کد خبر: ۱۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
ویتول، غول تجارت نفت جهان با ایران موافقت نامه سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی امضا کرد
شهروند نوشت:
 سه امضای تجاری مهم با تهران، دیروز خبرساز شد که البته مهم‌ترین آن امضای توافقنامه بین ایران و ویتول، بزرگترین تاجر نفتی جهان است.
شرکت ویتول، بزرگترین تاجر نفتی جهان موافقتنامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران به امضا رسانده است تا از غول سوییسی- هلندی مبلغ یک‌میلیارد یورو وام بگیرد. این وام درواقع یک نوع سرمایه‌گذاری برای پیشبرد پروژه‌های تولیدی به‌شمار می‌آید. این اتفاق به تعبیر رویترز بزرگترین امضای تجاری تهران پس از برجام به‌شمار می‌آید. البته شرکت ملی نفت از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرد .گرچه این تلاش از سوی رویترز هم ناکام مانده و علت آن را محرمانه بودن مفاد موافقتنامه  دانسته است.

 به‌جز ویتول، دیروز روزنامه فرانسوی لاترییون از امضای قرارداد نهایی ٢٠ فروند هواپیمای کوتاه‌برد ATR بین تهران و فرانسه در روز چهارشنبه خبر داد، اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  گفت: این قرارداد چهارشنبه امضا نشده است اما فرانسوی‌ها برای انجام دادن فرآیندهای نهایی آن به تهران آمده‌اند. خبر دیگر حضور ژاپنی‌ها در میدان نفتی آزادگان بود که شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران آن را اعلام کرد و توضیح داد که شرکت ژاپنی اینپکس پس از امضای یادداشت تفاهمی برای بررسی توسعه میدان نفتی آزادگان، یکی از کاندیداهای قوی در اختیار گرفتن این  پروژه است.

بزرگترین تاجر نفتی جهان با تهران قرارداد امضا کرد

رویترز خبر امضای موافقتنامه با ویتول را به نقل از ٤ منبع آگاه اعلام کرده و نوشته است: بزرگترین تاجر نفتی جهان موافقتنامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران برای اعطای وامی معادل یک‌میلیارد یورو به این شرکت امضا کرده که تضمین آن صادرات آینده فرآورده‌های نفتی ایران خواهد بود. 
 به گفته این منبع خبری،  این قرارداد اولین قرارداد مهمی است که از زمان لغو تحریم‌ها در ‌سال ٢٠١٦ بین ایران و یک تجارتخانه مهم بین‌المللی منعقد می‌شود. البته  ویتول و شرکت ملی نفت ایران از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند. قراردادی که به تعبیر رویترز نشان‌دهنده سرعت ترمیم اقتصاد ایران در فاصله تنها یک‌سال از زمان لغو تحریم‌هاست که به تهران اجازه می‌دهد به سرعت سهم از دست رفته خود از بازار را پس بگیرد و می‌تواند برخی از توافق‌های قدیمی تهران با شرکت‌های غربی را دوباره  برقرار کند.

گفتنی است شرکت‌هایی نظیر شل، بی‌پی و انی به آهستگی خرید نفت از ایران را از سر گرفته‌اند. طی سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ تجاری برای تضمین دسترسی درازمدت به مقادیر زیادی نفت و فرآورده‌های نفتی، به انعقاد این نوع قراردادها با تولید‌کنندگان روی آورده‌اند. برای مثال شرکت‌های بزرگ ازجمله ویتول در طول جنگ اقلیم کردستان عراق با داعش در ٢‌سال گذشته، از این نوع قراردادها استفاده کرده‌اند. یک منبع آگاه گفت: «این قرارداد وام به یورو است... و نرخ بهره آن حدود ٨‌درصد است و تضمین در نظر گرفته شده برای آن فرآورده‌های نفتی است.» به گفته وی بخشی از این فرآورده‌ها ممکن است به جای شرکت ملی نفت ایران توسط بخش خصوصی عرضه شود.

