کد خبر: ۲۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مشاور صنايع ملي مس ايران :چه کسانی چه شرایط خاصی را در نحوه فروش شرکت فراهم کرده اند؟
به نام خدا
 جناب آقاي دکتر توكلي
رئیس محترم سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت

در تاريخ 24 بهمن ماه سال جاري ، كد مطلب 445061  به مصاحبه جناب پورابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در خصوص شركت صنايع مس ايران اختصاص داشت آنچه روي پایگاه خبری "الف"قرار گرفت تعجب بسياري از اهالي تدبر و تفکر را برانگيخت . با توجه به انتظار انصاف از جنابعالي و انتظار شفافیت از آن پایگاه و به حكم ديده بانيتان و به اعتبار مقدس واژه عدالت تقاضا دارم اين مطلب را در آن جامعه خبری تحلیلی درج نمائيد.

اين مطلب را كسي مينويسد كه به عنوان شخصيتي حقيقي حدود دو سال و نيم در شركت ملي صنايع مس ايران  مشاور سازماندهي بخشي از سازمان صنعت مس بوده و هست. به هيچ نهاد و سازمان و حزب و جريان سياسي و شخصيت حقيقي و حقوقي اي هم وابسته نيست، و با هيچكس اعم از مدير و وزير و وكيل هم عقد اخوتي نبسته است. شايد تنها جرم ارتكابي اش بي رسانه بودن است. جزو عوام مردمي است مانند دیگر مردم كه در سازمان مردم نهاد شما بی هیچ اسم و رسمی و صرفا به دلیل علاقمندی به حقیقت ، نمایندگی ديده باني شفافيت و عدالت را به شما عطا كرده است. پس بي تكلف میگويم و درخواستم اين است  بي تصرف منتشر کنید.

دليل دير هنگامي اين درد دل آن است كه انتظار تكذيبيه يا تصحيحيه جناب پورابراهيمي به سر آمد وخبری نشد ، بعد از آن انتظار بود شركت ملي صنايع مس ايران از کیان خود و کارکنانش دفاع کند ، که آن هم نشد. شاید گفته ها را در شان پاسخ ندیدند یا شاید چون خلق مصنوع در این شرایط با جهاد و تلاش و کوشش خود پاسخی بزرگ است، کاری با متکلمان ندارند یا شاید با علم ما همه شیران ولی شیر علم/ حمله شان ازباد باشد دم بدم سکوت اختیار کردند.....

 پس اجازه میخواهم به چند پرسش ساده از جانب همين مردمي كه به نماينده محترم مجلس راي دادند و به واسطه آراي بقيه نمايندگان که ايشان را رئيس كميسيون اقتصاديش كردند اکتفا کنم، تا آیندگان سوالات سختتری از ما نپرسند و در دیگر جهان، شرمنده تر برای نپرسیدن نشویم. اگرچه شاید این سوالات به مذاق خوش نیاید. اما اگر مردم از نمایندگانشان سوال نکنند نمایندگان آن چیزی را خواهند پرسید که خود می خواهند. نه آنچه باید. میدانیم که تفاوتهایی در سوالات هم هست در این مورد  بخصوص آنجا سوال سبب قربت است و اینجا اسباب غربت ! آنجا موجب اتصال و اینجا موجب انفصال ! آنجا اعتبار و اینجا انتحار ! این را هم از جان پذیرفته ام.  این سوالات از آن من مردم است. موضع شرکت ملی صنایع مس ایران به خودش مربوط است.


جناب آقاي پورابراهيمي نماينده مردم و رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي

 سلام عليكم

شما كه خود در سالهايي نه چندان دور عضو هيات مديره شركت ملي صنايع مس ايران بوده ايد به نظرتان نمي آيد همان يكهزار و هشتصد ميليارد تومان پول خارج شده توسط مدير عامل قبلي كه بعدها به شركت بازگشت – و در فرمايشات شما بدان اشاره شده بود- حاصل و نتيجه تصميمات و جلسات و مصوبات خودتان بوده است؟ احتمالا مي فرماييد بنده در آن دوره عضو هيات مديره مس نبوده ام. قبل از آن بوده ام. بله اما ممكن است توضیح دهید در دوره قبل از آن كه شمايان سكاندار اين شركت بوده ايد نقش شما در ريل گذاري و بستر سازي عدم وقوع چنين جرم بزرگي چقدر بوده؟ صد درصد؟ پنجاه درصد؟ ده درصد؟ يك درصد؟ يك دهم درصد؟ يك هزارم درصد؟ حتي اگر ذره ای از درصد در آن نقش داشته ايد به حكم عقل و عدل اجازه دهيد كساني مدعي باشند که هيچ نقشي در آن نداشته اند!

