کد خبر: ۲۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از آخرین وضعیت قالی کرمان
گفتار نو/ زکیه سلیمی زرندی: بازار شب عید فرش حال خوشی ندارد» این را فعالان صنعت فرش می‌گویند. هرچند که این بی رونقی در سال‌های اخیر اتفاق جدیدی نیست اما گمان می‌رفت پس از برجام شاهد تحول و رونق بازار باشیم. فعالان صنعت فرش برجام را اتفاق مبارکی برای این صنعت توصیف می‌کردند . به هر روی بازار شب عید خوش نیست.

گفتار نو/ زکیه سلیمی زرندی: 
بازار شب عید فرش  حال خوشی ندارد» این را فعالان صنعت فرش می‌گویند. هرچند که این بی رونقی در سال‌های اخیر اتفاق جدیدی نیست اما گمان می‌رفت پس از برجام شاهد تحول و رونق بازار باشیم. فعالان صنعت فرش برجام را اتفاق مبارکی برای این صنعت توصیف می‌کردند . به هر روی بازار شب عید خوش نیست.


یارانه‌ها کارگاه‌های قالی بافی را تعطیل کرد

یک فعال صنعت فرش در زرند با بیان این‌که صادرات فرش کرمان اصلا وضعیت خوبی ندارد، می‌گوید: بازار داخلی هم به دلیل گرانی و قدرت خرید مردم ، رونقی ندارد و خرید نسبت به قبل کمتر شده است.

آژیده در خصوص فعالیت بافندگان فرش می‌افزاید: بافنده داریم و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود. او البته اذعان مي‌کند: پرداخت یارانه ها در تعطیلی کارگاه های قالی بافی بی تاثیر نبوده است.

فرش کرمان عقب تر از فرش قم و تبریز است

یک فعال صنعت فرش در رفسنجان هم با بیان این‌که هنوز بازار شب عید رونق پیدا نکرده، به گفتار نو می‌گوید: فرش کرمان به علت کیفیت نامرغوب بازار ندارد و اگر فرش خوب  با جنس خوب ارائه شود و خریدار را  درست توجیه کنند قطعا بازار خرید خواهد داشت.

حسین ابوالهادی می افزاید: فرش کرمان عقب تر از فرش قم و تبریز است و علت آن کیفیت آن است که  با گره کم  میبافند یا ریس نامرغوب استفاده میکنند. اگر قالی را خوب ببافند چرا فرش را نبرند؟

ابوالهادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در رکود هستیم خاطر نشان می‌کند: با توجه به شرایط اگر فرش خوب بافته شود با رنگ آمیزی خوب  رنگ گیاهی و با گره بافته شود، خریده می‌شود.

این فعال صنعت فرش در ادامه با بیان اینکه تعداد بافنده‌ها نسبت به قبل کمتر شده است می‌افزاید: اگر در زمینه بیمه و تسهیلات حمایتی صورت بگیرد و به تولید کننده‌ها وام های بلند مدت  بدهند، امکان  بازگشت بافنده ها به صنعت فرش وجود دارد .

وی با بیان این‌که افرادی هستند که کننده ی کار نیستند اما بیمه شدند، هشدار می‌دهد: نظارت بیمه وجود دارد و افرادی که کار نمی‌کنند بیمه شان قطع می‌شود.

از بازار شب عید خبری نیست

یک فعال صنعت فرش در سیرجان با اشاره به  رکود  که عامل عدم خرید فرش در بازار داخلی است  به خبرنگار گفتار نو می‌گوید: وضع بازار فرش خوب نیست. حتی در صورت عرضه فوق العاده فرش، برای بیش از 10 درصد محصولات بازاری وجود ندارد.

جهانگیر روح الامینی اذعان می کند  : هنوز از بازار شب عید خبری نیست و با توجه به وجود بافنده به اندازه کافی ، بازار فرش رونق ندارد.

به تعاونی‌ها تسهیلات بدهید

یک فعال صنعت فرش در جیرفت از پایین بودن صادرات فرش سخن می گوید و با اشاره به نیاز به بازاریابی در  بازار های جهانی می گوید: این اقدام باید از سوی اتحادیه مرکز صورت بگیرد و در جلسه ای که هفته ی گذشته با مسئولین اتحادیه های کرمان و تهران داشته‌ایم این موضوع مورد بحث قرار گرفت.

افشارمنش می افزاید : در حال حاضر بازار فرش فقط به  بازار داخلی محدود شده است.
 
وی میزان کیفیت فرش را متناسب با سفارشی که از سوی خریدار داده می شود می داند و می افزاید: ما به اندازه کافی بافنده داریم .

او با بیان اینکه اعتبارات و تسهیلاتی که  داده  می‌شود، نادرست است ، تصریح می‌کند: اعطای تسهیلات به کارآفرینان گره‌ای از مشکلات فرش باز نمی‌کند. شرط گذاشته‌اند به کسی تسهیلات بدهند که  بیمه نباشند  و  سرپرست خانواده باشد .

افشارمنش با بیان اینکه بافنده‌ای که تحت پوشش کمیته امداد است چه نیازی به صنعت فرش دارد،  ادامه می دهد: مشکلات سد راه را بردارند  و به عنوان مثال به تعاونی های فرش فعال تسهیلات بدهند.

برای بافنده مقرون به صرفه نیست

رییس اتحادیه فرش دستباف استان کرمان با اشاره به عدم کمبود قالی باف و تولید می گوید: ما در صنعت فرش مشکل تولید نداریم اما رونق و تقاضا در بازار داخلی وجود ندارد.

محمدرضا وزیری نسب با بیان اینکه امروزه نسل جوان تمایلی به صنعت قالی ندارد می افزاید: صنعت فرش برای بافنده مقرون به صرفه نیست و بافنده حداکثر در روز 20 الی 25 هزار تومان کار می کند. 

این فعال صنعت فرش در کرمان با تاکید بر میزان صادرات در دهه های گذشته تصریح می کند: ما تا سال 75 ، 10  هزار متر قالی صادر میکرده ایم ، اما در حال حاضر به علت آنکه در تحریم هستیم و امکان وارد کردن پول وجود ندارد بازار خارجی مناسبی نداریم. وقتی پول را نمیشود بیاورند برای چه صادر کنند؟

وی در ادامه  از عدم رقابت در بازار جهانی ابراز نگرانی می کند و می گوید : هزینه‌ی بافت قالی ما در کرمان زیاد است و  مشابه قالی ما را پاکستان، چین و رومانی با کارگر ارزانی که در اختیار دارد،با قیمت کمتر به بازار جهانی وارد می کند.

وزیری می افزاید: تمام نقش های قالی ما را برده اند و عین قالی ما تولید می‌کنند. ما نمیتوانیم در بازار جهانی با این ها رقابت کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

وزارت بهداشت: اعتبار درمان رایگان مصدومان تصادفاتی کامل پرداخت نمی‌شود

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

سومین همایش بزرگ دوقلوها و چندقلوهای سیرجانی

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)