«در سال جاری هر ساعت ۱.۹ در تصادفات رانندگی کشته و ۴۰ نفر مجروح شدند.» این اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا تازهترین اظهارات مسئولان درباره تصادفات رانندگی در ایران است که سالانه به کشته و زخمی شدن تعداد قابل توجهی از شهروندان منجر میشود.
بهرغم اینکه در یک دهه گذشته تلاش شده است میزان تصادفات و قربانیان جادهای با اجرای برنامههایی کاهش یابد، اما این کاهش هنوز ایران را به مرحلهای نرسانده است که وضعیت را در این زمینه مطلوب بدانیم. تعداد کشتهشدگان در حوادث جادهای که در مواردی تا ۳۰ هزار نفر در سال هم گزارش شده بود، اکنون به کمتر از ۱۷ هزار نفر در سال رسیده است. با وجود این، کشور ما همچنان جزو خطرناکترین کشورها از نظر تصادفات رانندگی است.
کارشناسان سه عامل انسانی، خودروها و جادهها را در این مساله دخیل میدانند. در این میان عامل انسانی مهمترین دلیل بالا بودن تصادفات جادهای در ایران توصیف شده است. بر این اساس پلیس تلاش کرده است در کنار برخوردهای سلبی با قانونشکنان و اعمال جریمههای بازدارنده به فرهنگسازی در این زمینه اقدام کند. برآوردها نشان می دهد فعالیتهای گسترده در این زمینه تا حدی به بهبود اوضاع کمک کرده است، اما همچنان تصادف سالانه جان تعداد قابل توجهی از ایرانیان را میگیرد.
۲/۱ تصادف در هر سال
روز گذشته رئیس پلیس راهور در همایش جامعه اندیشمندان ترافیک کشور با اشاره به اینکه جایگاه کشور در زمینه تحقیق و توسعه آن چیزی که باید باشد نیست، ولی جهتگیریها خوب است افزود: ارتقای جایگاه تحقیق و توسعه از مطالبات رهبر معظم انقلاب از مسئولان مربوطه است.
تقی مهری با اشاره به اینکه در تئوری همه قبول داریم که باید به تحقیق و پژوهش اهمیت داد، افزود: این درحالی است که در عمل مشاهده میکنیم در این زمینه ضعف وجود دارد و این را میتوان در تخصیص پایین اعتبارات پژوهشی مشاهده کرد.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ترافیک امروز در دنیا یک چالش اصلی است و سازمان بهداشت جهانی بر این اساس دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی را دهه ایمنی نامگذاری کرده است، افزود: کشورها در این دهه پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی را در کشورهای خود اجرایی میکنند که در کشور ما همه پیشنهادات به جز اجباری شدن صندلی کودک تاکنون اجرایی شده است.
او با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۵۵ میلیون نفر مجروح میشوند، تصریح کرد: در کشور ما شمار کشتههای تصادفات رانندگی از ۲۷ هزار و ۷۶۰ کشته در سال ۸۴ به ۱۶ هزار و ۵۸۶ کشته در پایان سال ۹۴ رسید که این امر نشان از کاهش ۱۱هزار نفری کشتههای سالانه تصادفات رانندگی طی این یک دهه حکایت دارد. رئیس پلیس راهور ناجا به آمار هشت ماهه اول امسال تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۱ هزار و ۶۲۴ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند که بدین ترتیب هر روز ۴۷ نفر و هر ساعت ۹/۱ نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته شدند.
او افزود: همچنین در هشت ماهه اول امسال ۲۳۷ هزار و۵۳۴ نفر بر اثر تصادفات رانندگی مجروح شدند که بدین ترتیب هر روز ۵۶۵ نفر و هر ساعت ۴۰ نفر در حوادث ترافیکی مجروح شدند.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ترافیک و آلودگی هوا مسائل بسیار مهمی است، افزود: برابر آمارهای موجود ۵۱ درصد کشته های تصادفات بین ۲۰ تا ۵۰ ساله هستند و نیروی کار به حساب میآیند. از سوی دیگر براساس تحقیقی شش تا هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور در تصادفات رانندگی از بین میرود و میطلبد به این مقوله نگاه ویژهای شود.
او با تاکید بر اینکه در زمینه کاهش تصادفات در کشور نیازمند هماندیشی اندیشمندان این حوزه هستیم، افزود: در عین حال جامعه اندیشمندان ترافیک کشور در مدت فعالیت خود پیشنهادات خوبی در زمینه استانداردسازی خودروها، ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، مدیریت سوانح ترافیکی، صنعت بیمه و ... ارائه کردند که خوشبختانه اکثر آنها مصوب و اجرایی شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور زمینی است، افزود: باید برای افقهای آینده باید سهم سایر سیستمهای حمل و نقل افزایش یابد. او با اشاره به اینکه در هشت ماهه اول امسال ۲۳۶ نفر کمتر در تصادفات رانندگی کشته شدند، افزود: این درحالی است که در ۹ ماهه امسال حدود یک میلیون دستگاه خودرو، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و بیش از یک میلیون راننده جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور شدند.