کد خبر: ۱۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوي شوراي نگهبان درباره رئيس‌جمهوري:
شرق نوشت: 
سخنگوي شوراي نگهبان اين‌بار با قاطعيت بيشتري به يك سؤال پاسخ داد؛ سؤالي كه مدت‌هاست در فضاي سياسي كشور مطرح است. آيا ممكن است روحاني اين‌بار ردصلاحيت شود؟ آيا اين يك عرف است كه رؤساي‌جمهوري هر دو دوره تأييدصلاحيت شوند؟ پاسخ كدخدايي ديروز اين بود: «هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست». 
خود روحاني سال ٩٢ در پاسخ به این سؤال که اگر از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شوید چه اقدامی خواهید کرد، گفته بود: «کفر چو منی گزاف و آسان نبود».درحالي‌كه برخي مخالفان دولت مدت‌هاست ساز ردصلاحيت روحاني را كوك كرده‌اند و از تشكيل ستادهاي پيش از موعد انتخاباتي رئيس‌جمهوري سخن مي‌گويند، نوبخت، سخنگوي دولت، روز سه‌شنبه گفت: «اینکه برخی جریان ردصلاحیت ایشان را مطرح می‌کنند یک حرف پوچ و غیرمنطقی است. ‌رئیس‌جمهوری هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده، چطور می‌توان ستاد تشکیل داد. اگر رئیس‌جمهور اعلام کاندیداتوری می‌کرد، دیگر هر حرکت و تصمیمی را در جهت برنامه‌های انتخاباتی این افراد تفسیر می‌کردند».

 هاشمي‌رفسنجاني هم در گفت‌وگويي  دراين‌باره گفت: «احتمال ردصلاحیت آقای روحانی هم بعید است. خود آنها هم یک مقدار روشن‌تر شده‌اند. به نظرم این اتفاقات نمی‌افتد. سیاست‌های کلی انتخابات هم که به‌تازگي منتشر شد، دست هرکس را که بخواهد قانون را نادیده بگیرد، می‌بندد.               

 به نظر می‌رسد آقای روحانی ماندنی است».

«عباس عبدي»، تحليلگر و روزنامه‌نگار، در واكنش به احتمال ردصلاحيت روحاني گفته: «کسانی که این حرف را می‌زنند درک درستی از نظام ایران ندارند و فکر می‌کنند ساخت تصمیم‌گیری، ناآگاه است که دست به چنین کاری بزند. سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به‌همین‌دلیل تاکنون توانسته از بدترین شرایط و بحران‌ها عبور کند؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند. اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه‌اینکه بیاید و ردصلاحیت شود، اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس‌جمهور شود. چون سیستمی که برجام را پذیرفته، به تبعات آن هم ملزم است. شما نمی‌توانید برجام را بپذیرید، اما آن را ادامه ندهید.
 در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم آقای روحانی سال آینده مشکلی برای انتخاب مجدد داشته باشد؛ هرچند باید حساسیت داشت و پیروزی را بهتروبهتر کرد».ماجراي تأييد يا ردصلاحيت روحاني گويا در همان سال ٩٢ هم به طور جد مطرح بود؛ مثلا كدخدايي كه همان زمان هم سخنگوي شوراي نگهبان بود، بعد از انتخابات،  اذعان كرد كه روحاني و عارف رأي لازم را در شوراي نگهبان نداشتند و با وساطت آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان، تأييد صلاحيت شدند! بعد از تأييد صلاحيت و پيش از آغاز انتخابات هم زمزمه و شايعه بررسي مجدد صلاحيت روحاني در شوراي نگهبان مطرح شده بود تا جايي كه خبرگزاري فارس ١٩ خردادماه ٩٢ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «احتمالا صلاحیت حسن روحانی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری فردا مجددا در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 به دلیل اظهارات ضدامنیتی و غیرقانونی حسن روحانی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان تصمیم دارد تا صلاحیت این کاندیدا را در جلسه فردای خود مجددا مورد بحث و بررسی قرار دهد. حمایت از سران فتنه در جلسات سخنرانی، افشای اطلاعات نظام و حرکات ضدامنیتی همچون همایش حامیان روحانی در جماران از جمله مواردی است که شورای نگهبان تصمیم دارد تا به این دلایل صلاحیت این کاندیدا را مجددا مورد بررسی قرار دهد. همچنین حرکات خیابانی مانند همایش ورزشگاه شهید شیرودی از دیگر مواردی است که شورای نگهبان تصمیم گرفت تا صلاحیت این کاندیدا را مورد بررسی مجدد قرار دهد».

