کد خبر: ۱۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
تبیین فعالیت اصولگرایان توسط حسین كنعاني مقدم
قانون نوشت:
حسين كنعاني مقدم، دبيركل حزب سبز بر اين باور است كه گزينه هايي كه سابقه شكست در انتخابات گذشته را دارند شانسي براي پيروزي در انتخابات ارديبهشت 96 ندارند. 
كنعاني مقدم از مذاكرات طيف متبوع خود با سيد حسن خميني، ناطق نوري و حجت الاسلام رييسي پرده برداشت و گفت ياران حزب سبز به دنبال گزينه با لباس روحانيت است و براي چهره هايي كه به صورت شخصي وارد عرصه انتخابات مي شوند شانسي قائل نيست. در ادامه، گفت‌وگوي ما را با اين فعال سنتي اصولگرا پي مي‌گيريم.

وضعیت فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان را چگونه تحلیل می کنید؟

جریان اصولگرایی با توجه به تجربیات خود تا به امروز، با دلایلی که در انتخابات های گذشته مانع پیروزی آن ها شده آشناست. یکی از این موانع بحث وحدت فراگیر جریان اصولگرایی است. در این راستا یک جبهه مردمی از بخشی از جریان اصولگرایی شکل گرفته که عمدتا شخصیت های حقیقی هستند تا به دنبال ایجاد هماهنگی و وحدت بتوانند یک ائتلاف انتخاباتی را شکل دهند. اگر این جریان بتواند فراگیر شود و ساز و کار مناسب خود را در معرفی یک نامزد واحد برای جریان اصولگرایی به جامعه بیابد، می تواند نقش موثری در جامعه ایفا کند.

حزب سبز در جلسات خود، درباره انتخابات به چه نتايجي دست پيدا كرده است؟

ما و دوستان ما در حزب سبز در انتخابات پیش رو به دنبال دو هدف هستیم؛ یکی مشارکت حداکثری در انتخابات آینده و دیگری طبق فرمایشات رهبری، جلوگیری از دو قطبی شدن انتخابات ریاست جمهوری است؛ که اگر این دو مساله به خوبی شکل گیرد ما برنده انتخابات 96 خواهیم بود اگرچه ممکن است فرد مورد نظر ما رای حداکثری را نیاورد. در انتخابات آینده، باید اصولی را رعایت کنيم که آرای خاکستری مردم را به سمت خود جذب کنيم.

ارزيابي شما از رقابت‌هاي سياسي كه در ارديبهشت 96 شكل مي گيرد چيست؟

بعد از تایید صلاحیت ها توسط شورای نگهبان، یک سری عوامل و صلاحیت هایی لازم است که شخص مورد نظر باید برای ریاست جمهوری داشته باشد، مانند یک تیم قوی که بتواند آن را به رای افکار عمومی بگذارد و دیگر اینکه برای مبارزه با فساد در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه مشخص و شفاف داشته باشد.

مطالبه رهبری از دولت این است که اهل اقدام و عمل باشد. دولت باید پاسخگو باشد و برنامه و سیاست های کلان نظام مانند اقتصاد مقاومتی و اصل 44 را در عمل پیاده کند و مشکلات مردم را حل کند و از طرفی خودش مشکلی برای نظام ایجاد نکند. بعضی ها با نامزد تراشی در جریان های انتخاباتی شرایط را به گونه ای فراهم می کنند که فرد رای آورنده ممکن است خودش مشکل نظام شود.

با توجه به اينكه از جريان هاي مختلف اصولگرايي نامزد هاي مختلف معرفي مي شود ائتلاف و وحدت اصولگرايي چه شكلي پيدا خواهد كرد؟

ما از همان ابتدا گفتیم نامزد شدن افراد از احزاب مختلف برای انتخابات اشکالی ندارد اما همان گونه که احساس تکلیف می کنند که بیایند باید در نهایت این احساس وظیفه را در خود ایجاد کنند که به نفع کاندیدای واحد کناره گیری کنند و یک نفر بیشتر برای انتخابات نهایی باقی نماند و بقیه باید به نفع او کنار بروند. اگر این اتفاق رخ ندهد، آرا شکسته خواهد شد که این موضوع موجب شکست جناح اصولگرایی خواهد شد.

