کد خبر: ۱۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
در شهرک صنعتی حتی افرادی فاقد شناسنامه هستند! برخی از همسایگان ما از مهاجرین آواره افغان می باشند که در فقر شدید به سر می برند و خیلی از جوانان هم درگیر اعتیاد هستند، اغلب مردم این منطقه آنقدر درگیر مشکلات زندگی هستند که به تحصیل فرزندان خود فکر هم نمی کنند.
نگاه های معصومانه، صورت های آفتاب سوخته و رنگ پریده، اشک های مادری که ملتمسانه درخواست کمک دارد، پدر و پسری که اطراف سطل زباله به دنبال غذا می گردند و زنان و مردانی که در اوج جوانی درگیر اعتیاد شده اند همگی گوشه ای از رنج های مردم حاشیه شهر است.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، انگار شهرک صنعتی در نقشه کرمان جایی ندارد، کارخانه های این محله تعطیل شده و افراد در فقر مطلق به سر می برند، در این روزها و شب های سرد زمستانی همشهریان ما خانه و سرپناه که هیچ حتی لباس و غذای گرم هم ندارند، گویی فقر حاشیه های شهر را تنگ در آغوش گرفته و مردمانش بی رمق و رنگ پریده دست و پا زنان فریاد می کنند و کمک می خواهند، کوچه پس کوچه های اینجا بوی تند نا امیدی و می دهد و اعتیاد از پنجره ها و درها سرک می کشد.

"زهرا" دختری 22 ساله و ترک تحصیل کرده است، او به خبرنگار ایسنا می گوید: خیلی ها نسبت به این همه منظره دلخراش بی تفاوت عبور کرده اند، شاید خیلی ها هم ترک تحصیل نوجوانان و کودکانی را ندیده باشند که به خاطر بی پولی از ادامه تحصیل بازمانده اند، کما اینکه خود من یکی از همین افراد هستم و به دلیل عدم توان مالی خانواده ام مدرسه را رها کرده ام.

او اظهار می کند: در این شهرک حتی افرادی فاقد شناسنامه هستند! برخی از همسایگان ما از مهاجرین آواره افغان می باشند که در فقر شدید به سر می برند و خیلی از جوانان هم درگیر اعتیاد هستند، اغلب مردم این منطقه آنقدر درگیر مشکلات زندگی هستند که به تحصیل فرزندان خود فکر هم نمی کنند.

بیکاری و اعتیاد از اصلی ترین معضلات حاشیه شهر

"علیرضا" نیز جوان کم سن و سالی است که پدر خود را از دست داده و بار تامین مخارج خانواده را به دوش می کشد، او نیز می گوید: بیکاری بیش از هرچیز دیگر در شهرک صنعت نمایان است و در اینجا همین که پشت لب پسران سبز می شود از بیکاری و فقر درگیر اعتیاد و آسیب های مختلف می شوند.

اوی بیان می کند: نداشتن امکانات تفریحی، عدم انگیزه مردم و به خصوص جوانان، نداشتن شغل و ظاهر مناسب شهری موجب شده است تا اعتماد به نفس اهالی این شهرک پایین بیاید، هرچند که یکسری کلاس ها در مسجد جوادالائمه شهرک برگزار می شود اما جوابگوی نیاز مردم نیست.

این جوان بیان می کند: شاید اگر من هم مجبور به تامین مخارج خانواده نبودم و از کودکی کارگری نکرده بودم اکنون با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می کردم، هرچند که من مجبورم دو شیفت کار کنم و وقتی منزل می رسم از فرط خستگی مجالی حتی مجالی برای تفریح ندارم.

"ستایش" هفت سال دارد او نیز خواسته دارد اما خواسته ای کودکانه و معصومانه، ستایش انتظار دارد در این محله پارکی مجهز به وسایل بازی ایجاد شود تا بتواند با همسن و سالانش تفریح کند، این دختربچه می گوید: وقتی صبح های زود به مدرسه می روم هوا خیلی سرد است و چندبار سرما خورده ام، دلم می خواست پدرم یک ماشین داشت و با گرمای بخاری آن راه مدرسه را طی می کردم اما بیشتر وقت ها من را با دوچرخه به مدرسه می برد و لباس گرم هم ندارم.

"محمدرضا" یکی دیگر از جوانان محله شهرک صنعتی است، او می گوید: متاسفانه من چندسالی درگیر اعتیاد هستم، البته نمی خواهم اعتیادم را توجیه کنم اما از سر بیکاری درگیر این بلا شدم، از طرف دیگر بسیاری از دوستان من در این محله معتاد هستند و انوع موادمخدر صنعتی در اینجا به راحتی رد و بدل می شود.

این جوان درگیر اعتیاد یادآور می شود: هم من و هم چند تن از دیگر دوستانم دلمان می خواهد از شر اعتیاد خلاص شویم، ازدواج کنیم و تشکیل زندگی ساده و آبرومندانه ای بدهیم، اما دغدغه بیکاری و زندگی در شرایط سخت تاکنون این فرصت را از ما گرفته است.

"زیدآبادی" عضو هیات امنای مسجد جوادالائمه(ع) نیز مانند بقیه مردم حاشیه شهر از نبود بودجه و فقر امکانات گلایه مند است و می گوید: در شهرک صنعتی 6000 نفر زندگی می کنند که بخشی از این جمعیت را اتباع بیگانه تشکیل می دهند، بیکاری و اعتیاد از اصلی ترین مشکلات این محله است، معابر شهرک آسفالت نیست و چهره خشن و بی روحی دارد و جوانان بیکار حتی یک سالن ورزشی هم ندارند.

