کد خبر: ۱۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو انجمن روماتولوژی ایران با بیان اینکه آرتروز یکی از شایع ترین بیماریهای روماتولوژی در دنیا می باشد که در قاره آسیا از شیوع خاصی برخوردار است، گفت: امروزه درمان آرتروز هنوز مشکل و دلسرد کننده است و تاکنون درمان قطعی برای آرتروز مشخص نشده است.

دکتر "میترا عباسی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر اظهار کرد: در ایران در مطالعات جمعیتی شیوع آرتروز در شهرنشینان 16.6 درصد و در روستانشینان 15.5 درصد می باشد.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت سن شیوع این بیماری بیشتر خواهد شد که اثرات منفی بر سلامت و اقتصاد جامعه می گذارد و به عنوان یک موضوع بهداشتی عمومی اهمیت زیادی  دارد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در تعریف و عوامل ایجاد کننده آن گفت: آرتروز یا سائیدگی غضروف همیشه به عنوان فرسودگی مفصلی تلقی می شد و عامل اصلی آن فرسایش و تخریب غضروف به دلیل کار زیاد دانسته شده بود اما امروزه مشخص شده که این بیماری تنها یک بیماری تخریبی و فرسایشی نیست بلکه بیماری است که در اثر مشکل و اختلال در تمامی ارگانها و  بافتهایی که مفصل را تشکیل داده و آن را حفظ می کنند به وجود می آید. همچنین التهاب در درصد زیادی از بیماران آرتروزی وجود دارد و اما نه به شکلی که در بیماری آرتریت روماتوئید (روماتیسم) دیده می شود.

عباسی با بیان اینکه آرتروز دو نوع اولیه و ثانویه دارد، یادآور شد: نوع اولیه همان است که در اثر افزایش سن دیده می شود اما نوع ثانویه ممکن است در هر سنی دیده شود مثلا به دنبال ضربه به مفصل یا به دنبال بیماریهای مادرزادی یا رشدی ایجاد گردد.

این فوق تخصص روماتولوژی بیشترین مفصل درگیر در آرتروز را زانو، لگن، دست، شصت پا، گردن و ستون فقرات دانست و افزود: در آرتروز ثانویه هر مفصلی ممکن است درگیر شود ممکن است در یک بیمار آرتروز ژنرالیزه (آرتروز در چندین مفصل ) هم داشته باشیم.

عضو انجمن روماتولوژی ایران آرتروز در خانمها را بیشتر از آقایان عنوان کرد و گفت: مهمترین عامل ایجاد آرتروز سن است افزایش سن منجر به افزایش احتمال آسیب مفصلی و کاهش توانایی مفصل برای ترمیم خود می شود. به دنبال پیری کاهش قدرت عضلات، اختلالات منسیک نیز ایجاد می شود که آن هم زمینه تشدید بیماری را فراهم می کند.

عباسی با اشاره به اینکه ژنتیک نقش مهمی در ایجاد آرتروز مخصوصاً دست دارد، یادآور شد: عامل بسیار مهم دیگر چاقی و افزایش وزن است. در حین راه رفتن معمول 3-5 برابر وزن بدن به مفاصل زانو فشار می آورد چاقی در افراد با میانگین سنی 37 سالگی می تواند باعث آرتروز زانو باشد.

وی تصریح کرد: از عوامل مهم دیگر ایجاد آرتروز استفاده بیش از حد مفاصل و آسیب های وارده به آن مثل آسیب به تاندونها و منسیک ضعف عضلات چهار سر ران و عوامل تغذیه ای مثل کمبود ویتامین D و ویتامین c را می توان نام برد.

این فوق تخصص بیماریهای مفاصل درباره شایع ترین علل مراجعه بیماران مبتلا به آرتروز اظهار داشت: شایع ترین علت مراجعه افراد به پزشک، درد است دردی که بیمار معمولا در جلوی زانو حس می کند اما ممکن است به ساق پا و حتی لگن نیز انتشار پیدا کند. علامت دیگر خشکی و سفتی مخصوصاً بعد از استراحت است که البته بعد از چند دقیقه حرکت و شروع فعالیت بهتر می شود و دوباره با افزایش فعالیت در طول روز درد مفصل تشدید می شود. محدودیت حرکت مفصل و عدم توانایی خم و راست کردن زانو به طور کامل علامت دیگر آرتروز زانو است.

عباسی تأکید کرد: برای تشخیص آرتروز نیازی به انجام عکس و آزمایش نیست مگر برای تعیین شدت آرتروز و یا رد بیماریهای همراه که ممکن است نیاز به اقدامات اضافه تر باشد.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه درمان این بیماری شامل سه جزء غیر دارویی، دارویی و جراحی است، خاطرنشان کرد: جزء اصلی درمانهای غیردارویی و آموزش توصیه های بهداشتی مثل کاهش وزن استفاده از دستشویی فرنگی، ورزش و استفاده از وسایل کمکی مثل عصا، واکر، آتل و کفش های طبی می باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: درمانهای دارویی شامل یک دسته داروها برای کاهش درد مانند انواع مسکن ها می باشد که بصورت خوراکی یا موضعی (پماد، ژل، قطره) می باشند. دسته بعدی داروهای تعدیل کننده سیر بیماری هستند که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به کار می روند شامل انواع مکمل های غذایی مثل ترکیبات گلوکزامین، کندروئیتین، روغن ماهی، ترکیبات سویا، آووکادو و انواع مختلف دیگر با نامهای تجاری گوناگون.

عباسی در مورد تزریقات داخل مفصلی نیز گفت: این نوع تزریقات دو نوع کورتون و هیالورونیک اسید هستند که کورتون اثر ضد دردی و ضد التهابی داشته و چندان تاثیری روی سیر بیماری ندارد و تزریق هیالورونیک اسید نیز که آن را به عنوان ژل می شناسند نیز اثر موقتی دارد هرچند که مطالعات جدید اثر بخشی آن را زیر سوال برده است.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه درمان جراحی برای دردهای مقاوم و ناتوانی شدید در انجام فعالیتهای روزمره به کار می رود، تصریح کرد: البته خود بیمار تصمیم گیرنده اصلی در مورد انجام این درمان است.

عباسی با بیان اینکه آرتروز یکی از شایع ترین بیماریهای روماتولوژی در دنیا می باشد که در قاره آسیا از شیوع خاصی برخوردار است، گفت: امروزه درمان آرتروز هنوز مشکل و دلسرد کننده است و تاکنون درمان قطعی برای آرتروز مشخص نشده است پس تاکید زیادی بر پیشگیری از آرتروز با رعایت نکات بهداشتی مخصوصاً برای جوانان می شود.

عضو انجمن روماتولوژی ایران در پایان تأکید کرد: نکته مهم در درمان بیماران آرتروز این است که برنامه درمان هر بیمار باید اختصاصاً برای شخص او طراحی شود و در بیماران مختلف متفاوت است پس نمی توان گفت یک درمان خاص در تمام بیماران موثر می باشد حتی این درمان ممکن است در خود یک بیمار هم با توجه به وضعیت وی در طول زمان تغییر کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پربازدید ها

تمام مناطق استان کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی؛ هواشناسی نسبت به وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها هشدار داد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

7500 دانش‌آموز ترک تحصیل کرده کرمان را مرکز آمار اعلام کرده / این آمار را قبول نداریم

خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

یک خانم بعد از ۴ روز گرفتاری بین دو دیوار، نجات یافت

جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها با حضور به موقع اورژانس اجتماعی

26 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان کرمان جمع آوری شد

چاه‌های آب غیر مجاز و فاقد پروانه پلمب می‌شوند

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)