کد خبر: ۱۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مسئولان قضائی، بازدارنده نبودن مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر را تأیید کردند: «مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر تا الان بازدارندگی نداشته و این موضوع به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است.»
شهروند نوشت: بازدارنده نبودن مجازات اعدام به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است. افرادی که اعدام می‌شوند قاچاقچیان اصلی نیستند، قاچاقچیان اصلی درگیر عملیات انتقال محموله‌های موادمخدر نمی‌شوند
مسئولان قضائی، بازدارنده نبودن مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر را تأیید کردند: «مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر تا الان بازدارندگی نداشته و این موضوع به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است.»

این را محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه اعلام کرد. او مسئول یکی از دستگاه‌هایی است که پیش از این وقتی ماجرای حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر ازسوی نمایندگان مجلس نهم مطرح شد، در مقام مخالفت با آن برآمد. در مردادماه امسال هم معاون حقوقی قوه‌قضائیه با اصرار بر موضع قبلی، تأکید کرده بود که هنوز بر سر حذف اعدام قاچاقچیان به توافق نرسیده‌اند: «طرح حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر باید دوباره درمجلس مطرح شود.»

ذبیح‌الله خداییان گفته بود: «ما در ارتباط با حذف مجازات اعدام در معاونت حقوقی قوه‌قضائیه موضوع اصلاح قانون را در دستور نداریم. این طرحی بود که توسط نمایندگان در مجلس مطرح شد و به نتیجه هم نرسید.» او همان موقع در پاسخ به منتقدان گفته بود: «منتقدان می‌گویند این میزان اعدام‌ها، هجمه‌های حقوق بشری به دنبال دارد اما در عمل تأثیری در مبارزه با قاچاق نداشته است، پاسخ ما این است که اگر این مجازات را نداشتیم، وضع ما به چه شکل بود؟ مجازات جایگزین بهتر چیست؟»

این موضع قوه‌قضائیه از حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر بود. از همان زمان که ماجرای حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر مطرح شد، مخالفان و موافقان به صف ایستادند، ستاد مبارزه با موادمخدر و مسئولان قوه‌قضائیه هم ازجمله دستگاه‌هایی بودند که نسبت به مطرح‌شدن این موضوع در ماه‌های پایانی کار مجلس نهم واکنش نشان دادند.

حالا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه، حرف‌های دیگری می‌زند. او درباره موضوع بازنگری در قانون مبارزه با موادمخدر و احتمال تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان توضیح داد: «واقعیت این است که مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر تا الان بازدارندگی نداشته است. یعنی ما با قاچاقچیان، پرتعداد و مطابق قانون مبارزه کردیم ولی متأسفانه حجم موادمخدر ورودی به کشور و هم ترانزیت از کشور، تنوع موادمخدر و جمعیت درگیر آن، همگی افزایش پیدا کرده و آمارها در این زمینه منفی است.»

او به نکته دیگری اشاره کرد: «شاید افرادی که ما دراین حوزه مجازات می‌کنیم، ایران هدف اولیه آنها در قاچاق موادمخدر نباشد و می‌خواهند به خاطر مجاورت ایران با افغانستان موادمخدر را از کشور عبور بدهند. نکته مهم دیگری که باید درنظر بگیریم، این است افرادی که اعدام می‌شوند، درواقع قاچاقچیان اصلی نیستند؛ چراکه قاچاقچیان اصلی درگیر عملیات انتقال محموله‌های موادمخدر نمی‌شوند. معمولا با هزینه کمی موادمخدر را دراختیار افرادی که بضاعت مالی کافی ندارند، قرار می‌دهند.»

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌‌قضائیه با بیان این‌که اعدام این افراد درواقع ضربه‌ای اساسی به بدنه قاچاقچیان و قاچاق موادمخدر کشور نیست، گفت: «با این همه ما به صورت مکتوب به رئیس قوه‌قضائیه اعلام کردیم که به نظر ما وضع فعلی بازدارندگی ندارد.» الفت درباره این‌که درصورت قطعی و عملی‌شدن تعدیل و بازنگری در قانون، مجازات‌های جایگزین باید چه شرایطی داشته باشند، تأکید کرد: «فکر می‌کنم مجازات‌های طولانی‌مدت همراه با کار سخت برای محکومان تأثیرگذارتر است. درحال حاضر کسی که وارد زندان می‌شود، درواقع مشغول استراحت می‌شود.»

او به انتقادی که به حبس‌های طولانی‌مدت و آزادی افراد پس از تحمل چند ماه زندان، اشاره کرد: «در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. جاهایی مثل معادن بزرگ و حوزه راهسازی، تالاب‌ها و بیابان‌ها، فرصت‌های زیادی برای کار سخت اینگونه محکومان هستند. درحال حاضر درکشورهای متعددی این کارها درحال انجام است. با این شرایط این افراد هم می‌دانند باید برای سال‌های متمادی در زندان بمانند و کمتر به این سمت می‌روند.» به گفته الفت، تمام این مسائل بررسی و به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است.
برچسب ها: قاچاقچیان ، اعدام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)