کد خبر: ۱۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر جامعه هتل‌داران استان کرمان در گفت‌وگوی اختصاصی با گفتارنو:
در امارها اعلام می‌شود پنج میلیون گردشگر وارد استان کرمان شده اند ولی از نظر ما از اول سال تا الان گردشگر خارجی به سی هزار نفر هم نرسیده است. من تعجب می‌کنم این پنج میلیون کجا هستند!

گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: 

 آمارهای حوزه گردشگری استان همیشه با اما و اگرهای جدی همراه بوده است. با این حال هیچ‌گاه اقدام درخوری برای شفاف سازی آمارهای منتشر شده صورت نگرفته است. در آخرین نمونه‌ی به چالش‌کشیدن آمار حوزه گردشگری استان دبیر جامعه هتل‌داران به گفتار نو می‌گوید: « در امارها اعلام می‌شود  پنج میلیون گردشگر وارد استان کرمان  شده اند ولی از نظر ما از  اول سال تا الان  گردشگر خارجی به سی هزار نفر هم نرسیده است. من تعجب می‌کنم این پنج میلیون کجا هستند.» این‌گفت‌وگو در پی می‌آید که با هم می‌خوانیم. 

آقای معین‌زاده! وضعیت گردشگری در کرمان را چطور می‌بینید؟

تغییراتی بعد از برجام ایجاد شده،  نه اینکه بگویم چشم انداز روشنی است،  امیدواریم که وضعیت بهتر شود.  چون در حقیقت نزدیک به هشت سال صنعت گردشگری استان  داشت از بین می‌رفت.  13سال در استان تقاضا برای سرمایه‌گذاری در یک هتل نداشتیم.

چرا انگیزه سرمایه‌گذاری وجود نداشت؟

سرمایه گذاری در  بخش هتل اصلا وجود نداشت. الان هم اگر مقداری دارد بهتر می‌شود و بهبود میابد  بخاطر امید به اینده است.  گردشگری های اروپایی استقبال کرده اند ولی هنوز ظرفیت اشغال هتل‌های استان کرمان  به 40 درصد هم نرسیده است.  در امارها اعلام می‌شود  پنج میلیون گردشگر وارد استان کرمان  شده اند ولی از نظر ما از  اول سال تا الان  گردشگر خارجی به سی هزار نفر هم نرسیده است. من تعجب می‌کنم این پنج میلیون کجا هستند!

آمار شما از روی اقامت صورت گرفته،  است؟

بله از روی اقامت  است.  در هر حال گردشگر خارجی باید اقامت داشته باشد، نمی‌تواند جایی دیگر برود.  ما هم مگر چند واحد غیر قانونی داریم؟ این هم نیست که ما بگوییم  جاهای دیگر رفته‌اند.  سی هزار نفر  در مقابل پنج میلیون جور در نمی‌اید در نتیجه امار اشتباه است.
البته میبینیم با توجه به دستور العمل بوم گردی خود بومی ها استقبال کرده‌اند.  این طرح ها طرح های بسیار عالی بود و  دارد انجام میشود. ولی گردشگر کو؟ گردش گر نیست! یعنی در هر حال انتظار ما خیلی بیشتر از این حرفهاست . 

اقای معین زاده ! بعضی می‌گویند استان کرمان نقشه راه گردشگری ندارد.  الان هم که بخش خصوصی فعال شده در نتیجه تحرکات کمیسیون گردشگری اتاق است که در نتیجه علاقه و تمایل خود رییس کمیسیون است. اما خود اتاق بازرگانی استراتژی مشخصی ندارد. نظر شما در مورد این مقوله چیست؟

در حقیقت در مساله گردشگری هر کسی که اقدامی انجام دهد  واقعا این روزها باید گفت دستش درد نکند. میراث فرهنگی هم دارد فعالیت می‌کند.  چرا ما دنبال مقصر بگردیم؟  کسی مقصر نیست!

 گردشگری یک زنجیره است . اول فرهنگ عمومی می‌خواهد. یعنی عموم باید بدانند اگر گردشگر به  کرمان  بیاید به نفع همه هست. از همان مبدا وارد می‌شود  یک راننده تاکسی  و اتوبوس باید بدانند تا یک شهروند و مغازه داری که می‌خواهد پفک بفروشد  یا هتل داری که می‌خواهد پذیرایی را انجام بدهد. آینده  اقتصاد  استان  کرمان کشاورزی نمی‌تواند  باشد. ما بر پایه اینکه استان بی‌آبی هستیم  نمی‌توانیم صنعتی هم بشویم .ما تنها تکیه گاهی که داریم گردشگری است. پس فعالیت روی این مساله که فرهنگ عمومی و فرهنگ گردشگری را بالا ببریم، لازم است.