در خصوص موضوع وام های استقراضی شرکت مس فرموده ايد: " اخذ وام با بهره بالا به جاي توجه به مديريت فروش". برادر گرامي آيا میشود باور کرد، جنابعالي به عنوان رييس كميسيون اقتصادي مطلع نباشيد كه اين شركت در زمان تحريم ها نميتوانست فروش مستقیم داشته باشد؟ بعد ها كه شركت از فروش به واسطه ها منع شد و كليه مس هاي توليدي در انبار شركت قرارگرفت و پولي براي سازندگان، پيمانكاران و دستمزد كارگران و كارمندان شركت نبود به غير از اخذ وام چگونه بايد توليد را به طور شبانه روزي حفظ ميكرد؟ فكر نمي كنيد جنابعالي هستيد كه به عنوان رييس كميسيون اقتصادي بايد پاسخ دهيد چرا بانكهاي كشور به يك شركت توليدي بزرگ ملي وام با بهره بالا مي دهند ؟ آيا شما به عنوان رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هيچ نقشي در بالا بودن سود وام بانكي نداريد؟ آيا شركتهاي توليدي خودشان معلوم مي كنند كه بانكها با چه درصد سود بايد به آنها وام دهند، كه شركت ملي مس وام با درصد بالا را انتخاب كرده است؟

در جای دیگری فرموده ايد: "شرایط خاصی را در نحوه فروش این شرکت فراهم کرده‌اند که بیانگر این است به جای فروش در بورس داخلی یا به جای فروش از طریق لینک صادراتی، فروش‌ها از طریق شرکت‌های واسطه‌ای که بعضاً افرادی پشت آن هستند که البته مسئله‌دار و حاشیه‌دار نیز می‌باشند، صورت گرفته است".آيا واقعا نميدانيد محصولات اين شركت در بورس داخلي عرضه ميشوند؟ سپس ممكن هست بفرماييد لينك صادراتي چيست يا كيست؟ تا همه شركتهاي توليدي كه براي فروش محصولات خود و صادرات آن درمانده اند به ايشان رجوع كنند! آن افراد مساله دار و حاشيه دار چه كساني هستند ؟

چه کسانی چه شرایط خاصی را در نحوه فروش شرکت فراهم کرده اند؟ اگر ميدانيد و نگفته اید پس چه جزئياتي را افشا کرده اید؟ اگر نمي دانيد و تبعا هم نادانسته را نميشود گفت لطفا در نوع آبی که با آن بازی میکنید دقت کنید این آبروست نه آب جو!  اجازه ميدهيد با اين جملات نشر شده از رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، به بهبود اقتصاد و معيشت مردم و رسيدن به اهداف چشم انداز 1404 خوش بين نباشيم؟

روز درج خبر تيتر همه پایگاههای خبری اين بود: " جزئیات تخلفات شرکت ملی مس/انتقاد ازعدم برخورد نعمت‌زاده بامتخلفان" ما هر چه خوانديم به جزييات نرسيديم ، هر چه منتظر شديم كسي بركنار شود ، نشد. منتظر نهادهاي مربوطه براي دستگيري عوامل متخلف شديم ، تا امروز كسي نيامد.... آیا حق ميدهيد كه بينديشيم اين تشويش اذهان و بي اعتبار كردن سازمان و هياهوي بي امان با انتخابات رياست جمهوري يا انتخابات مجلس براي اخذ رای نسبتي دارد؟!

شوربختانه به اين همه حرف بسنده نكرده ايد و كاركنان زحمت كش شركت مس و علي الخصوص بازنشستگان را هم به تازيانه سياست نواخته ايد .  جملاتي اين چنين از شما منتشر شده كه ان شاالله صحت نداشته باشد: "استفاده از افرادی که بعضاً در دوران بازنشستگی به سر می‌برند در شرکت ملی مس وجود دارند که حتی بعد از ۱۰ سال از گذشت بازنشستگی به شرکت بازگشته‌اند یعنی در حال حاضر مجموعه مدیریت این شرکت محل تجمع بازنشستگان سنوات قبل است که البته بنده نمی‌دانم از کجا اینها را آورده‌اند؟" اصولا بنده هم نميدانم اين اطلاعات را جنابعالي از كجا آورده ايد؟ آيا صرف چند بازنشسته مجموعه مديريت را محل تجمع بازنشستگان ميسازد؟ آيا نبايد از تجربه بازنشستگان استفاده كرد؟ آيا به دليل ريل گذاري غلط شما كه عضو هيات مديره مس بوده ايد و منجر به جانشين پروري نشده است بايد اعتراض كرد يا به استفاده از نيروهاي متخصص؟ حتما ميدانيد، و شايد هم همچون مباحث فوق الذكر ندانيد به دليل سختي كار، كارمندان اين شركت عمدتا زير سن پنجاه سال بازنشسته ميشوند و اتفاقا زماني كه تجربياتشان به مرحله پختگي ميرسد بازنشسته اند. آیا استفاده از تخصص کسانی که سالهای متمادی برای آنها هزینه شده جرم است ؟ یا منع قانونی دارد؟

