچکترین کلام انتقاد آمیزی راه دادگاه را طی می‌کنند. بدون تردید پایین بودن آستانه تحمل پاره‌ای از مسوولان و ناشنیده گرفتن صدای رسانه های مشفق در تعارض با تعالیم دینی و انقلابی ما می‌باشد. 

3- قانون مطبوعات ما علیرغم عدم بروز رسانی طی سال های گذشته یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است. قانونی که متشکل از حقوق و حدود مطبوعات است. در قانون مطبوعات انتقاد به عنوان یکی از حقوق رسانه‌ها به رسمیت شناخته شده و خبرنگاران در حیطه انجام مسوولیت خود در پناه قانون از آزادی برخورداراند. در کنار حقوق، مطبوعات دارای حدودی نیز هستند که رعایت آنها برای حفظ ثبات کشور لازم است. قانون اساسی ما در اصل نهم تاکید دارد هيچ فرد يا گروه يا مقامي حق ندارد به نام‌استفاده از آزادي به استقلال سياسي‌، فرهنگي‌، اقتصادي‌، نظامي و تماميت ارضي ايران كمترين خدشه‌اي وارد كند و هيچ مقامي حق‌ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور آزادي هاي مشروع‌ را، هر چند با وضع قوانين و مقررات‌، سلب كند. بهره‌مندی از مواهب آزادی برای بیان مشکلات کشور و حرکت آن به سوی فردایی بهتر اگر با رعایت قوانین باشد حتما به آزادی مسوولانه ختم خواهد شد که هدف نهایی قانون اساسی است.

4- معتقدم استان کرمان با داشتن حداقل یک قرن سابقه روزنامه نگاری و حضور جراید در آن، امروز نیازمند باز نگری و بازتعریف سیاست های رسانه ای خود است. کاری که نه در دوره چندماهه دوره مدیریت من و نه با 17 سال مدیریت گذشته قابل حل نخواهد بود و این بازنگری باید از سوی خود صاحبان رسانه و مطبوعات آغاز و ما در خانه مطبوعات آماده هرگونه همکاری جهت بهبود کیفیت مطبوعات استان هستیم. انسان با تغییر و تکاپوست که معنا پیدا می کند. انسانِ مد نظر اسلام و اندیشمندن همواره درحال بهبود وضعیت خود است و هیچ روزش شبیه روز دیگرش نیست. لذا، خواهش من به عنوان یک فرد مطبوعاتی و نه مدیر خانه مطبوعات از همه دوستان و سروران و اهالی مطبوعات کرمان این است که امروز را خارج از روز خبرنگار، روزتولد دوباره رسانه ها در استان بدانیم و تلاش کنیم با همراهی هم بین مردم استان کرمان و مطبوعات پیوندی دوباره برقرار کنیم و با احترام به ذائقه مخاطب گامی رو به جلو در فضای رسانه ای کرمان و ایران برداریم.

5-  و اما درباره وضعیت صنفی خبرنگاران. خواسته های صنفی اهالی رسانه همواره یکی از چالش های مهم میان رسانه ها و دولت ها بوده است که از دید من باید به این مطالبات خارج از نگاه سیاسی نگریست و اگر بتوانیم تفکیکی بین اهمیت جایگاه رسانه در کشور و سیاست ورزی قرار دهیم نه مشکلی دربحث خواسته های صنفی خواهیم داشت و نه مطبوعات را در تقابل خواهیم دید. 

6- نکته مهمتر اینکه در فضای رسانه ای جدید و در دهه ای که رسانه های مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی نقشی مهم در فضای رسانه ای جهان ایفا می کنند باید بتوانیم از این امکانات در جهت بهبود کیفیت رسانه های خود بهره ببریم. به طور مثال نمی توان از نقش رسانه ها گفت و از نقش تاثیرگذار شبکه های اجتماعی در به ثمر نشستن رویدادیی همچون برجام غافل شد. آنجا که یک خبر کوچک در فضای مجازی تاثیرش بیشتر از صدها گزارش رسانه ای بود. در این بین از مدیران دستگاه های اجرایی و سیاست گذاران حوزه رسانه توقع می رود با بهبود و بستر سازی برای رسانه های دارای تعهد به اجرای قوانین به رونق این دسته رسانه ها کمک کنند تا مبادا رسانه های قانون گرا در رقابت با شبکه های اجتماعی اسیر برخی تنگناها شده و به مرور مرجعیت خویش را از دست بدهند. امیدوارم که بتوانیم با بهره گیری از این امکان موجود در فضای ارتباطی که هرکدام از کاربران را به شهروند خبرنگارانی مجازی تبدیل کرده بهره ببریم اما باید دقت کنیم در دام این نوع رسانه های مجازی نیفتیم.
7- خانه مطبوعات استان کرمان در دوره اخیر فعالیت خود چه در دوره مدیریت جناب آقای لطیف کار که به حق از روزنامه نگاران برجسته این استان به شمار می روند چه در دوره مدیریت این حقیر کوشیده تا ضمن ایجاد آرامش و پرهیز از اعمال نگاه های سیاسی در مدیریت امور صنفی تمامی مساعی خویش را صرف هرچه بهتر نمودن وضعیت مطبوعات نماید. در این میان برگزاری جشنواره چهارم مطبوعات پس از یک وقفه ده ساله، برگزاری تعداد زیادی دوره های آموزشی کاربردی در حوزه مطبوعات، انتخاب وکیل برای خانه مطبوعات جهت پیگیری مسائل مربوط به روزنامه نگاران، پیگیری راه اندازی شورای حل اختلاف مطبوعات، پیگیری و رایزنی به منظور حضور چهره های فرهنگی و مطبوعاتی در هیات منصفه، پیگیری راه اندازی مجدد تعاونی مسکن، تاسیس شرکت تعاونی توزیع، حل مشکلات میان رسانه ها و شبکه توزیع، شفاف شدن آگهی های دولتی و سایر مواردی که ذکر آن در حوصله این جلسه نمی گنجد از جمله کارهای صورت گرفته در این دوره بوده است.

8- خانه مطبوعات استان کرمان در کنار  سایر فعالیت های خود به منظور ایجاد رقابت، افزایش نشاط در رسانه ها در سال جاری دو برنامه برزگ را در دستور کار خود قرار داده است. اول جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که طی روزهای آینده فراخوان آن منتشر خواهد شد و دیگری نمایشگاه بزرگ مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه های خبری است که به حول قوه و الهی و حمایت دستگاه های مسوول ان شاالله آذرماه امسال در شهر کرمان برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری دوره های ویژه در برخی شهرستان ها و تاسیس دفتر نمایندگی خانه مطبوعات در برخی شهرستان از جمله برنامه های آتی خانه مطبوعات خواهد بود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
0
0
ممنون که حرف دل ما رو زدید، واقعا مسوولان هر سال می آیند یکسری حرف های تکراری می زنند و می روند تا سال آینده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)