مواردی مثل برخورد راننده با گردشگران المانی کرده بود دوباره تکرار شده یا نه ؟
به نظر من نمی‌بایست این مورد رسانه ای می‌شد.  درست است که  استاندار می‌بایست به این مساله حساسیت نشان می‌دادند اما نباید رسانه ای می‌شد. به نظر من گروهی که بخاطر حرف که مشخص هم نیست چه بود، برنامه سفرش را تغییر می‌دهد، گردشگر نیست. 

از نقشه راه گردشگری می‌گفتید...

سرمایه گذاری در گردشگری یک مقدار خطرناک شده است. پیش بینی ها اصلا جور در نمی‌اید. ما یک دفعه پیش بینی می‌کنیم در ایام تعطیلات نوروزی این تعداد گردشگر بیاید، اما درست در وسط ایام تعطیلات هتل اعلام می‌کند که نصف هتل ما خالی است.پیش بینی ها با یک بارش برف یا بارندگی تغییر می‌کند ؛که این ها مقطعی است. 

اما یک سری پیش بینی ها را باید با برنامه ریزی های کوتاه مدت بلند مدت، میان مدت داشته باشیم. سرمایه گذار اگر الان می‌گوید که پول نیست نمی‌تواند با یک سرمایه یک هتل پنج ستاره بسازد شروع به ساخت یک هتل دوستاره می‌کند. پس ما باید به دنبال سرمایه های کوچک باشیم  و سرمایه‌گذاران  را تشویق کنیم و دنبال سرمایه های بزرگ نباشیم.

بانک ها الان تسهیلات می دهند؟

تسهیلات الان نیست .دولت الان پول ندارد و انتظاری هم نمی رود . من اصلا از دولت این انتظار را که بیاید و بگوید هتل دار  تسهیلات بگیر را ندارم. اما دستگاه های اجرایی رعایت نمی‌کنند. وقتی می‌گوییم مالیات برای این بخش ممنوع است و  نباید از این گروه کاری مالیات بگیری، هزار راه و بهانه میروند که مشمول کنند . میگوییم اقا حرف یک نفر را باور کن .الان دستگاه های اجرایی نمی‌خواهند که در بحث گردشگری وارد شوند همه می‌گویند به به و چه چه اما وقتی صحبتی می‌شودو حمایتی می‌طلبد،  متاسفانه دریغ می‌کنند. هنوز فرهنگ مالیاتی را نمی‌دانیم من شهروند فرهنگ مالیاتی را نمی‌دانم آن ممیزی هم که نشسته نمی‌داند. من باید از پرداخت فرار کنم و او بابد دریافت کند.
حالا مسیر هایی پیدا کردند  یکی از این مسیر ها این هست که به تمام حساب های من دسترسی پیدا بکنند. با  این راه  دیگر وحشت بیش از پیش شد. 
در مورد سایر دستگاه ها مثل تامین اجتماعی هم حاضر نیست از کارگر من حمایت کند و می‌گوید رقم مقطوع است و اضافه کاری شامل حالش نمی‌شود. 
  
وقتی در مساله گردشگری می‌گویند تطبیق استانداردها، باید برای همه باشد. از آن اتوبوس  که اگر تطبیق بود به خودش اجازه نمی‌داد با آن مسافر المانی چنین برخوردی داشته باشد تا سایر بخش‌ها...  اما چون می‌دانند هتل یک جای ثابت است راحت می‌توانند به هتل  فشار بیاورند. اما اگر در کنار این یک خانه پیدایی شد و دو خارجی را راه داد و بدون اینکه کسی بداند نه مالیاتی و نه عوارضی پس ان راه که خیلی بهتر از این راه است .مشکلات زیاد است وهمه مربوط به نقشه راه نیست.

الان یکی از بدترین مساله هایی که پیش امده این است که به اصطلاح خودمان مسافر دزدی می‌شود  .من این را از زبان گردشگر عرض می‌کنم وقتی می‌خواهم طول بازار راه بروم دلم می‌خواهد در سکوت باشد. وقتی من این طاق رو می‌بینم نمی‌خواهم کسی مزاحم من شود. من در طول این مسیری که رفتم بیش از ده نفر امدن و گفتن راهنما می‌خواهی یانه؟با دو کلمه انگلیسی دانستن همه شده اند راهنما. 