برنامه احتمالی اصولگرایان برای کشاندن رقابت اردیبهشت 96 به دور دوم و شکل گیری ائتلاف در مرحله دوم را به چه صورت ارزیابی می کنید؟

به هر حال این موضوع یک تاکتیک سیاسی است و ممکن است این اتفاق رخ دهد. اصولگرایان یا برای مرحله اول به یک وحدت و ائتلاف می رسند یا در صورت دو مرحله ای شدن، در نهایت همگی در آن برهه باید روی کاندیدایی که بیشترین مقبولیت را در بین اصولگرایان جامعه دارد و در آن مرحله حاضر است؛ به وحدت برسیم. تمام این شیوه ها برای این است که ريیس قوه مجریه اي داشته باشیم با آرای بالای مردم؛ و از طرفی این فرد، توانایی لازم را داشته باشد تا در حوزه های مختلف بتواند با اقدام و عمل مناسب برنامه های نظام را پیش ببرد.

اعلام رسميت جبهه یاران را می توان پایان دوران اصولگرایی دانست؟

خير به اين صورت نيست. در طیف اصولگرایی جبهه های مختلفی داریم مثل جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه ایستادگی، جبهه پایداری که در صحنه های سیاسی حضور دارند، از طرفی یک سری احزاب و تشکل های مستقل در جبهه اصولگرایی داریم که عضو هیچ کدام از این جبهه ها نیستند اما در جریان اصولگرایی در حال فعالیت هستند همچنین یک سری اشخاص و افراد موثر در جریان اصولگرایی حضور دارند که در جریان جبهه مردمی خودشان را نشان می دهند که به نظر می رسد این نوع سازمان دهی باید تکمیل شود و فعالیت به این شکل در نهایت جوابگو نخواهد بود.

وضعيت جامعه روحانيت به چه صورت است؟

جریان اصولگرایی با توجه به تعلقاتی که به جامعه روحانیت دارد در بحث های انتخاباتی در كنار مشورت از سازمان دهی و تشکیلات خود از این مجموعه استفاده می کند. جامعتین و جامعه روحانیت مبارز هیچ موقع خودشان به طور مستقیم وارد جریان سیاسی نمی شوند. روحانیت مبارز جایگاه ویژه ای در میان اصولگرایان خواهد داشت.

شرايط در بين اعضاي جامعتين به چه صورت است؟

جامعه مدرسین و جامعه روحانیت هر کدام در طیف خاصی اهداف خود را دنبال می کنند اما در مورد مسائل کلان خط مشی مشخصی دارند.آینده روحانی بستگي به این دارد که آيا ایشان می تواند بخش مهمی از آرای خاکستری که حدود هفتاد درصد است را به سمت خود جلب کند یا خیر! و باید دید گفتمان مطرح شده از سوی ایشان می تواند در مرحله دوم نیز آراي خودش را داشته باشد و آیا صلاحیت ایشان برای دور دوم تایید می شود. ولی مساله مشخص این است که جریان اعتدالی و اصلاح طلب در حمایت از روحانی به وحدت رسیده اند.

در ميان گزینه های مورد نظر اصولگرایان چه فردي و با چه مصداق هايي شانس بيشتري براي رقابت با روحاني دارد؟

یک روحانی که یا سید باشد یا عام، گزینه ما در حزب سبز خواهد بود. کسانی که در دوره های قبل نامزد انتخابات بودند اگر بخواهند با گفتمان سابق در انتخابات حاضر شوند شانسی برای پیروزی نخواهند داشت مگر اینکه یک تجمیعی را در آرایش شان شاهد باشیم و بعد هم یک گفتمان قالبی را مطرح کنند که بتوانند آراي خاکستری را به سوی خود جذب نمايند. اگر این کار را نکنند افراد شخصی شانسی برای پیروزی نخواهند داشت.

به نظر مي رسد شرایط فعلی ميان اصولگرايان با گفتمان واحد فاصله دارد؟

کشور ما کشوری است که موج های آخر انتخاباتی، عموما سونامی‌ای است که می تواند تغییر فاز ایجاد کرده و آرا پراکنده و خنثی را تجمیع و وارد صندوق رای کند. باید منتظر بود و دید کدام جریان می تواند این تغییر فاز را ایجاد نمايد.

در مورد مصداق های روحانی سید، چه گزينه هايي مورد نظر طيف سياسي شماست؟

افراد مختلفی مطرح بودند، یک سری كه خود را در معرض انتخابات قرار داده اند در حال بررسی هستند و عده ای نیز، ما سعی می کنیم که با گفت و گو آن ها را راضی به حضور در صحنه کنیم . عده ای آقای تقوی، حجت الاسلام ريیسی و برخی ناطق نوری و حاج سید حسن خمینی را مطرح می کنند. دیدگاه های مختلف، افرادي را معرفی می کنند که باید روی آن ها بررسی صورت گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)