کد خبر: ۱۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره

'ترزا می'، نخست‌ وزیرانگلیس در سخنانی در گردهمایی اعضای جمهوریخواه کنگره در شهر فیلادلفیای آمریکا ضمن اشاره به اهمیت تداوم 'روابط ویژه' لندن و واشنگتن برای مقابله با چالش های جهانی، بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران، حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، 'ترزا می' در جریان سخنرانی روز پنجشنبه اش (به وقت آمریکا) در جمع جمهوری خواهان کنگره که بیشترین تاکیدش بر پیشبرد مناسبات و همکاری های آمریکا و انگلیس خصوصا در حوزه بین الملل و مسایل دفاعی با توجه به روی کار آمدن دولت جدید دونالد ترامپ بود، ادعا کرد: 'توافق هسته‌ای با ایران، مناقشه‌انگیز بود ولی امکان دست‌یابی ایرانی‌ها را به سلاح هسته‌ای هم برای بیش از یک دهه از بین برد.»

وی بیان داشت: 'این توافق باعث شد ایران 13هزار سانتریفیوژ خود را در کنار زیرساخت‌های آن برچیند و ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی‌شده خود را از میان ببرد. این برای امنیت منطقه‌ای بسیار حیاتی بود. با این ‌حال باید با دقت و هوشیاری بر این توافق نظارت شود و با هر نقضی بایستی به‌سرعت و باقدرت مقابله شود.' 

نخست‌ وزیر انگلیس در ادامه سخنرانی اش با بیان اینکه باید از' موضع قدرت با روسیه تعامل کرد و روابط، سیستم‌ها و فرایندهایی را ایجاد کرد که همکاری را محتمل‌تر از درگیری کند'، ادعا کرد: 'پیشرفت در این موضوع همچنین می‌تواند یکی دیگر از اولویت‌های این کشور( آمریکا) یعنی کاهش نفوذ بدخواهانه ایران در خاورمیانه را نیز تضمین کند.'

وی افزود:' این (مساله) اولویت انگلیس نیز به شمار می‌آید و ما از متحدانمان در کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای پس راندن تلاش‌های تخاصمی ایران برای ایجاد «هلال نفوذ از تهران تا مدیترانه» حمایت می‌کنیم.

ترزا می' همچنین در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دولت ترامپ و دولتمردان آمریکایی گفت: اکنون فرصت پیش‌آمده است تا بار دیگر رهبری دنیا را به دست ‌گیریم، زیرا دنیا در حال گذر از دوران تغییر است و در واکنش به این تغییر، می‌توانیم نظاره‌گری منفعل باشیم یا از فرصت استفاده کنیم تا یک‌بار دیگر رهبری را در کنار هم به دست‌گیریم. 

وی گفت:' به نظر من منافع ملی ما در این است که این کار را انجام دهیم، زیرا دنیا به صورت فزاینده ای با بی ثباتی و تهدیدی همراه است که شیوه زندگی ما و هر چیزی که داریم را مورد تهدید قرار می دهد. پایان جنگ سرد باعث نشد نظم جدید جهانی ایجاد شود، پایان دنیا را نیز رقم نزد، به دورانی جدید از صلح، آبادانی و ثبات در مسائل جهانی نیز منجر نشد.' 

نخست وزیر انگلیس، تشدید درگیری‌های قومی و نژادی، ظهور گروه‌های افراطی تندرو، افزایش مداخلات کشورهایی با پشتوانه‌های اندکی حقوق بشری و دمکراسی و آزادی‌خواهی همانند روسیه و چین در امور جهان، بحران‌های مالی و مداخلات نافرجام نظامی در عراق و افغانستان و نیز ظهور قدرت‌های اقتصادی آسیایی از جمله مسایل چالش‌برانگیز بعد از جنگ سرد خواند که سبب شده‌اند که توان غرب تحت شعاع قرار گیرد.

نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به اهمیت همکاری واشنگتن و لندن برای مقابله با این چالش ها که سبب تضعیف غرب شده اند، افزود: 'دورانی که انگلیس و آمریکا برای بازسازی دنیا و وجهه خود به کشورهای مستقل حمله می‌کردند به سررسیده است ولی درعین‌حال نمی‌توانیم نظاره‌گر باشیم درحالی‌که منافعمان در مداخله کردن باشد، باید قوی، هوشمند و رهبرانه عمل کنیم و عزم لازم را برای ایستادن برای ارزش‌هایمان را نشان دهیم، خواه برای امنیت اسرائیل در خاورمیانه باشد یا کشورهای بالتیک در شرق اروپا، باید همواره در کنار دوستان و متحدانمان در کشورهای دمکراتیک باشیم که خود را در منطقه‌ای دشوار یافته‌اند. '

'ترزا می'‌ گفت: به سود منافع ملی هر دو کشور است که با داعش و تروریست‌ها مبارزه کنیم. این امر نیازمند اطلاعاتی است که بهترین دستگاه‌های امنیتی دنیا تامین می‌کنند، همچنین مستلزم بهترین تجهیزات نظامی دنیاست ولی در کنار آن نیازمند تلاش‌های گسترده‌تری نیز هست زیرا در پانزده سال گذشته، یکی از درس‌هایی که در مبارزه با تروریسم آموختیم این است که هر چند کشتن تروریست ها می‌تواند جان بی‌گناهان را نجات دهد ولی مادامی‌که باوری که آنها را هدایت می‌کند بر جا باشد، همواره با این تهدید روبرو هستیم. 

وی گفت: در حالی‌که آنها در میدان‌های جنگ شکست می‌خورند، تروریست‌ها از اینترنت و رسانه‌های گروهی بهره می‌جویند تا این ایدئولوژی را در میان شهروندان آسیب‌پذیر در میان کشورهای ما ترویج و آنها را به ارتکاب اقدامات تروریستی در شهرهایمان سوق دهند. برای همین است که انگلیس رهبری جهانی را در ایجاد راهبردی برای جلوگیری از افراط‌گرایی خشن به دست دارد و ما به دنبال همکاری با رئیس‌جمهور و دولت آمریکا هستیم تا تلاش‌های خود را برای شکست دادن ایدئولوژی شیطانی گسترش دهیم. 
نخست‌وزیر انگلیس افزود: 'برای شکست داعش باید همه ابزارهای دیپلماتیک را به‌کارگیریم، این بدان معناست که بایستی در یک همکاری بین‌المللی ضمن تضمین برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی، اتحاد میان رژیم سوریه و حامیانش در تهران، به چالش کشید. '

وی ادامه داد: وقتی بحث روسیه به میان می‌آید، همواره عاقلانه است که به الگوی ریگان (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا)، برگردیم که در مذاکره با همتای خود میخائیل گورباچف از این ضرب‌المثل که «اعتماد کن ولی راستی آزمایی کن» پیروی می‌کرد و درباره رئیس‌جمهور پوتین، توصیه من این است که تعامل کنید ولی هوشیار باشید.

'ترزا می' اضافه کرد: برای درگیری بین روسیه و غرب، امر گریزناپذیری وجود ندارد، بازگشت به دوران جنگ سرد اجتناب‌ناپذیر نیست، با این ‌حال باید از موضع قدرت با روسیه تعامل کرد.

وی گفت: ما بایستی روابط، سیستم‌ها و فرایندهایی را ایجاد کنیم که همکاری را محتمل‌تر از اختلاف کند. به‌ویژه بعد از انضمام غیرقانونی کریمه، باید به کشورهای همسایه روسیه این تضمین را داد که امنیت آنان با خطر روبرو نیست. ما نبایستی آزادی‌هایی را که ریگان و تاچر به اروپای شرقی دادند، با پذیرش ادعای پوتین که این منطقه، منطقه تحت نفوذ روسیه است به خطر بیندازیم.