یکسری می‌روند  و برای شش ماه دوره می بیند و کارت می‌گیرند و یکی هم می اید با چهار کلمه انگلیسی راحت با این ها صحبت می‌کنند و شب هم می‌برد خانه خودش می‌خواباند. تنها در  مساله گردشگری این نیست که ببینیم کمیسیون چکار می‌کند .ما فرهنگ عمومی مان در زمینه گردشگری پایین است.

مدتی بود همه می گفتند کرمانی ها در معرفی جاذبه های گردشگری‌شان خیلی موفق عمل نمی‌کنند.شما این نقد را هنوز پابرجا می‌دانید؟

من یک مثال می‌زنم؛ اقای استاندار در مورد باغ فتح اباد واقعا  باغ رو قبول دارد.اگر بزرگان می‌ایند اول باید بروند باغ فتح اباد .بسیار عالی.پس ببینید وقتی به این قشنگی می‌شود جایی که ده کیلومتر با کرمان فاصله دارد را بها داد  در حالی که اصلا راهی به جایی ندارد مقایسه کنید با باغ شاهزاده ماهان. الان این دو باغ دارند ازلحاظ فروش بلیط با هم رقابت می‌کنند؛ این یعنی تبلیغات .
خود بخش خصوصی  باغ فتح اباد این چنین تعریف نمیکند که استاندار می‌کند.  اما وقتی مقامات تعریف می‌کنند باغ فتح اباد می‌شود باغ فتح اباد.

 باغ فتح اباد باغ زیبایی است و خوب بازسازی کردند ولی من منظورم اصل معرفی کردن است.اگر ما در تمام بخش ها این‌گونه و در این سطح  معرفی داشتیم چه قدر عالی میشد. اقای استاندار نمی‌تواند در مورد باغ فتح اباد بگوید شاهزاده ماهان هم بگوید پس باید در مورد همه جای کرمان همه بگویند.

شما ببینید کارهای بسیار زیبایی در کرمان دارد انجام می‌شود همین هتل  قلعه گنج نه از بعد که سنتی ساخته اند، بیشتر از این بعد که  از خود نیروهای بومی استفاده کرده اند .یعنی تمام کارکنان از مدیر گرفته تا کارمند جزء که تمیز می‌کند بومی هستند.این میشود بزرگترین کار .در نتیجه قلعه گنج در چهار پنج سال اینده معنی گردشگری را متوجه می شود.ولی ما هنوز در مرکزاستان نتوانسته ایم این فرهنگ  را بین همه رواج دهیم.

اخرین وضعیت کمپ کویری و ارگ بم چگونه است؟
کمپ کویری این روزها چون به سمت سرد شدن پیش می رود زیاد علاقمند ندارد. ما الان دو گروه علاقمند داریم :یک گروه علاقمند هستند شب ها به روستاهای نزدیک کلوت ها مثل روستاهای شفیع اباد یا ده سیف  بروند. شب می‌مانندو بعد زمان صبح طلوع و غروب افتاب بیرون می ایند. این روزها که وضع هوا مشخص نیست که ابری یا غبار باشد و در نتیجه طلوع و غروب خیلی برای ان ها اهمیت دارد به روستاهای نزدیک می‌روند که خوشبختانه کارهای خوبی برای اقامت انجام شده و این حسن قضیه است.

بعضی ها دوست دارند به دل کویر بروند و چادر بزنند که در این مورد یک مقدار کم کاری شده است .الان نامه ایی هست که دو روزه میراث فرهنگی نوشته است که ماشین های شاسی بلند نمی‌توانند وارد کویر بشوند چون واقعا کویر داشت از بین میرفت.ماشین های شاسی بلند  هرجا می‌خواستند  می رفتند و داشتند بکر بودن کویر را از بین می بردند.با تمهیداتی که گذاشتند حتما باید بروند و مجوز بگیرند و نقاط خاصی این ماشین ها می تواند بروند.در نتیجه این مساله دارد مدیریت می‌شود.

وضعیت ارگ بم را چه طور می‌بینید؟
بعد از زلزله بم می‌بایست برای ارگ بم جایگزینی پیداشود که ما ارگ راین را جایگزین ارگ بم کردیم.ارگ بم هم قبل از زلزله کاملا بازسازی نبود .ولی الان امنیت کامل است و خاک برداری ها انجام شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پربازدید ها

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

حضور پررنگ گل‌گهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

زمین‌های طرح‌ نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در چهار شهر کرمان آماده واگذاری شد

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)