کد خبر: ۱۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به بحث های مطرح شده درباره انتقال آب از حوزه آبریز جازموریان به کرمان گفت: جازموریان از ارتفاعات بافت و رابر آغاز می شود تا منطقه سیستان و بلوچستان و دارای 69 هزار کیلومتر مربع وسعت است و منطقه ای که می خواهیم از آن آب انتقال داده شود، 624 کیلومتر مربع یعنی میزان یک درصد وسعت جازموریان بوده و همچنین آبی که می خواهیم انتقال بدهیم، یک درصد آب این حوزه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به بحث های مطرح شده درباره انتقال آب از حوزه آبریز جازموریان به کرمان گفت: جازموریان از ارتفاعات بافت و رابر آغاز می شود تا منطقه سیستان و بلوچستان و دارای 69 هزار کیلومتر مربع وسعت است و منطقه ای که می خواهیم از آن آب انتقال داده شود، 624 کیلومتر مربع یعنی میزان یک درصد وسعت جازموریان بوده و همچنین آبی که می خواهیم انتقال بدهیم، یک درصد آب این حوزه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ "محمدرضا بختیاری" پیرامون وضعیت انتقال آب استان کرمان اظهار کرد: کرمان جزو سه استان دارای تنش آبی است به طوری که استان کرمان با متوسط بارندگی 129 میلیمتر، جزو استان های کم آب کشور به حساب می آید و ما حدود نیمی از بارندگی کشور را داریم.

وی با اشاره به اینکه ایران یک سوم بارندگی دنیا را دارد، افزود: به لحاظ آبی، کرمان جزو استان های کم آب کشور است و 18 سال خشکسالی این وضعیت را در استان تشدید کرده، به طوریکه امروز در تامین آب شرب در شمال و جنوب استان با مشکلات عدیده ای روبه رو هستیم.

بختیاری تصریح کرد: بعد از خراسان رضوی، استان کرمان بیشترین بیلان منفی آب را دارد و نشست زمین، افت شدید سفره های آب زیرزمینی و ... موجب شده استان وضعیت مناسبی در بحث آب نداشته باشد.

وی بیان کرد: خشکسالی 18 ساله و برداشت بی رویه از آب، موجب مشکلات استان کرمان شده و بنا به نظر کارشناسان، 40 درصد آب تجدیدپذیر را می توان برداشت کرد و این در حالی است که متاسفانه کشور ما بیش از 80 درصد این منابع را مصرف می کند و در استان کرمان حدود 115 درصد از این منابع برداشت می شود که سه برابر حد مجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: برداشت از منابع آب زیرزمینی باید حدود 2 میلیارد مترمکعب باشد و ما در استان کرمان 6 میلیارد مترمکعب استفاده می کنیم و این امر موجب معضلاتی در آب کشاورزی و شرب شده است.

وی افزود: در شمال استان کرمان به دلیل نشست زمین و فروکش کردن منابع زیرزمینی، مجبور به انتقال آب از حوضه های دیگر هستیم ضمن آنکه باید تاکید کرد در جنوب استان وضعیت به بدی شمال نیست، اما وضع مناسبی هم ندارد.

بختیاری ادامه داد: در جنوب استان کرمان حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برداشت آب از چاه های غیرمجاز صورت می گیرد و حدود 8 هزار و 700 چاه غیرمجاز در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به بحث های مطرح شده درباره انتقال آب از حوزه آبریز جازموریان به کرمان تصریح کرد: جازموریان از ارتفاعات بافت و رابر آغاز می شود تا منطقه سیستان و بلوچستان و دارای 69 هزار کیلومتر مربع وسعت است و منطقه ای که می خواهیم از آن آب انتقال داده شود، 624 کیلومتر مربع یعنی میزان یک درصد وسعت جازموریان بوده و همچنین آبی که می خواهیم انتقال بدهیم، یک درصد آب این حوزه است.

بختیاری بیان کرد: کل آبی که از سرشاخه ها برداشت می کنیم، 30 میلیون مترمکعب برای سد بافت است و برای تخصیص سد صفارود نیز 30 میلیون مترمکعب است که توسط وزارت نیرو ابلاغ شده و بخشی از آن تامین آب شرب شهر رابر و 25 میلیون مترمکعب برای آب شرب کرمان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان اظهار کرد: کل منابع آب سطحی و زیرزمینی حوزه جازموریان 3 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب است و قرار است یک درصد از این آب به شهر کرمان منتقل شود ضمن آنکه حوزه بافت و رابر نیز که 5 هزار کیلومتر مربع از جازموریان را پوشش می دهد و آبی که می خواهیم انتقال بدهیم، مربوط به بخشی از رابر است.

بختیاری اظهار کرد: 8 هزار و 762 مورد از 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز استان کرمان در منطقه جازموریان است و در چند سال اخیر 14 و نیم درصد کاهش بارندگی داشته ایم اما روان آب ها 50 درصد کاهش داشته که دلیلش، افت آب های زیرزمینی است.

وی تصریح کرد: در انتقال حوضه به حوضه کمیسیون تخصیص وزارت نیرو بیشترین دقت را دارد و پروژه های مختلفی به دلیل احتمال بروز مشکلات، منتفی شده که از جمله سد شور است که بعد از 18سال مطالعه، منتفی شد.

بختیاری درباره اعلام عدد 700 میلیون مترمکعب آب انتقالی به کرمان بیان کرد: قرار است 30 میلیون مترمکعب آب برای شرب شهر کرمان منتقل شود و بحث این بوده زمانی که بهره برداری از تونل انتقال آب صورت بگیرد، این تونل ظرفیت انتقال 700 میلیون مترمکعب آب را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: در حال حاضر 30 میلیون مترمکعب آب در پشت سد بافت و 120 میلیون مترمکعب در پشت سد جیرفت وجود دارد که اگر آب هر دو سد را رها کنیم، آب از شهرستان جیرفت خارج نمی شود، زیرا در سال های خشکی قرار داریم.

وی با بیان اینکه زدن چاه های غیرمجاز، افزایش سطح زیرکشت، احداث سازه های بالادست و ... موجب وضعیت امروز جازموریان شده است، خاطرنشان کرد: ما در سال 1320 میزان 67 هزار هکتار سطح زیرکشت کشاورزی در استان کرمان داشته ایم و در حال حاضر 810 هزار هکتار داریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)