کد خبر: ۱۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
حجم گسترده فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در عرصه‌های اقتصادی و رفع موانع موجود در مسیر رونق بازار و خروج از رکود که تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان برای مهار تورم و تأمین ثبات و آرامش بازار بر کسی پوشیده نیست.
روزنامه ایران:حجم گسترده فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در عرصه‌های اقتصادی و رفع موانع موجود در مسیر رونق بازار و خروج از رکود که تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان برای مهار تورم و تأمین ثبات و آرامش بازار بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای که با هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب و هوشمندی و فراست دیپلمات‌های سرافراز کشورمان میسر شد، موجب شده تا از تلاش‌های ارزنده فرهنگی دولت کمتر سخن به میان آید و دستاوردهای حوزه فرهنگ در عرصه اطلاع‌رسانی و خبر طنین چندانی نداشته باشد. این در  حالی است که همپای فعالیت‌های دولت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی، در حوزه فرهنگ هم دولت تدبیر و امید با رویکرد و برنامه‌ای مشخص از ابتدای آغاز فعالیت خود کامیابی‌ها و توفیقات قابل توجهی به دست آورده است. فراهم آوردن شرایط ثبات و آرامش در جامعه از مهم‌ترین رویکردهای دولت بوده است و علاوه بر آن دولت تلاش کرده با افزایش انسجام و همبستگی ملی، بستر فرهنگی مناسبی برای تحقق اهداف دولت در همه عرصه‌ها ایجاد کند.
از دیگر رویکردهای فرهنگی دولت روحانی در سه سال گذشته آشتی با نخبگان و اصحاب فرهنگ بوده است. به طوری که آشتی ملی نخبگان، فرهیختگان، روشنفکران و اصحاب قلم و هنرمندان با دولت روحانی، جایگزین رابطه قهری گذشته شد. امروز کمتر نخبه‌ای از عدم باور به توانایی دولت یازدهم در عرصه فرهنگ سخن می‌گوید و از رهگذر این باور و فضای ایجاد شده، فرآیند خلق و تولید آثار متنوع هنری اعم از فیلم، موسیقی، تئاتر و... تسهیل شده است و اصحاب نشر و مطبوعات و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی با محدودیت‌های کمتری روبه‌رو هستند. قیاس وضعیت امروز با گذشته نه چندان دور پیش از ظهور دولت یازدهم که امنیت فرهنگی صاحبان قلم و فکر و اندیشه با مخاطراتی همراه بود، بیانگر بهبود وضعیت در عرصه فرهنگ است. امروز این امنیت ذهنی به وجود آمده که دولت نه در برابر اصحاب فرهنگ که در کنار آنان و مدافع حقوق اساسی ایشان است.
دستاورد دیگر دولت در حوزه فرهنگ تقویت نهادهای صنفی و مدنی فرهنگی و افزایش مشارکت آنان در راهبری و برنامه‌ریزی عرصه‌های مختلف فرهنگی است. دولت به نهادهای صنفی و مدنی این عرصه بها و ارزش داده است و بارها از آنان خواسته تا تصدی‌ امور مربوط به حوزه خود را رأساً به دست گیرند. به عنوان نمونه دکتر روحانی در سخنرانی افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب نسبت به ضرورت واسپاری تمام امور نشر از جمله ممیزی به صاحبان قلم تأکید نمود. بازگشایی خانه سینما تنها اندکی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم نشان داد که دولت تا چه میزان به شعار تقویت نهادهای صنفی باور دارد و بدان پایبند است و عملکرد این نهادها را دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر از ساز و کارهای دولتی می‌پندارد. در حقیقت دولت تلاش کرده به اصحاب فرهنگ اطمینان دهد که امنیت و آزادی آنان را در چارچوب قوانین و موازین نظام جمهوری اسلامی به رسمیت می‌شناسد و فضای مورد نیاز آ‌نان برای شکوفایی فرهنگی را فراهم می‌کند. در عرصه فراملی و جهانی هم رویکرد تعامل سازنده با دنیا و گفت‌وگوی فرهنگی میان اندیشمندان و اصحاب فرهنگ ملت‌ها از رویکردهای اصلی دولت دکتر روحانی است که در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شده است. اصولاً دولت به قدرت دیپلماسی فرهنگی و تأثیرات درازمدت و پایدار آن باور قلبی دارد.
آنچه مجموع این رویکردها و اهداف را به خطر می‌اندازد، تخریب‌ها، تهدیدها و دروغ‌هایی است که ساحت اخلاقی حوزه فرهنگ را خدشه‌دار می‌کند. وگرنه دولت از هر نوع انتقاد سازنده‌ای که موجب رفع کاستی‌ها و اصلاح روش‌های غلط شود، استقبال می‌کند. نقد سازنده و دلسوزانه، هنر است و سخن نقاد منصف، همچون اثر یک هنرمند، ارزشمند و والاست. اما متأسفانه این روزها به جای صدای نقد و ارائه راهکار، فریادهایی از جنس دروغ و تهمت علیه دولت بلند است که همه مرزهای اخلاقی را زیر پا می‌گذارد. در حالی که دولت خود را ملزم به رعایت مرزهای اخلاقی و حرکت بر مدار قانون می‌داند. به اعتقاد من، رویکرد مخالفان در نهایت به تضعیف قدرت ملی منجر می‌شود و تهدیدی برای امنیت ملی به حساب می‌آید.
از یک سو دولت با کاهش مداخله در حوزه فرهنگ و به رسمیت شناختن اصل تنوع فرهنگی، در پی برقراری عدالت فرهنگی است تا همه اقوام، سلایق و نحله‌های فرهنگی احساس امنیت و اعتماد کنند، و از سوی دیگر متأسفانه عده‌ای با درگیر کردن دولت به حاشیه‌ها و فاصله گرفتن از متن، از هیچ تلاشی برای تخریب دولت فروگذار نمی‌کنند.
با وجوداین و در چنین فضایی که مخالفان با انگیزه تضعیف دولت، نگاهی هم به انتخابات سال آینده دارند، دولت با حمایت و پشتیبانی مردم به هیچ وجه تمرکز خود را نسبت به توجه اساسی به حوزه فرهنگ و هنر از دست نخواهد داد؛  چرا که فرهنگ را بن مایه توسعه و منشأ همه فضیلت‌ها می‌داند و آن را به رودی جاری تشبیه می‌کند که همه از آن سیراب خواهند شد.
جامعه بدون فرهنگ، همچون جسمی بی‌روح است که هیچ تحرک و نمودی نخواهد داشت.    
برچسب ها: روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)