نخست‌وزیر آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه پیروزی رئیس‌جمهور ترامپ با وجود همه پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها، به خواست مردم آمریکا به وقوع پیوست ، گفت: آمریکایی که در داخل قوی و آباد باشد، می‌تواند رهبری را در دنیای خارج نیز به دست گیرد ولی شما به ‌تنهایی نمی‌توانید از عهده آن برآیید و نباید هم این کار را بکنید. 

وی خطاب به مقامات آمریکا، افزود: گفته‌اید که نوبت دیگران است که گام پیش بگذارند و من نیز موافق هستم. کشورهای مستقل نمی‌توانند امنیت و رفاه خود را به آمریکا بسپارند و درعین‌حال نباید ائتلاف‌هایی را که باعث قوی‌تر شدن ما می‌شوند، با عدم ایفای نقش خود تضعیف کنیم.

'ترزا می' افزود: این چیزی است که انگلیس همیشه درک کرده است و برای همین هم بعد از آمریکا، تنهای کشوری در میان کشورهای گروه 20 است که به تعهدات خود برای هزینه2 درصدی از تولید ناخالص ملی به حوزه دفاعی و اختصاص هزینه 20 درصد از این میزان را به نوسازی تجهیزاتش پایبند بوده است.

وی با اشاره به حمایتش از به‌روزرسانی سامانه بازدارندگی هسته‌ای انگلیس در سال گذشته میلادی، گفت: انگلیس تنها کشور عضو گروه 20 است که 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف کمک‌های خارجی می‌کند. 

'ترزا می' با بیان اینکه؛ انگلیس در کنار آمریکا عضوی پیشرو در ائتلاف برای شکست دادن داعش است، افزود: در کنار آن با اعزام 800 نیرو به استونی و لهستان نیز در چارچوب حضور پیشروانه ناتو در شرق اروپا موافقت کرده‌ایم ضمن اینکه مشارکت خودمان را در مأموریت ناتو در حمایت از دولت افغانستان برای مقابله با تروریسم افزایش بخشیده‌ایم .

وی گفت: در همین حال نیروهای انگلیس در چارچوب نیروهای حافظ صلح بین المللی، در کوزوو، سودان جنوبی و سومالی مشغول عملیات هستند.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین با اشاره رأی انگلیسی‌ها به برگزیت در همه پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی اضافه کرد: این حرکت در جهت بازگردان حق حاکمیت، اعتماد بنفس و نیز بریتانیا جهانی صورت گرفت و ما آماده ایجاد روابط با دوستان قدیم و متحدان جدیدمان هستیم.

'ترزا می' در همین حال گفت: ما شراکتی جدید با دوستان خود در اروپا شروع خواهیم کرد، ما به آنان یا منافع و ارزش های مشترکی که با آنان داریم، پشت نکرده ایم. به شدت به سود منافع ما و همه دنیاست که اتحادیه اروپا موفق باشد و تا زمانی که عضو این اتحادیه هستیم، همچنان نقش خود را به صورت کامل ایفا می کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره ارزش های مشترک انگلیس و آمریکا گفت: همواره این دو کشور دارای روابط ویژه و خاص بوده اند و این مساله سبب پیروزی آنها در جریان جنگ های جهانی و نیز جنگ سرد شد.

'ترزا می' با بیان اینکه شکل گیری شماری از نهادهای جهانی همانند سازمان ملل، بانک جهانی و ناتو متاثر از همکاری آمریکا و انگلیس بوده است، گفت اما شماری از این نهادها نیاز به اصلاحات دارند تا با دنیای جدید ما همخوان باشند.

نخست وزیر انگلیس در همین ارتباط گفت که سازمان ملل متحد اگرچه نیازمند اصلاح است اما همچنان ایفاگر نقش حیاتی در شرایط کنونی است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)