کد خبر: ۱۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
آرمان نوشت :
صبح پنجشنبه پیکر دنیا فنی‌زاده از مقابل خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد. در ابتدای این مراسم فاطمه معتمد آریا که به دلیل بازی در فیلمی سینمایی و حضورش در شهرستان نتوانسته بود به این مراسم بیاید فایل ضبط شده‌ای را در اختیار مجری قرار داده بود تا آن را برای حضار پخش کند که مضمون آن به شرح زیر بود:
«سلام به دنیا، برای دنیایی که می‌شه جهان را نوشت نباید از مرگ حرف زد. از زندگی حرف می‌زنم که همه لحظات عمرش را با شادی سپری کرد. او دوست بچه‌ها بود که در سوگش به سووشون نشستیم. برای دنیا از زندگی حرف بزنیم که عمرش کوتاه بود اما هرچه بود کامل بود.» 
احسان کرمی به روی سن آمده و پیام تسلیت حمید جبلی و ایرج طهماسب را که در جمع حضور داشتند برای حضار قرائت کرد.
در ادامه فرشته طائرپور کارگردان سینما در ابتدای صحبت‌های خود گفت: اگر شب خوابی‌ها و روزهای پر درد را از عمر چهل و چند ساله دنیا کنار بگذاریم به چیزی حدود ۱۵ سال می‌رسیم و مطمئنم که دنیا با همین سن و سال ۱۵ سال از بین ما می‌رود. او نوجوانی ۱۵ ساله است که خوب زندگی کرد.

هیچ‌کس دنیا را با غم ندید

وی ادامه داد: دنیا همه بهانه‌ها را برای غمگین‌بودن داشت اما غمگین نبود و حتی یک لحظه از تلاش و کوشش در زندگی دست بر نداشت. هر زمان که او را می‌دیدم با لبی خندان با من صحبت می‌کرد. حتی باید بگویم که هیچ‌کس دنیا را با غم ندید. همه لحظه‌های زندگی او برای ما درس بزرگی است. 
این کارگردان ادامه داد: امیدوارم پسرانش راه مادرشان را ادامه دهند. همچنین از همسرش که در تمام مراحل در کنارش بود تشکر می‌کنم.وی در پایان گفت: از همه مهم‌تر از دوستانش می‌خواهم که در عرصه کودک دست از شادی بچه‌ها بر ندارند. 
همچنین از معتمد آریا، شادی پورمهدی، ایرج نوذری، مرضیه محبوب که درس دوستی را خیلی خوب در قبال فنی زاده پس دادند و در تمام این مدت در کنارش بودند تشکر ویژه دارم. طائرپور افزود: حتی حمید جبلی و ایرج طهماسب و همه افرادی که برای بچه‌ها کار می‌کنند این را می‌دانند که جای خالی دنیا فقط با ادامه راهش ممکن خواهد بود. حتم دارم که پیکر او نیز الان بدون درد خوابیده است. 
وی ادامه داد: دوست دارم علاوه بر صلوات‌هایی که می‌فرستید به احترام شادی‌هایی که دنیا فنی‌زاده برای کودکان سرزمینش رقم زد به افتخارش دستی با شکوه بزنید و او را با شادی بدرقه کنید.طائرپور در پایان گفت: با دنیا خداحافظی نمی‌کنیم چرا که دنیا در خاطراتمان زنده است. خدایا به ما بیاموز مهارت شاد بودن را و اینکه همان‌طور که دنیا به بچه‌ها شادی بخشید ما نیز بتوانیم این وظیفه خطیر را ادامه دهیم. بخشی دیگر از این مراسم به سخنرانی مرضیه محبوب سازنده عروسک‌های کلاه‌قرمزی و همچنین عروسک‌گردان پسرخاله اختصاص یافت. 
محبوب که گریه امانش را بریده بود در ابتدای صحبت‌هایش گفت: مادر همسرم همیشه جمله‌ای را به من می‌گفتند که «مادرا عاشق بی‌عارند» می‌خواهم بگویم که دنیا عاشق بی‌عار بود و با وجود همه مشکلاتی که داشت عاشقانه کار کرد. با تمام بی‌مهری‌ها و غیره. 
