کد خبر: ۱۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح گردشگری خبر بافت، الگویی از طبیعت گردی پایدار و اجرای طرح های مدیریت با مشارکت جوامع محلی است.

ایرنا نوشت:
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح گردشگری خبر بافت، الگویی از طبیعت گردی پایدار و اجرای طرح های مدیریت با مشارکت جوامع محلی است.

معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در آیین آغاز عملیات مرحله نخست طرح مدیریت پارک ملی خبر در شهرستان بافت افزود: منطقه خبر، طبیعتی زیبا و سرشار از جاذبه های طبیعی است که در کنار طبیعت معیشت مردم به آن وابسته بوده و نسل در نسل در کنار سازمان حفاظت محیط زیست از این منابع طبیعی حفاظت کرده اند.

وی بیان کرد: طرح گردشگری خبر در ادامه طرح های بزرگ دولت یازدهم برای ارتقای وضعیت کشور در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی صورت می گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولین بار طرحی برای نحوه مدیریت و اجرای مناطق حفاظت شده در دولت اصلاحات مشخص شد و در این طرح مشخص می شود چگونه پارک های ملی، آثار حیات وحش و منابع طبیعی در مناطق حفاظت شده حفظ شود.

وی افزود: این طرح همچنین به نحوی است که ارزش های طبیعی را حفظ کرده و سرمایه های محیط زیست با مشارکت مردم حفظ می شود و مورد استفاده صحیح قرار می گیرد.

ابتکار عنوان کرد: در این دولت با استانداران استان های مختلف کشور تفاهم نامه امضا کردیم و خوشحالیم برای طرح ملی پارک خبر مطالباتمان به مرحله اجرایی رسیده است.

وی گفت: با استفاده از تجربه هایی که در دنیا وجود دارد و مشارکت و همکاری همه سازمان ها و براساس کنوانسیون تنوع زیستی و اصولی که در مجامع بین المللی به آن اعتقاد داریم، این طرح انجام می شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: این طرح با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگلها و مراتع کشور و بخش خصوصی اجرا می شود و خوشحالیم یکی از سرمایه گذاران بومی و مورد اعتماد مردم داوطلب اجرای طرح شده است.

وی تاکید کرد: پارک ملی خبر به طور کامل حفاظت می شود و هیچ واگذاری و تخریبی در آن انجام نمی شود.

ابتکار گفت: در این طرح فعالیت گردشگری پایدار براساس متون علمی و چارچوب اجرایی و فعالیت آن به صورت پایدار در منطقه انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح گردشگری خبر بافت می تواند ثمرات و برکات زیادی برای مردم منطقه داشته باشد اظهار کرد: گونه های متنوع و کم نظیر جانوری و گیاهی در این طرح حفظ می شود و شاخص های حفاظتی پارک ملی خبر و مناظر فوق العاده طبیعی این منطقه را ارتقا می دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در طرح گردشگری پارک ملی خبر اجرا می شود تصریح کرد: این طرح جلوی آلودگی ها و تخریب ها را می گیرد و منابع آبی، چشمه ها و رودها حفظ می شود.

وی گفت: این طرح به نحوی طبیعت گردی را در همه سطوح ملی، بین المللی پیش بینی کرده است که از همکاری خوب استاندار و مردم کرمان تشکر می کنیم و مشارکت مردم در این طرح موجب موفقیت آن می شود.

طرح ملی گردشگری خبر شامل ایجاد موزه طبیعی، تله کابین، مکان های اقامتی به صورت کمپ توریستی و گردشگری هوایی است و بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار در این مرحله برای اجرای آن هزینه می شود.

پارک ملی خبر یکی از مناطق حفاظت‌شده در شهرستان بافت استان کرمان است که 149 هزار و 983 هکتار وسعت دارد. این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد و حوزه‌های آبخیز متنوع در استان و کشور کم نظیر است.

پارک ملی خبر یازدهمین منطقه ایران است که عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است. این پارک سال 1350 با عنوان منطقه حفاظت شده و سال 1354 تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، سال 1370 به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و سال 1378 قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
تصویب طرح گردشگری هنزاء در شهرستان رابر و پارک ملی خبر در شهرستان بافت از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید برای استان کرمان بوده است.

 در استان کرمان علاوه بر مناطق چهارگانه، مناطق شکار ممنوع نیز وجود دارد. پارک ملی خبر زیستگاه گورخر، پلنگ ایرانی و از نواحی مهم پرندگان است و پستانداران شاخص علف خوار مانند کل، بز، قوچ، میش، آهو (سردسیری) و گونه گرمسیری جبیر در آن وجود دارد.

معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز (پنجشنبه) به منظور بازدید و آغاز عملیات مرحله نخست طرح مدیریت پارک ملی خبر با مشارکت جوامع محلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه اکوتوریسم وارد کرمان شد.

این طرح با عنوان 'توسعه، حفظ و نگهداری اکوتوریسم طبیعی پارک ملی خبر' یک سال قبل به پیشنهاد بخش خصوصی تصویب و همه مجوزهای رسمی آن صادر شد که عصر پنجشنبه با حضور
معصومه ابتکار، استاندار کرمان، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، قائم مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان و مقامات محلی عملیات اجرایی آن آغاز شد.

همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به بخش خبر شهرستان بافت امروز با حضور ابتکار در این شهرستان آغاز شد.

مرکز شهرستان بافت در 166 کیلومتری جنوب غرب کرمان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

رفع تنش آبی ۳۹۸ روستای استان با افتتاح 20 حلقه چاه آب

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

پربازدید ها

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

امام جمعه شهر بلوک جیرفت در سانحه تصادف درگذشت

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)