کد خبر: ۲۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اول رئیس جمهور:
جهانگیری با تاكيد بر اينكه تا پایان امسال و دولت یازدهم میزان برداشت ما از قطر حتماً بیشتر خواهد شد گفت: در يكي دو ماه آينده چند فاز دیگر پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر افتتاح 12 واحد پتروشيمي تاكنون بیش از 20 میلیارد دلار طرح پتروشیمی به نتیجه رسيده است.
معاون اول رئیس جمهور دوشنبه شب در برنامه گفتگوي ويژه خبري كه از شبكه دوم سيما پخش شد، با اشاره به مشکلات نظام بانکی اظهار داشت: در دولت قبل نظام بانکی به قلک برای دولت و رئیس جمهور تبديل شده بود.

اسحاق جهانگیری پول بانک را متعلق به ملت دانست و گفت: در اين دولت آقای رئیس جمهور به من دستور دادند به اتفاق وزیر امور اقتصادي و دارايي، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کنیم که این طرح تهیه شده و 10 برنامه مختلف در ارتباط با اصلاح نظام بانکی در آن تعبیه شده است.

وی با بيان اينكه‌ نظام بانکی مشکلات زیادی دارد، و منابع آن در بخشهايي حبس شده است، گفت: الان حدود 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که به شرکت‌های خصوصی وام داده شده و نتوانسته اند بازپرداخت کنند. همچنین بخش دیگری هم منابعی است که در سرمایه‌گذاری‌ها معوق شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در بخش نفت و گاز اقدامات بزرگي انجام داده است، تصریح کرد: در این بخش و بر اساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي تأکید شده که اولویت برداشت از میادین مشترک است که ما میدان مشترک گازی پارس جنوبی و میدان مشترک نفتی غرب کارون را داریم که این دو میدان مشترک در اولویت کاری قرار گرفتند.

جهانگیری افزود: میزان برداشت ما در پایان سال 84 يعني پايان اصلاحات از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تقریباً برابر با قطر بود. اما در سال 92 كشور قطر دو برابر ما برداشت می‌کرد. در اين مقطع چند ده میلیارد دلار از پول ملت ایران به غارت رفته است. فساد فقط همین نیست که از بانک چند میلیارد تومان برداشت شده است. هرچند حتماً با آن باید برخورد شود ولی اینکه اموال یک ملتی به واسطه کار نکردن غارت شود حتماً كساني كه مسئوليت داشتند باید در پیشگاه تاریخ و ملت پاسخگو باشند.

وی با تاكيد بر اينكه تا پایان امسال و دولت یازدهم میزان برداشت ما از قطر حتماً بیشتر خواهد شد گفت: در يكي دو ماه آينده چند فاز دیگر پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر افتتاح 12 واحد پتروشيمي تاكنون بیش از 20 میلیارد دلار طرح پتروشیمی به نتیجه رسيده است. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به میدان مشترک نفتی غرب کارون تأکید کرد: در سال 92 روزانه از این میدان مشترک نفتی 70 هزار بشکه برداشت می‌کردیم اما الان روزانه 240هزار بشکه برداشت می‌کنیم و این نتیجه تمرکزی است که دولت بر میادین مشترک معطوف كرده است.

وی با اشاره به برخي مفاسد در پروژه پارس جنوبی و ضرورت پاسخگويي بیان داشت: در این پروژه در مقطعی 4 مقام ارشد تصمیم گرفتند یک میلیارد و 800 میلیون دلار پول این مملکت را به آقایی بدهند تا حق‌الزحمه پیمانکاران پارس جنوبی را پرداخت کند و این آقا آن پول را در حساب بانکي خود می‌گذارد و تنها 600 میلیون‌ دلار آن را پرداخت می‌کند و مابقي نزد او می‌ماند، مقامات سابق در اين رابطه باید پاسخگو باشند. 

معاون اول ريیس جمهور يكي از جهت گيري هاي اقتصاد مقاومتي را تامين امنيت غذايي مردم كشور عنوان كرد و گفت: در سال 91 حدود 2 ميليون تن گندم به ازاي هر كيلو 420 تومان از كشاورزان خريداري شد كه اين يعني دولت در مجموع حدود 860 ميليارد تومان به گندم كاران پرداخت. اما دولت امسال حدود 11.5 ميليون تن گندم را به ازاي هر کیلو 1270 تومان از كشاورزان خريداري كرد كه مجموع پرداختي دولت حدود 14 هزار ميليارد تومان مي شود و اين يعني دولت تدبير و اميد حدود 17 برابر ميزان پرداخت دولت قبل در سال 91 به كشاورزان پرداخت كرده است كه قطعا در زندگي گندم كاران و سطح رفاه آنها موثر بوده است.

