کد خبر: ۲۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس جهاد کشاورزی شهرستان زرند در گفتگو با گفتارنو خبر داد
گفتار نو/ زکیه سلیمی زرندی: رییس جهاد کشاورزی شهرستان زرند در خصوص روند ارائه تسهیلات آبیاری زیر سطحی و تحت فشار به متقاضیان ضمن اذعان به تاخیر در پرداخت ها گفت:موافقت نامه ها رسیده است و ما افراد متقاصی را به مدیریت آب و خاک استان معرفی و اگر نقصی در پرونده باشد برطرف می شود تا پولشان را که از طریق معرفی مدیریت آب و خاک استان به صندوق توسعه صورت می گیرد دریافت کنند .

گفتار نو/ زکیه سلیمی زرندی:

 رییس جهاد کشاورزی شهرستان زرند در خصوص روند ارائه تسهیلات آبیاری زیر سطحی و تحت فشار به متقاضیان  ضمن اذعان به تاخیر در پرداخت ها گفت:موافقت نامه ها رسیده است و ما افراد متقاصی را به مدیریت آب و خاک استان معرفی و اگر نقصی در پرونده باشد برطرف می شود تا پولشان را که  از طریق معرفی مدیریت آب و خاک استان به صندوق توسعه صورت می گیرد دریافت کنند .

علی زارعی در خصوص میزان تسهیلات اعطا شده گفت: تا به الان  360 هکتار آبیاری زیر سطحی کم فشار در خرده مالکان اجرا کرده ایم  و پرونده هایشان را از روز گذشته تکمیل و به استان می فرستیم تا سهم دولتی شان را دریافت کنند.

وی با توجه به میزان درخواست و نیاز این تسهیلات اظهار داشت: الان همه ی باغداران نیازمند به این تسهیلات بانکی هستند به جز کسانی که این طرح را اجرا کرده باشند ، لذا بودجه زیادی را دولت باید  در این زمینه اختصاص بدهد تا ما بتوانیم این طرح را کامل اجرا کنیم. 

زارعی با بیان اینکه اعطا بودجه تسهیلات تحت فشار کمی تاخیر داشت به گفتارنو گفت: در تسهیلات آبیاری تحت فشار مشکلی نداشته ایم و افرادی که  قبلا معرفی شده اند پولشان را میگیرند  البته یک مقدار پول دیر رسید که اخیرا مشکل حل شده است.

وی در ادامه از نحوه ی پرداخت هزینه های این طرح اشاره کرد و تصریح کرد: در آبیاری های تحت فشار 85 درصد هزینه ها را دولت و 15 درصد آن را  را مالک یا کشاورز می پردازد .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ،آیا این  طرح برای خرده مالکان صرف دارد تصریح کرد:این طرح آبیاری زیرسطحی کم فشار فقط مربوط به خرده مالکان می باشد، یعنی هر کشاورزی  میتواند با همان آبی که داخل زمین می آورد به صورت آبیاری زیر سطحی را اجرا کند.

وی افزود: این آبیاری به پمپاژ ، فشار مکانیکی ، استخر و حتی برق نیازی ندارد و فقط  با همان آبی که کشاورز روی زمین می آورد طرح قابل اجرا است.

زارعی در پاسخ به سوالی مبنی برا اینکه با توجه به آمار بالای اعطا تسهیلات آبیاری تحت فشار ، برخی هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند به گفتارنو گفت: ما از ابتدای امسال که  بحث آبیاری زیر سطحی و کم فشار در بخش اراضی  خرده مالکی صحبت شد و پیگیری  شد و بازدید به شهر هایی که طرح را اجرا کرده بودند داشتیم، پیرو این بازدید ها متقاضیان زیادی آمدند  و آبیاری زیر سطحی را شروع کردند.

وی با اشاره به مشکلات ابتدایی این طرح اذعان کرد:  با  توجه به اینکه دولت قبلا  برای هر هکتار حدود 3 میلیون تومان بودجه اختصاص می داد، با پیگیری های رییس جهاد و کشاورزی ومدیر آب وخاک استان ،قرار شد 7 میلیون تومان بدهند.

وی افزود:این طرح ابتدا مورد تایید مرکز تحقیقات کشاورزی نبود ، پس از انجام یک سری بررسی ها و تحقیقات این طرح به تایید  رسید و از ابتدای امسال وزارت جهاد و کشاورزی  قرار شده است  هکتاری 7میلیون تومان اختصاص دهد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان زرند طرح آبیاری زیر سطحی و تحت فشار را در کمک به سفره های آب زیرزمینی موثر دانست و افزود: نقش این طرح به گونه ای است که ابتدا راندمان آبیاری را بالا می برد و در درجه اول کمبود آب درخت را جبران می کند ، وقتی که این کمبود برطرف شد درخت رشدش منطقی و ایده آل میشود و به استاندارد می رسد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی با توجه به کنتورهای هوشمند وزارت نیرو که قرار است روی چاه های موتور پمپ کشاورزی فعال شوند میزان ساعت که حداقل  5400ساعت  باشد میتواند با همین سیستم ها، نیاز آبی درخت را رفع کند.

زارعی در پایان با اشاره به صرفه جویی در بحث سفره های آب زیر زمینی گفت: وقتی که میزان ساعت موتور پمپ 5400 ساعت باشد یعنی حدود 4 ماه موتور پمپ خاموشی داشته باشیم ، همین آب در سفره ها می ماند و تا به الان جبران نیاز آبی این درخت را حل کرده ایم و با این طرح یک سوم از آب صرفه جویی می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)