کد خبر: ۱۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اندر احوالات بانوفن کرمان
در حال حاضر 12 هنرجو در مجتمع بانوفن در حال آموزش هستند که اغلب این هنرجویان را بانوان تشکیل می دهند، در این آموزش ها به تعمیرات لوازم خانگی کوچک می پردازیم و مدرک معتبری نیز از سوی فنی و حرفه ای به آنها داده خواهد شد.
 
 هرچند که بارها و بارها دیده و شنیده و خوانده ایم که زنانی در سخت ترین مکان ها و شرایط از اعماق زمین گرفته تا بر فراز آسمان ها، از دل صخره ها تا میان دریاها و اقیانوس ها کارهایی انجام می دهند که از عهده همگان برنمی آید، اما با این همه باز هم افراد زیادی هستند که افق دیدشان نسبت به کارایی زنان محدود بوده و آنها را دست کم می گیرند و انگار باز هم "چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید".

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کویر، یکی از این بانوان "لاله نعمت الهی" دارای مدرک کارشناسی برق الکترونیک است، همیشه خود را علاقمند به لوازم برقی و الکترونیکی دیده و دلش می خواهد یک روز این لوازم را خودش تولید کند، او اکنون و بعد از سختی های فراوان اقدام به ایجاد مجتمعی به نام"بانو فن" کرده است تا هم در محیطی وسیع تر بتواند کار و علاقه اش را دنبال کند و هم بتواند تجارب و آموخته هایش را از دل و جان به هنرجویانش منتقل کند.

این بانوی جوان کرمانی با اشاره به دشواری های روزهای نخست کارش می گوید: در ابتدا وقتی از قصدم یعنی راه اندازی مغازه تعمیر لوازم الکترونیکی با خانواده صحبت کردم با مخالفت آنها به ویژه پدرم روبرو شدم به دلیل اینکه دلش می خواست با مدرک کارشناسی الکترونیک یا مهندسی برق جذب دستگاهی شده و مشغول کار دولتی شوم.

عدم پذیرش بانوان فنی کار در شرکت ها

نعمت الهی یادآوری می کند: علی رغم اینکه شرکت های زیادی به نیروی فنی کار نیاز دارند اما توانمندی های زنان را باور نداشته و در عمل از پذیرش آنها در این زمینه ها امتناع می ورزند اما از آنجا که من به کارهای فنی علاقه بسیاری زیادی داشتم تصمیم گرفتم نیتم را عملی و مغازه تعمیر لوازم برقی را راه اندازی کنم.

وی می گوید: به هرحال در سال 93 اولین مغازه تعمیر لوازم برقی خانگی ام را در محله آسیابادجنوبی کرمان راه اندازی کردم اما وقتی وارد گود شدم فهمیدم که نه تنها مردم به راحتی به یک بانوی فنی کار اعتماد نمی کنند بلکه حتی انتظار داشتند من از سختی کار به ستوه آمده و خیلی در این شغل دوام نیاورم!

نعمت الهی اظهار می کند: البته برای آقایان و به خصوص پسران جوان این محله که برخی نیز بیکار بودند جالب بود که ببینند یک زن در حال انجام کار و تعمیر لوازم برقی است در حالیکه خودشان بیکار و یا در این زمینه نابلد بودند ولی عجیب بود که به خاطر اینکه خانواده های این افراد به همین دلایل آنها را سرزنش می کردند خیلی دلشان می خواست من بیش از دو سه ماه دوام نیاورده و مغازه را تعطیل کنم و حتی در این زمینه تهدید هم می شدم.

موسس مجتمع بانو فن می گوید: علاوه بر این مسائل کوچک بودن فضای کار و نبود امکانات، کار را برایم سخت تر می کرد چراکه اغلب مواقع دستهایم زخمی می شد به این دلیل که ابزار کارم قدیمی بود، به هر حال همه این مسائل را تحمل کردم ولی کارم را ترک نکردم.

نعمت الهی ادامه می دهد: با تمام سختی ها 14 ماه از شروع کارم گذشت در حالیکه تا مدت هشت ماه فقط می توانستم کرایه مغازه را دربیاورم و هیچ سودی از این کار حاصل نکردم اما بعد از بازدید مهندس"رزم حسینی" استاندار کرمان و با همکاری فنی و حرفه ای کرمان تغییر مکان داده و نزدیک دانشکده فنی یعنی همین محل فعلی مستقر شدم.