وی می گوید: ما با هزینه ای که از مرم دریافت می شود اقدام به برگزاری کلاس های قرآن، زبان، مداحی و مراسم های مذهبی می کنیم، اما درواقع اصلا این شهرک جز شهر محسوب نمی شود و انتظار داریم حداقل این منطقه با شهر همسطح سازی شود.

 زیدآبادی می گوید: مشکلات و آسیب های اجتماعی این شهرک بسیار زیاد و ریشه دار است و باید همه مسوولین و نهادهای مختلف دست به دست هم دهند تا بخشی از این معضلات حل شود زیرا سرنوشت کودکان این محله سرنوشت آینده شهرمان است.

اجرای طرح محله سلامت توسط موسسه خیریه مشیز

با همه این مشکلات بعد از تلاش هایی که برای "نجات محله ها" از سوی استانداری و برخی دستگاه ها آغاز شد، اخیرا به همت موسسه خیریه کوثر مشیز هم در حوالی شهر کرمان یعنی در محله شهرک صنعتی، برای نخستین بار در کشور و در استان کرمان طرح"محله سلامت"  اجرا می شود که در قالب این طرح اقدامات خیرخواهانه ارزشمندی در حال انجام است.

توزیع بیش از 1000 پُرس غذای گرم در بین محرومان شهرک صنعتی از ماه مبارک رمضان و راه اندازی سفره خانه در این شهرک، پخش ارزاق و پوشاک، ایجاد کارگاه خیاطی برای بانوان سرپرست خانوار، مقیم کردن روزانه یک پزشک و دو پرستار به صورت شیفتی در محله و ارائه خدمات درمانی رایگان همگی بخشی از اقدامات این موسسه خیریه می باشد.

موسسه خیریه کوثر مشیز که به واسطه همین فعالیت های خیرخواهانه موفق به دریافت نشان زرین مسوولیت اجتماعی از دست رییس جمهور شده است، قرار است بزودی آموزش های رایگان دیگری از جمله مهارت های فرزندپروری، مشاوره، روان شناسی و... را هم در طبقه بالای مسجد جوادالائمه در شهرک صنعتی برگزار کند.

علاوه بر اینکه مینی بوس سفیر سلامت نیز در این محله مستقر شده و اهالی می توانند از خدمات آن برخوردار شوند، قرار است بعد از اهدای زمینی از سوی استانداری کرمان، در آینده نزدیک از سوی موسسه خیریه کوثر مشیز مرکز ترک اعتیاد و ساخت مسکن برای افراد بی بضاعت نیز در دستور کار قرار گیرد و این محله پایلوت اجرای این طرح ها باشد، همچنین در قالب این طرح کارگاه های اشتغال زایی ایجاد خواهد شد که در صورت موفقیت به الگویی برای سایر استان ها نیز مبدل می شود.

لزوم ورود خیَران به عرصه مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی

"زهرا موسی پور" مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان نیز در رابطه با اقدامات اجتماعی در حاشیه شهر کرمان به خبرنگار ایسنا می گوید: باتوجه به حجم آسیب ها در حاشیه های شهر سعی کرده ایم با ایجاد تعامل و هم افزایی با دستگاه های اجرایی مختلف که اقدامات اجتماعی انجام می دهند و در کنار آنها استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم.

وی اظهار می کند: هم اکنون 10 سازمان مردم نهاد به کمک مردم حاشیه شهر کرمان آمده اند و در مجموع خدماتی همچون ترک و بهبودی، درمان، آموزش در زمینه مهارت های اجتماعی، فرزند پروری، ارتباط اجتماعی و توانمندسازی ارائه می شود.

موسی پور یادآور می شود: به طور مثال در قالب طرح جامع "محله سلامت" که با همکاری موسسه خیریه کوثر مشیز و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهرک صنعتی برگزار می شود خدماتی همچون مشاوره های روان شناختی، حمایت از زنان باردار، پیشگیری از سوء تغذیه در کودکان و ... ارائه می شود.

وی می گوید: این طرح که برای نخستین بار در حاشیه شهر استان انجام می شود در صورت موفقیت می تواند به الگویی برای سایر شهرستان در سطح کشور تبدیل شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان بیان می کند: به واسطه این هم افزایی، توانمندی های اهالی شهرک صنعتی در حال توسعه یافتن است از جمله توسعه هنر قالی بافی، پته دوزی و همچنین آموزش مهارت پرورش قارچ، زعفران و ... نیز به ساکنین این منطقه داده می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین معضل ما بیکاری افراد و به ویژه جوانان این شهرک می باشد اظهار می کند: تلاش می کنیم با ترک و بهبودی افراد درگیر اعتیاد بتوانیم زمینه اشتغال آنها را فراهم آوریم، از این رو درخواست نخست ما این است که کارآفرینان و صاحبان مشاغل بزرگ و کوچک زمینه را برای ترغیب به ترک و برگشت بهبود یافتگان به اجتماع فراهم آورند.

موسی پور خاطرنشان می کند: همچنین درخواست مهم دیگر این است که خیران استان و سراسر کشور جهت مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی و همچنین اجرای برنامه های مختلف در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی وارد میدان شده و همکاری کنند چراکه افزایش معضلات اجتماعی گریبان همه را خواهد گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

نجات جوان کوهنورد از لبه یک پرتگاه در کوه صاحب الزمان کرمان

پربازدید ها

وزارت بهداشت: تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال رایگان است

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

نجات جوان کوهنورد از لبه یک پرتگاه در کوه صاحب الزمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)