کد خبر: ۱۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
خالی بودن 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان که نشان می دهد میزان آب موجود در این سدها نسبت به شش ماه گذشته 9 درصد کاهش داشته و در صورت فقدان بارش های مناسب در سال جاری، زنگ خطر بحران کم آبی را در سدهای نیمه خالی این استان به صدا در می آورد.

 خالی بودن 51 درصد ظرفیت سدهای کرمان که نشان می دهد میزان آب موجود در این سدها نسبت به شش ماه گذشته 9 درصد کاهش داشته و در صورت فقدان بارش های مناسب در سال جاری، زنگ خطر بحران کم آبی را در سدهای نیمه خالی این استان به صدا در می آورد.

به گزارش ایرنا با وجود بارندگی ها و جاری شدن چندین سیل در اوایل سال جاری 42 درصد ظرفیت سدهای استان کرمان خالی مانده است. 
از سوی دیگر با توجه به میزان بارندگی در استان کرمان که 130 میلیمتر و کمتر از میانگین بارندگی در کشور است می توان به وضعیت نامطلوب آب در این استان پی برد که در همین راستا علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان طرح همیاران آب را به عنوان نسخه ای شفابخش و با هدف مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب ارائه کرد. 

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان، میزان برداشت از آب های زیرزمینی در کرمان به میزان آب مصرفی آشامیدنی کل کشور است. 
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای استان کرمان در زمینه وضعیت فعلی سدهای کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حجم کل مخازن در چهار سد استان کرمان 582 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 288 میلیون متر مکعب آب دارند. 

محمد دریجانی افزود: ظرفیت ذخیره آب سد جیرفت 336 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 113 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری با 13 میلیون متر مکعب کاهش مواجه شده است. 

وی ادامه داد: سد بافت نیز با ظرفیت نگهداری 40 میلیون متر مکعب آب، 31 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به شش ماهه قبل چهار میلیون متر مکعب کاهش داشته است. 
دریجانی اضافه کرد :ظرفیت سد تنگوئیه سیرجان 38 میلیون متر مکعب است که با بیش از سه میلیون متر مکعب کاهش نسبت به اردیبهشت ماه، پنج میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است و در وضعیت بحرانی به سر می برد. 

وی اظهار کرد: ظرفیت سد نساء بم 168 میلیون متر مکعب است که با 29 میلیون متر مکعب کاهش، 138 میلیون متر مکعب آب دارد. 
دریجانی با بیان اینکه حدود 49 درصد حجم مخازن سدهای استان کرمان پر شده و 51 درصد خالی مانده است،گفت :کل آب ورودی به سدهای استان کرمان در سال آبی گذشته 264 میلیون متر مکعب بوده که از این مقدار، 192 میلیون متر مکعب از سدها خارج شده است. 

وی اظهار کرد :عمده آب سدهای استان کرمان به منظور آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود و فقط مقداری کمی از آب سدهای بافت و تنگوئیه در راستای آب آشامیدنی مصرف می شود. 
دریجانی تصریح کرد: آب موجود در سد نساء بم به دلیل اینکه هنوز خطوط انتقال آب آشامیدنی از سد نساء بم راه اندازی نشده فقط به مصرف کشاورزی می رسد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز چندی پیش در همایش بحران آب که در شهرستان انار برگزار شد عنوان کرد: منابع آب استان کرمان در حال نابودی است به طوری که سالانه در این استان 900 میلیون متر مکعب بیلان منفی داریم و 941 روستا نیز با تانکر آبرسانی می شوند. 
محمدرضا بختیاری گفت: طبق آمار رسمی بیش از 35 هزار حلقه چاه در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 24 هزار حلقه مجاز هستند و میزان برداشت از آب های زیرزمینی در کرمان به میزان آب مصرفی آشامیدنی کل کشور است. 

از آنجا که تامین آب یکی از مهمترین عوامل و منابع تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در کشور است، سند امنیت آب با هدف تامین آب مورد نیاز استان در بخش آشامیدنی و بهداشت و ارتقاء کیفیت آب آشامیدنی و بهداشت شهرها و روستاهای استان کرمان توسط شرکت آب منطقه ای کرمان تدوین و تهیه شده است. 

** 2 سد به تعداد سدهای استان کرمان اضافه می شود 

مجری پروژه سد قدرونی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عملیات اجرایی سد بتنی قدرونی از فروردین ماه سال 1387 آغاز شده است و پیشرفت فیزیکی این طرح تا امروز 88 درصد است. 
محسن امیری ظرفیت ذخیره آب سد قدرونی را 42 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: آب این سد از رودخانه های قدرونی و هودکن تامین می شود و از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی شهرستان راور استفاده خواهد شد. 

مشاور پروژه سد صفارود نیز عنوان کرد: عملیات اجرایی سد خاکی صفارود از سال 86 آغاز شده و تا کنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 
مهدی اسماعیل زاده اضافه کرد: حجم کل مخزن این سد 77 میلیون متر مکعب است که قرار است آب آشامیدنی شهرهای کرمان و رابر را تامین کند. 

وی افزود: آب این سد از رودخانه های رابر و رودر تامین می شود که در حوزه شهرستان رابر است و با راه اندازی این 2 سد، ظرفیت سدهای استان کرمان به 701 میلیون متر مکعب می رسد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حضور پررنگ گل‌گهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران وارد کرمان شد

وزارت بهداشت: تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال رایگان است

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

پربازدید ها

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

حضور پررنگ گل‌گهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)