وی ادامه داد: من و دنیا پشت دکور عروسک‌ها با هم زندگی کردیم و در مورد همه چیز با هم حرف زدیم. بچه‌هایمان را در پشت دکور بزرگ کردیم، با آنها خندیدیم و گریستیم. 
محبوب با اشاره به خاطره‌ای از فنی‌زاده افزود: یادم است یک بار دنیا با شوخی به من گفت «مرضیه وقتی می‌میریم از ما قدردانی می‌کنند، روی من حساب نکن چون که من از اون آدم‌ها نیستم که برم پشت بلندگو و از تو تعریف کنم.» من نیز در جوابش گفتم «من از تو بزرگ‌ترم دنیا و تو باید بالا بروی و از من تعریف کنی.» وی در حالی که گریه می‌کرد، گفت: دنیا قرارمون را به هم زدی، قرارمون این نبود. 
عروسک‌گردان پسرخاله ادامه داد: من قبل از برنامه عادتی دارم که با عروسک‌ها خیلی حرف می‌زنم اما نمی‌دانم این بار باید به کلاه‌قرمزی چه بگویم. بگویم دنیا کجاست؟! محبوب در پایان از خانواده مهین بزرگی به خاطر هماهنگی‌های لازم برای خاکسپاری فنی‌زاده در طبقه دوم مزار وی تشکر ویژه‌ای داشت. 
در ادامه مراسم، شادی پورمهدی فعال عروسکی و یکی از دوستان نزدیک فنی‌زاده گفت: من نمی‌دانم دوستانم به چه دلیل اینجا دور هم جمع شده‌اند، چون که دنیا برای همیشه در ذهن من زنده است. از همه مردم به خاطر همراهی‌شان تشکر می‌کنم و چشم امیدم به دو دسته گل دنیا عرشیا و سیاوش است که همیشه بوی دنیا را برایم تداعی می‌کنند. پورمهدی با اشاره خاطره‌ای از دنیا فنی‌زاده گفت: ۱۰ سال پیش در کلینیک جراحی وقتی به هوش آمد اولین جمله‌ای که گفت این بود که «دیدی به هوش اومدم»(با شوخی و خنده) باورم نمی‌شد کسی به شدت دنیا بتواند شوخی و طنز را همیشه با خود داشته باشد. حتی در آخرین لحظات هوشیاری‌اش نیز با خنده و شوخی همراهانش را بدرقه کرد و بازهم مرگ را به سخره گرفت.وی ادامه داد: اگر قرار باشد از دنیا تنها یک چیز یاد بگیریم همین به سخره گرفتن مرگ است. دنیا با عشق زندگی کرد، ناامید نشد، قدم به عقب برنداشت و همیشه خندید.

دنیا بی‌توقع عاشقانه زندگی کرد

ایرج نوذری که یکی از نزدیکان فنی‌زاده بود به روی سن آمده و در ابتدای صحبت‌هایش گفت: برای اولین بار است که پشت میکروفون بدنم یخ کرده و نمی‌توانم صحبت کنم. اینجا دیگر صحنه بازی نیست و خود واقعی‌مان در مقابل مردم قرار گرفته. 
امیدوارم این جمله را درک کنید که دنیا خود عشق بود و به قول خواهرش که خواهر من نیز هست «نمک زندگی‌مان بود». وی ادامه داد: در روزهای پایانی زندگی دنیا با اینکه در بیمارستان بودیم اما داخل اتاقش نرفتیم، چون دوست داشتیم همچنان خنده‌های دنیا در ذهنمان باقی بماند. دنیا ۱۱ سال با مرگ جنگید و شک ندارم که این به‌خاطر روحیه خوب و خنده‌هایش بود.
