کد خبر: ۲۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: تاکنون حدود هزار نیرو برای پروژه ترفیع گنبد، مقاوم سازی و کاهش حجم ستون های حرم مطهر امام حسین (ع) و بازسازی اماکن مقدسه از کرمان به عراق اعزام شده اند.

ایرنا نوشت:
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: تاکنون حدود هزار نیرو برای پروژه ترفیع گنبد، مقاوم سازی و کاهش حجم ستون های حرم مطهر امام حسین (ع) و بازسازی اماکن مقدسه از کرمان به عراق اعزام شده اند.

 علی مهاجری افزود: تمام نیازهای پروژه احداث گنبد حرم امام حسین (ع) از خرید مصالح تا مواد غذایی از داخل کشور به ویژه از کرمان تهیه می شود.

وی اظهار کرد: کار مطالعه پروژه، نیازها، روش ها، مصالح، نقشه برداری جزء به جزء یک کار علمی دقیق با محاسبه بسیار بالا از پایان سال 89 تا 94 انجام شد و به دلیل موفقیت در این پروژه، درخواست شده تا همین تیم عتبه حسینی، در کاظمین و سامرا نیز کار بازسازی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تخصص اصلی تیم فعلی، ترمیم بناهای قدیمی است و از آخرین تکنولوژی روز نیز استفاده می شود تصریح کرد: آنچه انجام شده و خیلی ها از دیدن آن متعجب شدند، با عنایات امام حسین (ع) رقم خورده است.

مهاجری گفت: مقاومت بتن بکار رفته حرم حسینی (گنبد و ستون ها) بسیار بالا است و مرتب از آن آزمایش می گیریم؛ ضد انفجار است و ان شاالله تا 400 تا 500 سال آینده نیاز به مرمت ندارد.

وی به افزایش فضای حرم مطهر امام حسین (ع) با لاغرسازی و مقاوم سازی 2 ستون اشاره و تصریح کرد: با این کار دیگر هنگام هجوم میلیونی زوّار مانند اربعین و عرفه تراکم بهم چسبیده زوار را نداریم.

وی ادامه داد: سنگ کاری، مقرنس کاری، گچبری و در نهایت آینه کاری این پروژه رو به اتمام است و بعد از آن ستون های سوم و چهارم انجام می شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه برای ستون اول این طرح 9 ماه درگیر بودیم گفت: طولانی شدن زمان به آن دلیل بود به برخی موارد آگاهی نداشتیم و این روند کار را کند کرده بود.

وی افزود: کتیبه ها را بعد از اتمام کار همه ستون ها انجام می دهیم و همانطور که آیت الله مکارم شیرازی هم توصیه به کار خوب و مقاوم و به دور از عجله کردند، ما هم ترجیح می دهیم کاری با کیفیت و ماندگار انجام دهیم.

وی کرامات امام حسین علیه السلام و عنایت آنحضرت را در همه مراحل کار تنها دلخوشی و انگیزه برای پیشبرد این پروژه مهم و حساس عنوان کرد و گفت: ما موارد عجیب و غریب زیاد در طول اجرای پروژه دیدیم و بسیاری از مشکلات و گره های کاری ما پس از زیارت و توسل باز می شود.

مهاجری با اشاره به اینکه مجموع بنای اولیه حرم مطهر امام حسین (ع) شامل قبه و غیره حدود هزار سال قدمت دارد افزود: با توجه به مصالح سنتی و قدیمی به کار رفته و عمر طولانی بنا، بازسازی جدی حرم لازم بود.

وی بازسازی با تاکید بر حفظ هویت و اصالت بنا را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه در عتبات عالیات نیازهای اساسی در این رابطه وجود دارد اظهار کرد: در عراق در دوران حکومت حاکمان بعث و وجود تفکر نزدیک به وهابیت و اختلاف جدی با شیعه، نه تنها در رسیدگی به بقاع متبرکه، کاری نکردند بلکه در کربلا و نجف حتی امکانات رفاهی اولیه مثل درمانگاه مناسب هم ایجاد نکردند.

مهاجری گفت: پس از سقوط صدام از جمله در هشت سال گذشته با ورود ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) کارهای بازسازی و مرمتی خوبی در رابطه با اعتاب مقدسه انجام شده و چون اصلی ترین تفکر شیعه و بیشترین جمعیت شیعه دوازده امامی در ایران است لذا ضرورت دارد که ایرانی ها در این زمینه ورود کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

کشف 30 میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

درخشش ورزشکاران کرمانی با 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)