بانوفن حامی افراد توانمند وعلاقمند

وی بیان می کند: هدف از راه اندازی مجتمع بانو فن علاوه بر نشان دادن توانمندی های بانوان، ارائه آموزش های عملی به هنرجویان و علاقمندان رشته الکترونیک است، در کنار آن قصد تشکیل گروه بزرگی داریم که بتوان مهارت های فنی را آموخته و این مجتمع را در کرمان و سایر شهرها گسترش دهیم تا هم افراد علاقمند را حمایت و با تخصص وارد بازار کار کنیم و هم اینکه به خصوص بانوان بتوانند با اعتماد به نفس بیشتری به علایق خود در زمینه فنی بپردازند، به عبارت دیگر مجتمع بانو فن از کسانی که توانایی و علاقه دارند حمایت می کند.

این بانوی جوان با اشاره به اینکه این مجتمع هم بانوان و هم آقایان را پذیرا خواهد بود می گوید: خدماتی که مجتمع بانوفن ارائه می کند شامل؛ آموزش تعمیر لوازم خانگی معیوب در منزل، مشاوره در خرید لوازم خانگی استاندارد، تعمیر فوری لوازم خانگی معیوب در منزل و آموزش صحیح استفاده از لوازم برقی خانگی می باشد.

نعمت الهی یادآور می شود: در حال حاضر 12 هنرجو در مجتمع بانوفن در حال آموزش هستند که اغلب این هنرجویان را بانوان تشکیل می دهند، در این آموزش ها به تعمیرات لوازم خانگی کوچک می پردازیم و مدرک معتبری نیز از سوی فنی و حرفه ای به آنها داده خواهد شد.

وی تاکید می کند: از آنجا که دقت و ظرافت خانم ها در کارها بیشتر محسوس و همچنین مدیریت استفاده از لوازم برقی خانگی در منازل بر عهده این افراد است به همین دلیل اگر طرز استفاده صحیح و بهینه از لوازم را بدانند هم عمر وسیله برقی طولانی تر و هم در زمینه هزینه های خانواده صرفه جویی می شود، بنابراین خیلی تمایل دارم بانوانی که به کار فنی در این زمینه علاقمند هستند برای آموزش و تعمیرات مراجعه کنند.

کنار هم گذاشتن علم و فن و تجربه

نعمت الهی اظهار می کند: فعلا مجبور هستم به تنهایی مجموعه را اداره کنم یعنی هم کار می کنم و هم آموزش می دهم ولی به نیروهای فنی نیاز دارم، ضمنا قصد دارم نیروهایی آموزش دهم که در همین مجموعه بمانند و علم و فن و تجربه را در کنار هم قرار دهیم.

وی در ادامه می گوید: البته تلاش من این است کسانی که اینجا را برای دریافت آموزش های عملی انتخاب می کنند در نهایت جذب بازار کار شوند یعنی با انجام کارهای عملی اعتماد به نفس گرفته و با خیال راحت از اینجا خارج شوند، احساس می کنم مجتمع این توانایی را دارد که براساس نیاز جامعه آموزش ها را ارائه کند.

این بانوی کرمانی درباره آروزیش هم بیان می کند: همیشه دلم می خواست کارخانه تولید لوازم برقی و خانگی داشته باشم تا هم اشتغال زایی کنم و هم به افراد آموزش بدهم، البته ایده های من علاوه بر تعمیرات لوازم الکترونیکی، آموزش، فروشگاه، تولید و بازاریابی فروش محصولات بانو فن می باشد که برای رسیدن به همه این موارد نیاز به پول و تسهیلات دارم هرچند که استاندار کرمان در این زمینه قول حمایت داده است.

نعمت الهی با اشاره به اینکه تنها انتظار من از جامعه حمایت است خاطرنشان می کند: اگر من حمایت شوم و مردم هم ایده ها، نظرات و تجربیات خود را در اختیارم قرار دهند قطعا من هم حامی دیگران خواهم شد و مطمئنم با پیشرفت این مجموعه دیگران هم پیشرفت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا؛ در مجتمع بانو فن علاوه بر آموزش و تعمیرات لوازم الکترونیکی خانگی، آشنایی با قطعات خودرو نیز برای بانوان ارائه می شود و دلیل این امر نیز از سوی مدیر مجموعه زیاد بودن تعداد بانوان راننده در کرمان عنوان شد تا این آموزش ها بتواند به بانوان کمک کند در صورت بروز مشکلی برای خودروی خود بتوانند آن را تعمیر کرده و یا حداقل مشکل را تشخیص دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)