وی با اشاره به خاطره‌ای از پدرش نیز گفت: یادم است یک بار پدرم به دست پدربزرگم لیوان آبی داد و پدر بزرگم از او تشکر کرد. من که از دیدن این صحنه متعجب شده بودم دلیلش را از پدرم پرسیدم و او گفت در روزگاری زندگی می‌کنیم که مردم بابت کوچک‌ترین کارشان توقع تشکر دارند، اما دنیا هیچ‌گاه این‌طور زندگی نکرد و بی‌توقع زندگی عاشقانه خود را ادامه داد.
 نوذری ادامه داد: از همین‌جا دوست دارم به عرشیا و سیاوش عزیزم بگویم که شما الان نباید سرتان را پایین بیندازید، چرا که مادری داشتید که باعث افتخارتان است. مادری که هم مرد بود و هم زن و قطعا در ذهن همه ما خواهد ماند.
وی خطاب به همسر فنی‌زاده نیز گفت: آبتین جان این را بدان که حتی بزرگ‌ترین گناهت نیز بخشیده می‌شود چرا که تا این لحظات آخر در کنار دنیا مثل پروانه چرخیدی. امیدوارم که تا هستیم و نفس می‌کشیم به یاد زنده‌هایمان باشیم و روزی نرسد که بعد از مرگ آنها یادشان کنیم. محمد نظری مجری برنامه به خانه بر می‌گردیم که از نزدیکان فنی‌زاده بود در ادامه این مراسم گفت: همه انس و الفت من و دنیا و خواهرش از کودکی آغاز شد، زمانی که دنیا ۲ آپارات کوچک از پدرش گرفته بود و ما برای فیلم دیدن بستگان را دور هم جمع می‌کردیم.
وی ادامه داد: یک بار در شرایط سخت بیماری‌اش به من زنگ زد و گفت کمی بیشتر هوای من را داشته باش. دنیا رفت اما با کلاه قرمزی‌اش خاطره خوبی را برایمان ساخت. 
وی در پایان افزود: یادم هست دنیا همیشه از ایرج طهماسب تعریف می‌کرد، دوست دارم در اینجا از آقای طهماسب خواهش کنم که هیچ‌وقت کلاه‌قرمزی دنیا را از ما نگیرد و اجازه دهد تا هر زمان که زنده‌ایم این عروسک محبوب را ببینیم. منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز با یادی از دنیا فنی‌زاده گفت: امیدواریم که از این پس یاد دنیای فنی‌زاده از خاطرمان نرود که قطعا همین‌طور هم خواهد شد. از اینجا که نگاه می‌کنم جمعیتی را می‌بینم که به عشق یکی از پنهان‌ترین حرفه‌های هنری در این سرمای شدید پا به خانه سینما گذاشته‌اند. از همه شما تشکر می‌کنم که دنیا را بدرقه می‌کنید. 
وی ادامه داد: به بهانه دنیا فنی‌زاده سپاسگزار بانوان و خواهران خودم در سینما هستم که کمتر دیده می‌شوند؛ آنهایی که پایه‌دار این هنر هستند.
 وی افزود: امروز را به بهانه دنیا به بانوان سینما تقدیم می‌کنیم و امیدواریم به یاری آنها جمع آینده سینمای ما پرشورتر شود. همه شما برای حفظ آبروی جمعی هنرمندان به این فضا آمدید. شما به هویت فرهنگی ما احترام گذاشته و اینها را به یاد داشته باشیم که سال‌ها بعد همین عکس‌ها و صحبت‌ها برای دیگران که جانشین ما هستند و افرادی دیگر را بدرقه می‌کنند ماندگار خواهد شد. سینمای ایران مسلط و پایدار است و این تسلط و پایداری‌اش را به یمن هنرمندانی دارد که با جان و دل کار کرده‌اند از پرویز تا دنیا فنی‌زاده. 
