کد خبر: ۱۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
جبهه مخالفان دولت این روزها با عزم جزم در حال فعالیت است. در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، اتاق فکرهای تخریب دولت به هر بهانه‌ای اقدام‌های کابینه را زیر سؤال می‌برند.
روزنامه ایران، جبهه مخالفان دولت این روزها با عزم جزم در حال فعالیت است. در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، اتاق فکرهای تخریب دولت به هر بهانه‌ای اقدام‌های کابینه را زیر سؤال می‌برند. این در حالی است که حدود 8 ماه از اجرای برجام گذشته و اراده دولت، استفاده  از فرصت‌های ایجاد شده در «پسابرجام» است. در سوی مقابل، اما گویی اراده کرده‌اند  شرایط فعلی را به عرصه‌ای برای فرصت سوزی تبدیل کنند.
همان مدعیان  معیشت مردم که دولت را به بی‌تفاوتی در قبال  مشکلات اقتصادی متهم می‌کنند، اکنون در حال مشاهده گام‌های اقتصادی دولت در مسیر «پسابرجام» هستند  اما به جای همگامی، مدام در حال تخریب توافق هسته‌ای و ظرفیت‌های ایجاد شده از ناحیه آن هستند.  
گویی اتاق فکر‌های تخریب تمرکز اصلی خود تا انتخابات را ناکارآمد سازی یا ناکارآمد جلوه دادن روحانی قرار داده‌اند. بر همین اساس این سؤال محل توجه است که هدف این تخریب‌ها و برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی چیست؟ ناکارآمدن نشان دادن کابینه یازدهم قرار است چه آورده محسوسی برای اردوگاه مخالفان داشته باشد؟
جناح اصلاح‌طلب از مدت‌ها پیش اعلام کرده که در انتخابات پیش رو، از نامزدی حسن روحانی حمایت خواهد کرد. بخش‌های میانه‌رو اصولگرایان هم یا پیشاپیش از رئیس جمهوری اعلام حمایت کرده‌اند یا دفاع مشروط کرده و او را از نامزدهای احتمالی خود دانسته‌اند. در این میان، فقط طیف‌های حامی رئیس دولت قبل و تندروها هستند که بر طبل مخالفت با روحانی می‌کوبند و همزمان که تحرکات رئیس جمهوری سابق را برجسته  می‌کنند، به انتظار اتفاقات و حوادث غیرقابل پیش‌بینی نشسته‌اند تا شاید بتوانند نامزدی را روانه میدان رقابت 96 کنند.
این جریان سیاسی هم قاعدتاً اگر ارزیابی نسبی از مطالبات عمومی داشته باشد، چه بسا به این نتیجه خواهد رسید که نامزد احتمالی آنها توان نمایندگی مطالبات ملی در شرایط فعلی را ندارد. بخصوص که برجام به عنوان یک تصمیم ملی، تا زمانی که ان‌قلتی از سوی طرف‌های مقابل نیابد، مورد حمایت نظام است و در شرایط فعلی نیز بهترین گزینه برای به فرجام رساندن آن حسن روحانی خواهد بود، نه چهره مخالف توافق هسته‌ای.
بنابراین شاید پر بیراه نباشد که هدف تخریبگران را نه تخریب روحانی برای زمان انتخابات بلکه  منصرف کردن وی از حضور در میدان انتخابات فرض کرد. به نظر می‌رسد تنها در چنین شرایطی است که آنها فضا را برای مانور خود مهیا می‌بینند چه از یکسو احتمال پراکندگی و اختلاف نظر در اردوگاه اصلاح‌طلبان را پیش‌بینی می‌کنند و همزمان امکان اجماع در جریان اصولگرا را محتمل‌تر می‌دانند بخصوص که در حال حاضر بحث حمایت بخش‌های میانه‌رو این مجموعه سیاسی از نامزدی روحانی وجود دارد. هجمه‌های تند هفته‌های اخیر که از سوی بعضی شخصیت‌ها به حریم شخصی رئیس جمهوری هم رسید و برخی خط و نشان کشیدن‌ها و هشدار‌ها مبنی بر احتمال رد صلاحیت وی را می‌توان در این چارچوب هم ارزیابی کرد که هدف جبهه مخالفان، سنگلاخی نشان دادن ادامه مسیر و در نهایت ناامید کردن روحانی از ماندن در عرصه است.
در مقابل اما، فارغ از آنکه شواهد و قرائنی برای تردید روحانی از ادامه مسیر و تکمیل سیاست‌ها و برنامه‌های اعلامی او دیده نمی‌شود، اجماعی قابل توجه بر سر ضرورت حضور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در میان مجموعه‌های معقول و میانه‌رو کشور وجود دارد. چنان‌که اخیراً سعید حجاریان گفته است: «به فرض محال اگر خود روحانی هم نخواهد نامزد ریاست‌ جمهوری دوازدهم شود، باید هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا سراغ وی بروند و از وی بخواهند نامزد شود، چرا که بدیلی غیر از وی وجود ندارد.»
برچسب ها: روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)