کد خبر: ۱۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: استان کرمان با هفت اثر و پنج پرونده ثبت جهانی از نظر آثار به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی رتبه نخست را در کشور دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ محمود وفایی افزود: ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای دستکند میمند، سه قنات و کویر لوت هفت اثر از استان کرمان هستند که در قالب پنج پرونده در کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند.
روستای صخره ای میمند تابستان 94 و قنوات و کویر لوت تابستان امسال در اجلاس یونسکو به ثبت رسیدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: برخلاف آنچه تصور می شود استان کرمان صرفا کویری است بیش از یک چهارم باغات ایران و تعداد زیادی از قلل مرتفع کشور، آبشارها و رودخانه های فراوان در آن وجود دارد.
وی بیان کرد: کرمان پهناورترین استان ایران با تمام اقلیم های شناخته شده است و بنا به موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک همیشه مرکز ثقل مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جنوبشرق بوده است.
وفایی گفت: کرمان پیشینه درخشانی در سطح ملی و فراملی دارد و در حال حاضر بیش از 7 هزار اثر شناخته شده و قریب به 700 اثر ثبت ملی در این استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: کویر لوت زیباترین عارضه ها و شگفتی ها را در درون خود جای داده و ثبت جهانی شده است.
وی گفت: کرمان در عرصه های باستان شناسی و تاریخی فوق العاده قوی است و به تعبیری استان کرمان بهشت باستان شناسی ایران به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: فقط در جنوب استان در حوزه هلیل رود 400 کیلومتر مربع محوطه باستان شناسی وجود دارد.
وی گفت: در حوزه صنایع دستی نیز جزء استان های شاخص هستیم و هنرمندان زیادی در این بخش تولیدات با کیفیت، متنوع و منحصر بفردی مانند فرش، پته و گلیم شیرکی پیچ سیرجان را انجام می دهند.
وفایی بیان کرد: استان کرمان در حوزه بازرگانی، صادرات و فروش صنایع دستی امسال رتبه نخست را در کشور داشته است و در مجموع شاخص های فعالیت های مرتبط با صنایع دستی رتبه سوم را کسب کردیم در حالی که سال های قبل رتبه ماقبل آخر را داشتیم.
وی گفت: ثبت ملی گلیم شیرکی پیچ سیرجان را در سال گذشته انجام دادیم که مقدمه ای بر ثبت جهانی آن است و سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم شناخته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان تاکید کرد: گردشگری و صنایع دستی به جهت ارزآوری خالص و اشتغالزایی می تواند یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی باشد.
وی افزود: هر گردشگر خارجی که وارد ایران شود و در استان اقامت کند حدود 2 هزار دلار هزینه و حداقل یک شغل مستقیم و هفت شغل غیر مستقیم ایجاد می کند.
وی گفت: این قابلیت ها نشان می دهد استان کرمان برخوردار از ظرفیت های کم نظیر و بعضا بی نظیر است که باید در حوزه اقتصادی بهره برداری عالمانه و هوشمندانه انجام شود.
وفایی تصریح کرد: راه نجات از اقتصاد نفت توجه به حوزه گردشگری است و خوشبختانه سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موفقیت های قابل قبولی رسیدیم و انشاء الله از ظرفیت های استان در جهت افزایش پنج برابری رشد گردشگران خارجی استفاده کنیم.
وی همچنین با مهم خواندن نقش رسانه ها در معرفی قابلیت های میراث فرهنگی و گردشگری افزود: ایرنا با قدمت بالا جایگاه ویژه ای در کشور دارد و مورد اعتماد مسئولان و مردم است.
وی گفت: با وجود همه اقدامات مسئولان و فعالیت های رسانه ای استان کرمان هنوز کمتر شناخته شده است و باید بیش از پیش در این جهت بکوشیم.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)