عادل بزدوده عروسک‌ساز و عروسک‌گردان مجموعه‌های عروسکی در ادامه این مراسم گفت: در این چند ماه اخیر دو عزیز را در زندگی‌ام از دست دادم. یکی پدرم و دیگری داوود رشیدی. به هرحال این دو عزیز در سنین کهنسالی از دنیا رفتند و تحمل کردنش برایمان راحت‌تر بود اما زمانی که می‌خواهم درباره دنیا فنی‌زاده صحبت کنم برایم کمی سنگین است چون رسم روزگار این بوده که بزرگ‌ترها از دنیا بروند و کوچک‌ترها درباره‌شان صحبت کنند اما گویا امروز این رسم برعکس شده است و ما که بزرگ‌تریم باید دنیا را بدرقه کنیم.
وی ادامه داد: سال‌ها پیش به همراه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک نیاوران فعالیت‌های عروسکی و جنبی داشتیم که پرویز فنی‌زاده به همراه دنیا و هستی (۲ دخترش) به آنجا آمد و من برای اولین بار دنیا را در آنجا دیدم. بعد از آنکه کامبیز صمیمی مفخم مدیر کانون شد، به من گفت گروهی را تشکیل بده و کار کن و من نیز بعد از تشکیل گروه دنیا فنی‌زاده را به عنوان اولین فرد به این گروه آوردم. 
این عروسک‌گردان ادامه داد: از همان ابتدا اشتیاق به کار کردن را در دنیا دیدم. آخرین انتخابش که فرهیختگی او را می‌رساند نیز همین کلاه‌قرمزی بود که در کنار دنیا و در کنار صدای خوب حمید جبلی و قصه‌های خوب ایرج طهماسب کامل‌تر شد.
وی با بیان درخواستی از صنف هنرمندان عروسکی گفت: می‌خواهم بدانم جایگاه ما در خانه سینما کجاست؟! همه ما دوست داریم جوابی برای این پرسش پیدا کنیم، چرا که همیشه مسائل اقتصادی نقش مهمی در زندگی همه ما دارد که ما همیشه در این زمینه با بی‌مهری روبه‌رو هستیم.
وی در پایان گفت: معتقدم که دنیا ما را بدرقه می‌کند و ما نیستیم که او را بدرقه می‌کنیم و مطمئنم که نزد خداوند بهترین جایگاه را خواهد داشت.
مجری این مراسم در پایان ضمن اشاره به صحبت‌های رضاداد گفت: قرار بود بخشی از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به دنیا فنی‌زاده در زمان حیاتش اختصاص داده شود اما مطمئنیم در این جشنواره یادی از او خواهد شد.
در این مراسم مرضیه محبوب، حمید جبلی، ایرج طهماسب، حبیب رضایی، محمد بحرانی، امیرسلطان احمدی،‌ بنفشه بدیعی، محمد اعلمی،‌ محمد لقمانیان،اکبر زنجان پور، ستاره اسکندری، حامد زحمت کش، عادل بزدوده، علی اعتصامی فر، مازیار میری، همایون اسعدیان، سعید پورصمیمی، فرامرز روشنایی، احسان کرمی، خسرو احمدی، ایرج نوذری، بهزاد خداویسی، بهادر مالکی، بهروز شعیبی، الهام پاوه‌نژاد، محمد مهدی عسگر پور، محمد بحرانی، مهدی بُرقه‌ای، حامد ذبیحی، حمید مدرسی، عزت‌ا... رمضانی‌فر، مهوش بقاری، حبیب دهقان‌نسب، رضاداد، ایروانی، اشعرپور، بهنام موسوی‌زاد و... حضور دارند.برابر هماهنگی انجام شده با خانواده محترم زنده یاد مهین بزرگی (پیشکسوت عرصه گویندگی و دوبله سینما و تلویزیون)، دنیا فنی زاده در طبقه فوقانی مزار این هنرمند آرام خواهد گرفت.
همچنین مراسم یادبودی در روز شنبه ۱۱ دی ماه در ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه الی ۱۳ و ۳۰ دقیقه در مسجدالرضا واقع در میدان نیلوفر برگزار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

کشف 30 میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

درخشش ورزشکاران کرمانی با 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)