جهانگيري با اشاره به كاهش قابل توجه قدرت خريد مردم در سال هاي 91 و 92 خاطرنشان كرد: كاهش قدرت خرید مردم در روستاها بيشتر از شهرها بود و طبق آمار رسمي، قدرت خريد مردم در روستاها حدود 35 درصد کاهش یافت و تلاش برای بازگشت به دوران پيش از آن بسيار دشوار است.
 
معاون اول رييس جمهور با بیان این که تاکنون 70 هزار دستگاه تراکتور در میان کشاورزان كشور توزیع شده است، افزود: بر اساس سياستگذاري دولت، قیمت خريد تضميني هر کیلو گندم به 1300 تومان رسیده است و تلاش خواهيم كرد با روش هاي مختلف و حمايت هاي يارانه اي، به کشاورزان کمک کنیم تا بهره وری بیشتر شود و میزان برداشت ها از هر هکتار و درآمد آنها افزایش یابد.

وی همچنين با اشاره به اهتمام ويژه دولت تدبير و اميد در برخورد قاطع با فساد، اظهار داشت: يكي از اقدامات دولت براي شفاف سازي و مقابله با فساد، ايجاد سامانه های مختلف و موثر در مقابله با فساد بوده است و تصمیمات خوبی در اين راستا اتخاذ شده نظير سامانه كنترل الكترونيك ورود و خروج کالا در گمرک كه 23 دستگاه در آن مرتبط هستند و ضمن سرعت بخشيدن به كارها، امكان تخلف را تا حد زيادي كاهش داده است.

رييس ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي تصريح كرد: فساد در اقتصاد ايران يكي از گلوگاههاي اصلي و از موانع اصلي پيش روي توسعه است و با توجه به جايگاه و شأن نظام اسلامي و ملت ايران، زيبنده نيست كه فساد در كشور وجود داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور خاطرنشان كرد: قانون شفاف سازی اطلاعات و اطلاع رسانی نيز از سالهاي قبل وجود داشت اما در اين دولت آيين نامه آن تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و دستگاه ها مكلف شدند اطلاعات خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نیز مسئول پيگيري آن است.

معاون اول ريیس جمهور همچنين با اشاره به تمركز ويژه دولت در سال 95 براي مبارزه با قاچاق، اقدامات صورت گرفته توسط دولت براي امحاي کالاهای قاچاق كشف شده را يادآور شد و گفت: دولت از يك سو با  اصلاح تعرفه ها تلاش كرد كه تا حد زيادي انگيزه براي قاچاق را از بين ببرد و از سوي ديگر برخورد با قاچاقچيان را تشديد كرده است.
 
وي گفت: در نتيجه اقدامات صورت گرفته ميزان قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار در سال گذشته به 15 میلیارد دلار در سالجاري رسیده و امسال اعلام شد که همين رقم نیز 20 درصد كاهش يافته است. البته گمرك كشور با توجه به چهار شاخص علمي تاكيد دارد كه ميزان قاچاق به كشور از ابتداي سال جاري تا كنون، سه ميليارد دلار بوده است.

دكتر جهانگیری با بيان برخي اختلاف نظرها درباره كالاي قاچاق گفت: از نظر گمرک  ورود کالا از مناطق آزاد يا به صورت ته لنجي قاچاق تلقی نمی شود. بويژه اينكه به دليل برخي مصلحت ها و رعايت حال مردم مناطق مرزي كشور كه زندگی خود را بر این اساس شکل داده اند، قطع اينگونه مجوزها دشوار است. 

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از اين گفت و گو درخصوص قيمت گوشت گفت: طبق گزارشی که روز گذشته سازمان حمایت از مصرف كنندگان به من ارائه كرد و احتمالاً قیمت متوسط کشوری بوده است، قيمت گوشت گوسفندي حدود 33 هزار تومان اعلام شد. البته دولت با رعايت شرايط بهداشتي و قرنطينه اجازه ورود دام از مرزهاي شرقي و كشورهاي تركمنستان، افغانستان و پاكستان براي تامين نياز مردم را داده است. ضمن اينكه گوشت منجمد گوساله به ميزان لازم در انبارهاي كشور وجود دارد و آماده عرضه به بازار است.

وی با اشاره به موفقيت دولت در كنترل تورم به عنوان يك شاخص كلان اقتصادي، گفت: به هر حال کالاهای مورد نیاز مردم شامل صدها قلم کالا می‌شود و نماد اینکه قیمت این کالاها بالا یا پایین است نرخ تورم است و بر اساس اين شاخص کلان اقتصادي، دولت موفق شده که تورم بالای 40 درصد را در یک دوره کوتاه به حدود 7 درصد برساند که این موضوع یک اتفاق استثنایی برای کشور است زیرا کسی باور نمی‌کرد که با وجود افزايش نقدینگی نرخ تورم به این میزان کاهش یابد.
وي اضافه كرد: این موضوع نشان می‌دهد که دولت توانسته سیاست دقیقی را اعمال کند تا تورم را کاهش و رشد اقتصادی را بالا ببرد و اقتصاد کشور در مسیر صحیح قرار گیرد و ثبات در اقتصاد، ‌نرخ ارز و دیگر شاخص‌های اقتصادی به وجود آيد.