ژاپنی‌ها به آزادگان می‌آیند

خبرهای نفتی دیروز به همین‌جا خلاصه نشد و  شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اعلام کرد که شرکت ژاپنی اینپکس پس از امضای یادداشت تفاهمی برای بررسی توسعه میدان نفتی آزادگان، یکی از کاندیداهای قوی در اختیار گرفتن این پروژه است.  درحالی‌که تهران تلاش دارد پس از لغو تحریم‌های غرب، تولید نفت خود را افزایش دهد، شرکت اینپکس ژاپن در تلاش است توسعه یک میدان مهم نفتی در ایران را برعهده بگیرد. 

نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران گفته است: این شرکت مهم ژاپنی فعال در زمینه توسعه میادین نفتی، پس از امضای یادداشت تفاهمی برای بررسی توسعه میدان نفتی آزادگان، یکی از کاندیداهای قوی در اختیار گرفتن این پروژه است. براساس گزارش این وب‌سایت ژاپنی، در اوایل سه ماهه نخست ‌سال ٢٠١٧، مناقصه‌ای در این زمینه برگزار خواهد شد.

امضای قرارداد  هواپیماهای کوتاه‌برد فرانسوی

دیروز بحث یک قرارداد تجاری مهم دیگر در تهران خبرساز شد. روزنامه فرانسوی لاترییون نوشت: ایران دیروز (چهارشنبه) قرارداد خرید ٢٠ فروند هواپیمای کوتاه‌برد را با شرکت اروپایی ATR امضا می‌کند. قرارداد مهم دیگری که روزنامه فرانسوی لاترییون از آن خبر داده است. پایگاه اینترنتی این روزنامه فرانسوی افزود: شرکت هواپیمایی فرانسوی - ایتالیایی «ای.تی.آر» یک قرارداد با ایران به امضا می‌رساند. ارزش این قرارداد برای درج در بیلان مالی‌ سال ٢٠١٦ شرکت اروپایی «ای.تی.آر» خیلی دیرهنگام است، اما به‌هرحال بهتر از آن است که هیچ قراردادی منعقد نشود.

اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر راه و ترابری ایران هم روز شنبه اعلام کرد ایران و این سازنده هواپیما در طول هفته جاری قرارداد خرید ٢٠ فروند هواپیمای کوتاه‌برد با ارزشی بالغ بر ٤٠٠‌میلیون دلار را امضا می‌کنند. 
 
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأیید این خبر  گفت: مذاکرات بین ایران و این شرکت برای انعقاد قرارداد خرید هواپیما درحال انجام است و در مراحل پایانی مذاکرات قرار دارد. 
 او با بیان این‌که معمولا قراردادهای هواپیمایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اظهار داشت:  اگر این پیچیدگی‌ها مانع از این شود که این قرارداد امروز امضا شود، قطعا در چند روز آینده قرارداد مذکور بین ایران و شرکت هواپیمایی ای.تی.آر منعقد خواهد شد. گفتنی است پنجاه‌ درصد از شرکت هواپیمایی «ای.تی.آر» متعلق به شرکت ایرباس فرانسه و پنجاه‌درصد دیگر آن متعلق به شرکت ایتالیایی است.

لاترییون همچنین نوشت: معاون وزیر راه ایران پیشتر به خبرگزاری‌ها گفته بود که روز چهارشنبه مقامات شرکت اروپایی «ای.تی.آر» برای امضای نهایی این قرارداد به تهران می‌آیند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

قریب به 20 هزار پرونده در کرمان با صلاح و سازش مختومه شد / نجات ۱۶۵ نفر از قصاص

اهدای اعضای بدن بانوی جیرفتی به سه بیمار نیازمند عضو

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

هشدار یک متخصص داخلی از وضعیت نگران کننده چاقی در کشور

معاون دادگستری کرمان: وسایل نقلیه توقیفی برابر قانون تعیین تکلیف شوند

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

خسارات اقتصادی و تهدید سلامتی ثمره بیماری‌های مشترک انسان و دام

بیست‌و‌نهمین جشنواره شعر رضوی در کرمان به ‌کار خود پایان داد

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)