کد خبر: ۱۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان:
رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان اعلام کرد: یک نهاد علمی، فکری و برنامه ریز باید وجود داشته باشد که بتواند طرح ایجاد مناطق هشتگانه پیشنهادی از سوی استاندار کرمان را از لحاظ فکری، برنامه ریزی، استراتژی با هم هماهنگ کنند.
رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان اعلام کرد: یک نهاد علمی، فکری و برنامه ریز باید وجود داشته باشد که بتواند طرح ایجاد مناطق هشتگانه پیشنهادی از سوی استاندار کرمان را از لحاظ فکری، برنامه ریزی، استراتژی با هم هماهنگ کنند.

دکتر علیرضا شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: توسعه فقط فضای کالبدی یا فضای فیزیکی نمی باشد و باید در خصوص رفع محرومیت و فقر در استان کار کنیم، به گونه ای که در مورد فضاهای آموزشی، مسایل آموزش، سطح سواد و ... باید اقدامات بیشتری صورت پذیرد ضمن آنکه باید در جهت ارتقای سطح درآمد سرانه خانوارهای کرمانی کار کنیم تا بتوانیم ادعا کنیم که یک تغییر محسوس در امر توسعه رخ داده است. 

وی از تغییرات و عملکرد استاندار در جنوب استان سخن گفت و تصریح کرد: در جنوب استان عملکرد دولت را بهتر ارزیابی می کنیم، به گونه ای که شهرستان های قلعه گنج، رودبار تغییرات مثبت تری نسبت به شمال استان کرمان دارند، و این موارد مجموع عواملی می باشند که حاکی از عملکرد و ابتکار مناسب استاندار کرمان می باشد. 

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان به تفاوت برداشت بین مسئولین در مورد تعریف واژه توسعه، اشاره و اذعان کرد: برخی توسعه را در قالب فعالیت های عمرانی می دانند، این تفاوت برداشت باعث می گردد که ارزیابی شاخص های عملکرد با یکدیگر متفاوت باشد.

بایدها و نبایدهای معین ها

وی در خصوص سرمایه گذاری هایی که در استان در حال اجرا و در دست اقدام می باشد، عنوان کرد: در راستای استفاده از همه ظرفیت های استان کرمان، طرح معینی مطرح گردیده است و از افراد یا شرکت های صاحب تجربه برای سرمایه گذاری، دعوت به عمل آمده است.

شکیبایی ابراز کرد: مقرر گردیده است که هر کدام از این معین ها مسئولیت بخشی از کرمان بر عهده گرفته و هدایت کننده فضای سرمایه گذاری استان را انجام دهند تا استان کرمان در مسیر توسعه قرار دهند. 

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با مثبت ارزیابی کردن این حرکت استاندار کرمان، اظهار کرد: به این دلیل این ایده را مثبت ارزیابی می کنم که معین ها همه از بخش خصوصی وارد برنامه های توسعه گردیده اند و اغلب محدودیت های دولت را نداشته به گونه ای که آزادی عمل بیشتری دارند؛ و تاکید می کنم که این طرح و ایده مناسب می باشد. 

وی این ابتکار را قابل تقدیر دانست و به ایسنا گفت: اینکه استان را به 8 منطقه تقسیم نموده و برای هر منطقه یک هدایتگر و عامل توسعه در نظر گرفته و این عامل توسعه در کنار و با کمک دولت با توجه به توانایی و تجربه ای که دارد، بتواند در بحث توسعه استان گام بردارد، قابل تقدیر و ستایش است.

این دکتری اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا این طرح و ایده امکان پذیر و عملیاتی می باشد؟ گفت: این موضوع که عملیاتی می گردد یا خیر، هنوز زود است که قضاوت کرد، اما بر روی کاغذ ایده، ایده خوبی است و انتظار اتفاقات خوب و مثبتی داریم، ضمن آنکه باید این ایده بر اساس یک استراتژی صحیح سنجیده گردد.

وی استراتژی صحیح را این گونه تعریف کرد: باید سوال کرد که محورهای توسعه استان چه مواردی است و چه راهبردی داشته باشیم؟ و این موارد را معین ها نمی توانند، تعیین کنند، بلکه دولت این موارد را تعیین می کند.

دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: بحث هماهنگی نیز مطرح می باشد، بطوریکه بین این 8 منطقه، هماهنگی لازم باید صورت گیرد و این نقش را می تواند استاندار کرمان بر عهده گیرد و اگر ناهماهنگی باشد، بعضا به جای آنکه حاصل این اقدامات نتایج مثبت باشد، نتایج منفی به بار خواهد آورد. 

وی با اشاره به اینکه اگر ناهماهنگی باشد، نتایج متعارض حاصل می گردد، تصریح کرد: واقعیت این است که این مشکل در سطح کشور داریم، به گونه ای که همه استان ها در مسیر توسعه گام بر می دارند، اما به دلیل ناهماهنگی هایی که بین استان ها وجود دارد، باعث شده که حرکت های یکدیگر را خنثی کنند، به این معنا که رونق در یک استان، رکود در استان دیگر را به دنبال دارد.

شکیبایی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا این مساله برای مناطق هشتگانه اقتصادی استان رخ ندهد، به خبرنگار ایسنا اینگونه پاسخ داد: برای اجتناب از این موضوع؛ برنامه ریزی و هماهنگی‌هایی لازم است، که باید رخ دهد. باید یک نهاد علمی، فکری و برنامه ریز از لحاظ فکری، برنامه ریزی و استراتژی دادن به معین وجود داشته باشد که بتواند این 8 منطقه را با هم هماهنگ کنند تا تجربه واگذاری به معین ها، یک تجربه موفق و مثمر ثمر باشد. 



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۳۱ درصد مراجعه کنندگان از نحوه ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی رضایت ندارند

الصاق پابند به پای سارقان با بیش از ۳ بار سابقه محکومیت قطعی

برگزیدگان نخستین رویداد داستان مصور دفاع مقدس معرفی و تجلیل شدند

زمان پخش فصل سوم سریال «سرزمین مادری» مشخص شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در مناطق مختلف کرمان

پانسمان‌های سوختگی بیمه نیست، اغلب بیماران قادر به تهیه آن نیستند / گلایه از غیراستاندارد بودن تخت‌های سوختگی کشور

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

امکان ثبت نام سرویس مدرسه از اول خرداد

مسئولان ذغالسنگ استان به دستگاه قضایی احضار شدند

اظهارات «تاج» درخصوص جزئیات جدید پرونده فساد در فوتبال

پربازدید ها

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

تاکید فرماندار بر رفع نقاط حادثه‌خیز کرمان: حفظ جان شهروندان مهمترین وظیفه است

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)