معاون اول رئیس جمهور درباره موضوع بیکاری در کشور اظهار داشت: مهم‌ترین چالشی که اکنون کشور با آن رو در رو است، مسئله بیکاری است. در بهترین حالت اقتصاد ایران 600 هزار شغل ایجاد کرده است. ما سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی کار داریم که اقتصاد ایران هر چقدر تلاش کند پاسخگویی‌اش به این حجم بیکاری کار بسیار دشواري است و اين در حالي است كه براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 95-94 حدود 700 هزار شغل ایجاد کردیم. 

جهانگیری اضافه کرد: با اینکه در طول دو سال اخير، سالانه 700 هزار شغل ایجاد شده اما معنایش این است که سالی 500 هزار نفر به بیکاران کشور اضافه شده است که راهی جز اینکه تولید و سرمایه‌گذاری را در کشور افزایش دهیم، نداریم و اصلاً نباید در این موضوع تردیدی کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه منابع کشور مشخص و محدود است، ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری در کشور از سال 86 روند نزولی داشته و هنوز این روند نزولی به یک روند صعودی تبدیل نشده و فقط کند شده است. یعنی اگر در یک سال سرمایه‌گذاری 20 درصد كاهش داشته در سال بعد این عدد به 4 درصد رسیده ولی هنوز تبدیل به روند مثبت نشده است. واقعيت اين است كه تخریب با سرعت انجام می‌گیرد اما بازگشت به مسیر درست، کار دشواری است.
 
رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی از زمان اجراي برجام تا الان حدود 11 میلیارد دلار و در سال جاری حدود 7 میلیارد دلار است و اینها شامل بخش خارجی است که به وزارت اقتصاد مراجعه کرده و ضمانت‌نامه گرفته اند و می‌خواهند برای پروژه هاي صنعتی و کشاورزی و... سرمایه‌‌گذاری مستقیم کنند .

معاون اول رییس جمهور در بخش ديگري از سخنانش درباره جزئیات سفر اخیر رییس جمهور به کشورهای عمان و کویت با بیان اینکه «بحث‌های سیاسی و اقتصادی خوبی در این سفرها میان طرفین مطرح شده است»٬ اظهار کرد: دولت ایران علاقه مند است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در بالاترین سطح باشد.

وی با ابراز تاسف از اينكه در کشورهای حوزه خلیج فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران کننده شده و آن‌طوری نيست كه علاقمند بوديم، خاطرنشان کرد: سلطان قابوس که مدتی کسالت داشت، علاقه‌مند بود که با آقای روحانی به عنوان اولین فرد پس از دوران کسالت دیدار کند. در همین راستا نیز این دیدار در عمان انجام شد. در این دیدار پس از انجام گفت‌و‌گوهای عمومی، گفت‌وگو‌های خصوصی نیز عمدتا در جهت تقویت ارتباطات سیاسی کشورهای اسلامی انجام گرفت‌.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه رابطه ایران و عمان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد، به سطح روابط بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران در بانک‌های عمان پول دارد و مقدار این پول در مقطعی حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه« ایران و کویت با یکدیگر رابطه خوبی دارند» به نگارش نامه ای از سوی امیر کویت به رییس جمهور ایران اشاره و تاکید کرد: کویتی‌ها می‌دانند که ایران حق زیادی بر گردن آن‌ها دارد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو، اظهار کرد: متاسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای باعث شده است که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خونریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقه‌مند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به سرعت حل شود.

جهانگیری با بیان اینکه «گروه‌های تروریستی تبدیل به بلایی برای جهان اسلام شده‌اند»، خاطر نشان کرد: کسانی که به پیدایش گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند نیز امروز پشیمان هستند اما این پشیمانی را به روی خود نمی‌آورند و برای حل مسائل بصورت جدی وارد صحنه نمی‌شوند.

وی همچنین درباره طرح برخی اظهارات از سوی سران  برخی کشورهای منطقه، گفت: حد و اندازه عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند، ایران نیز به این موضوع علاقه‌مند نیست بلکه ایران علاقه‌ دارد تا رابطه‌مان با کشورهای منطقه خوب باشد. کشورهای منطقه نیز به خوبی می‌دانند ایران در هیچ مقطعی به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: متاسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه کار که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آن‌ها عبور می‌کند چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی به میزبانی کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)