صلاحيت رؤساي‌جمهور مستقر بررسي مي‌شود

سخنگوي شوراي نگهبان چند وقت قبل در نشستي خبري در پاسخ به اين سؤال  كه «اين روزها برخي از يك‌دوره‌اي‌شدن رياست‌جمهوري حسن روحاني سخن مي‌گويند و حتي پيشنهاد ردصلاحيت يا دادگاهي‌شدن او را مي‌دهند، واكنش شوراي نگهبان به اين‌گونه تعيين‌تكليف‌ها چيست و با توجه به اينكه ردصلاحیت رئيس‌جمهوري مستقر براي دور بعد سابقه نداشته است، فرايند بررسي تأييد صلاحيت دوباره رؤساي‌جمهوري چگونه است؟» گفته بود: «من بارها گفته‌ام شورای نگهبان هیچ‌گاه توجهی به گمانه‌زنی‌ها نداشته و ندارد. ما نمی‌توانیم مانع گمانه‌زنی‌ها شویم، ممکن است هر گروه یا فردی درباره کسی نظری داشته باشد و نظرش را اعلام کند، ولی این نظر شورای نگهبان نیست. در هر مرحله از انتخابات (مجلس، ریاست‌جمهوری، خبرگان) صلاحیت افراد مجددا بررسی می‌شود». 
اما او ديروز در گفت‌وگويی به شكل ديگري به اين سؤال پاسخ داد. او ابتدا در جواب اين سؤال كه «شورای نگهبان نمایندگان را در دوره نمایندگی هم رصد می‌کند تا نتیجه آن را برای ارزیابی صلاحیت آنها در دوره‌های بعد لحاظ کند. حالا با توجه به این موضوع، شورای نگهبان که رئيس‌جمهوری را هم به‌عنوان شخص اول اجرائی کشور تأیید صلاحیت می‌کند، آیا چنین رویه‌ای را براي رئيس‌جمهوری هم اعمال می‌کند یا فقط درمورد نمایندگان مجلس این اتفاق می‌افتد؟» 
گفت: «ببینید ما یک رویه مستمر و منظم رصدکردن نداریم، چون عملیات انتخاباتی شورای نگهبان در زمان و فرجه مقرر در قانون انتخابات صورت می‌گیرد؛ ولی طبیعتا به دلیل اینکه ادارات انتخابات ما فعال هستند، گزارش‌های مختلفی از سوی مردم و برخی نهادها به دست ما می‌رسد؛ چه درباره رؤسای جمهوری و چه برای نمایندگان. این گزارش‌ها می‌رود برای کارشناسان ما و کارشناسی می‌شود و در پرونده‌ها ثبت و ضبط می‌شود؛ اما رسیدگی به اینها می‌ماند در زمان قانونی انتخابات که اگر این افراد ثبت‌نام کردند برای انتخابات، پرونده به جریان می‌افتد و از نهادهای مسئول چهارگانه درخواست اعلام نظر می‌شود و بعد از آن می‌رود در روند رسیدگی و در دستور کار هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان قرار می‌گیرد؛ ولی در فاصله دو انتخابات و فاصله‌ای که مقامات چه رئيس‌جمهوری و چه نمایندگان مجلس در مصدر کار حضور دارند، ما اقدام و عملیات رسمی در این زمینه نداریم». او در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه در افکار عمومی عرف شده است که اگر کسی رئیس‌جمهور شود، عملا هر رفتاری هم از او سر بزند، در دوره بعد هم از طرف شورای نگهبان برای ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت می‌شود، آیا چنین است؟ گفت: «هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست» و باز در پاسخ به اين سؤال كه: «یعنی امکانش هست که یک نفر از نظر شورای نگهبان در دوره ریاست‌جمهوری‌اش شرایط لازم را از دست بدهد و برای دوره بعد تأیید صلاحیت نشود» هم گفت: «قانونا شورای نگهبان در همه ادوار صلاحیت رؤسای جمهوری مستقر را هم دقیقا بررسی کرده است، حالا در این چند دور گذشته نتیجه مثبت بوده، این رویه قانونی و همیشگی شورای نگهبان بوده و طبیعتا همیشه هم اجرا خواهد شد».

خالقي قطعا نمي‌آيد

 او روز گذشته همچنين درباره اينكه آيا امكان ورود مينو خالقي به اين دور از مجلس وجود دارد يا نه، گفت: «قطعا در این مقطعی که شما می‌گویید نه. نظر شوراي نگهبان تا نوبت بعد انتخابات همچنان معتبر است، مگر اینکه در یک دوره دیگر ثبت‌نام کنند و شورای نگهبان به هر دلیلی صلاحیت ایشان را تأیید کند». او در پاسخ به اين سؤال كه به فرض اینکه شورای نگهبان دوباره صلاحیت ایشان را تأیید کند و ایشان هم رأی کسب کنند، آیا دوباره این مشکل پیش نمی‌آید، گفت: «شورای نگهبان باید بنا به اسناد و مدارک نظر بدهد. طبیعتا شورای نگهبان اشتباهی را اگر دیدیم مرتکب شده است، دیگر این‌بار مرتکب نخواهد شد. بستگی دارد به اینکه اسناد و مدارک چه باشد، شورا براساس اسناد و مدارک نظر می‌دهد».

راهكاري نداريم

سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته درباره تبليغات و هزينه‌هاي انتخاباتي هم گفت اين هزينه‌ها خیلی دارد بی‌رویه و افسارگسیخته می‌شود. او با اشاره به اينكه خوشبختانه در سیاست‌های کلی به این مسئله، هم از جهت تبلیغات هم از جهت شکستن حرمت دیگران و توهین به دیگر کاندیداها و هم از جهت تأمین مالی نامزدها توجه شده است، افزود: «این مسائل در سیاست‌ها مد نظر قرار گرفته که امیدواریم مجلس شورای اسلامی بتواند قوانین خوبی را برای این مسائل تصویب کند. اگر به موجب سیاست‌های کلی، قوانینی تنظیم شود، آن قوانین حتما باید این اجازه را بدهد که ما بتوانیم یک ارزیابی و حسابرسی مالی در حوزه هزینه‌های تبلیغاتی داشته باشیم». او درباره اينكه اقدامات و سفرهاي رئيس‌جمهوري مستقر كه احتمال نامزدي دوباره‌اش وجود دارد هم مي‌تواند مصداق تبليغات انتخاباتي محسوب شود، گفته است: «این مشکلی است که نمی‌توانیم حل کنیم، به‌هر‌حال رئيس‌جمهور مستقر، ملاقات‌های رسمی و سفرها و برنامه‌های رسمی دارد و رسانه‌های رسمی باید اخبار آن را منتشر کنند. این مطلب وجود دارد و چیزی نیست که بتوان کتمان کرد و در همه کشورها هست و هیچ راهکاری برای آن پیش‌بینی نشده است».

برچسب ها: تایید صلاحیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)