کد خبر: ۱۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مشاور معاون پارلمانی دولت در خصوص نقص قانون انتخابات کشور گفت: امروز دستگاه اجرایی و قوه مقننه ما آمادگی این موضوع را دارند که نواقص این قانون را از دل آن خارج کرده و برطرف نمایند.
جواد هروی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص نواقص قوانین انتخابات و لزوم رفع آن گفت: نقص قانون به معنای بی عیب بودن یک موضوع یا مقوله نیست، بلکه در فرایند انجام کار نواقص آن مشخص می شود و می توان آن نقایص را به شکلی با مطالعات کارشناسی رفع کرد.

وی افزود: یکی از این قوانین، قوانین مربوط به قانون انتخابات است که به دلیل گذشت سنوات اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، با نگاه کارشناسی به قضیه و نقض ایرادات وارده به آن بنده تصور می کنم امروز دستگاه اجرایی و قوه مقننه ما آمادگی این موضوع را دارند که نواقص این قانون را از دل آن خارج کنند و برطرف نمایند. مشکلاتی که منجر شده  ما چه در بحث تعیین کاندیداهای انتخابات و چه در بحث پذیرش و گزینش آنها دچار نقصان شویم.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه این نقصان ها می بایست زودتر از این برطرف می شد افزود: متاسفانه مجلس هر جا که به مشکل برخورد می کند فریاد افسوسش بلند می شود که ای کاش برای آن موضوع کاری انجام می دادیم. در حالیکه در دوران 4 ساله ریاست جمهوری می توان نقایص قانون را نقادی و کارشناسی کرد. یا دولت لایحه ای راهگشا ارائه دهد یا طرحی مدون و جامع از سوی نمایندگان مطرح شود تا نقصان های قانون انتخابات که به یکی و یا دو مورد ختم نمی شود رفع شود.

هروی  بحث نحوه انتخاب و تایید صلاحیت کاندیداها، مرجعیت نامزدها و ... را از حفره های قانون انتخابات برشمرد و بیان کرد: این ایردات موجب می شود که بسیاری از از دستگاه های اجرایی و مقنن وقتی با این مشکلات مواجه می شوند آن را به گردن بخش های دیگر بیندازند. اما فی نفسه در این دوره از انتخابات مجلس دهم، برای اولین بار بود که تمام دستگاه های مربوطه چه مجری انتخابات و چه کسانیکه این برآیند را هدایت می کردند بر نواقص قانون انتخابات اذعان کردند. از جمله وزیر کشور، شورای نگهبان و خصوصا نمایندگان مجلس از روزنه های موجود در قانون انتخابات صحه گذاشتند.

نماینده سابق مجلس در خصوص میزان تاثیرگذاری این نقص در انتخابات هایی که تا به امروز در کشور برگزار شده است گفت: امروز ما فرایند انتخاباتی را در فرایند جهانی آن می نگریم، جهان امروز تایید مرزهای سیاسی خود را بوسیله برگزاری انتخابات انجام می دهد؛ و زمانی که ما تجربه جهانی را در این زمینه رصد می کنیم می بینیم باید انتخابات را از شکل سنتی آن خارج کرده و به شکل مدرن تبدیل کنیم. 

وی در تایید برگزاری انتخابات الکترونیکی و با بیان اینکه امروز بچه های پیش دبستانی در داخل خانه ها و مهدکودک ها با رایانه کار می کنند اما در بحث مهمی مثل انتخابات هنوز برگه های کاغذی وجود دارد بیان کرد: ما می توانیم از انتخابات سنتی عبور کنیم و انتخابات الکترونیکی پدید آوریم. برگزاری انتخابات با آرای الکترونیکی امروزه یکی از بدیهی ترین اتفاقات در دنیا است. این اتفاق اما در کشور ما پذیرفته شده نیست چرا که ما در تمهیدات اولیه آن دچار مشکل بودیم یا نتوانستیم آن را به شکل مقبول به کار گیریم.

هروی در این رابطه ادامه داد: در انتخابات گذشته وزارت کشور برای برگزاری انتخابات اعلام آمادگی کرد اما شورای نگهبان اعلام آمادگی نکرد. به دلیل آنکه شاید جنبه های امنیتی آن هنوز فراهم نشده بود. شورای نگهبان البته در این مورد حق داشت. اما حالا ما اگر بتوانیم انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم هم سرعت و صحت کار بالاتر می رود و هم  روند اطمینان بخشی به انتخابات میان عموم افزایش می یابد. بسیاری از روستاهای دور افتاده ما  هم اکنون وصل به شبکه های یارانه و فیبر نوری هستند و اینکه ما بخواهیم تنها دغدغه برگزاری صحیح انتخابات در چند روستای دور افتاده را داشته باشیم بهانه چندان خوبی نیست.
برچسب ها: هروی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

كشف 25 راس گوسفند قاچاق در سيرجان

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

آیین بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و همراهانش در کرمان برگزار شد

عامل وقوع قتل در معدن کرومیت فاریاب دستگیر شد

تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی فردا تعطیل است

آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد

دمای هوای کرمان افزایش می‌یابد

سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد

برگزاری نوبت دوم کنکور به تعویق افتاد

استانداران اسبق کرمان درگذشت شهادت گونه رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند

پربازدید ها

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم مشخص شد /کاندیداها ۱۰ تا ۱۴ خرداد ثبت نام کنند

زمان و مکان برنامه‌های بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در کرمان اعلام شد

رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

استانداران اسبق کرمان درگذشت شهادت گونه رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند

رهبر انقلاب 5 روز عزای عمومی اعلام کردند

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیس جمهور

آیین بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و همراهانش در کرمان برگزار شد

آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۷ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)