 فرموده ايد "بنا بوده مديرعامل مس چهار ماه پيش تغيير كند كه به علت فشارهای خاص تغییراتی در مدیریت اعمال نشده" با اين فرمايش جنابعالي و استفاده از تخصص بازنشستگان اين سوال پيش مي آيد  آيا نمايندگان محترم مجلس به غير از نظارت و قانون گذاري وظيفه عزل و نصب مديران و كارمندان را هم بر عهده گرفته اند؟ آیا فكر نمي كنيد فشار خاص برای عدم تغییر در مدیریت نتیجه فشار خاص براي تغییر مدیریت بوده است؟ چرا اين همه فشار براي برداشتن هست؟ چه کسی یا کسانی بنا گذاشتند ایشان تغییر کنند؟ به چه دلیلی خواستار تغییر مدیریت هستند؟  چه چيزي موجب نگراني شده است؟

 آيا به نظر شما براي آدمي كه اندكي فكر ميكند اين شبهه بوجود نمي آيد چرا آقاي پورابراهيمي به عنوان رئيس كميسيون اقتصادي اين همه در خصوص شركت ملي صنايع مس ايران حرف دارند اما رئيس كميسيون صنايع و معدن سکوت کرده اند؟ آيا براي کسی كه كمي مي انديشد و كمي هم آگاهي دارد ممكن نيست اين شبهه پيش آيد اين همه جار وجنجال ممكن است مرتبط با بركناري يكي از وابستگان نزديك شما از صندوق بازنشستگي شركت مس اتفاقا به دليل مسائلي كه خود مدعي ميدان داري آنيد، باشد؟ اساسا ممكن هست بفرماييد چه ارتباطي ميان كميسيون اقتصادي و شرکت مس و وابستگان شما و اين همه مصاحبه و جار وجنجال وجود دارد؟ و چرا در ساير حوزه هاي تخصصي تان در كميسيون مثل مقابله با تورم و ركود و ركود تورمي، بی کاری، وضعيت بانكها ، چگونگي واگذاري شركتهاي دولتي به بخش خصوصي و صدها و بلكه هزاران مبحث اقتصادي كه در حوزه تخصصي كميسيون است و مستقیم با همه اقشار مردم سرو کار دارد، بحثي در اين حد و عمق و وسعت مطرح نميشود؟

سخنان دیگری در خصوص پرداخت مبالغی به حسابهای شخصی و ابهام در خریدهای داخلی و خارجی مطرح کرده اید که ظاهرا لزوم اثبات قبل از اعلام ضروری به نظر می رسید ،  این موضوع به مدعی العموم مربوط است ، اما برادر گرامی آخرین سوال باقیمانده از جنابعالی  این است آن روزهایی که میلیاردها یورو پروژه تحت عنوان طرحهای توسعه ای ، ورزشی ، گردشگری و ... تعریف شد و سرمایه های این کشور در شرکت ملی صنایع مس ایران حداقل به حیف کشیده شد شما کجا بودید؟ چرا نشست خبری برگزار نمی کردید و جزئیات تخلفات باز نمی گفتید؟ خود شما در زمان عضویت در هیات مدیره مس برای ریل گذاری توسعه های شرکت يا در دوره نمايندگي تان به دليل وظيفه نمايندگي در هدر رفت اين همه سرمايه چقدر نقش داشته ايد؟  

تنها نكته مهم و مفيد سخنان جنابعالي پيگيري تحقيق و تفحص از شركت مس است. اين شركت بايد براي اين مهم از شما قدرداني نمايد . آنچه در سه سال و نيم گذشته انجام شده و بنده در دو سال و نيم گذشته شاهد آن بوده ام كاري سترگ بوده است .بازگرداندن شركت ملي مس به مسير شفافيت و عقلانیت  در حوزه  هاي مالي، توسعه ای ،بورس،  فرآيند، ساختار ، سرمايه هاي انساني ، فرهنگ سازماني ، به گونه اي كه بايد به صورت الگويي در سطح ملي مطرح شود و شايد تحقيق و تفحص بتواند كمكي شايان در انتقال این تجربه نمايد.

در انتها توصيه اي برادرانه به جنابعالي ، رييس محترم مجلس و ساير نمايندگان محترم

بزرگان و عزيزان اگر شما در آنجا نشسته ايد به واسطه ملت است، سمت نمایندگی یا هر جایگاه دیگری مادر زادی نیست. اگر کرسی ای که بدان تکیه زده اید به فرمايش آن پير اعظم راس امور مي شود براي آن است كه مردم شريفند و شرافت آنان اين جايگاه را به شمايان امانت سپرده است . حداقل انتظار ما مردم، رعايت انصاف، شفافيت و عدالت است . اين ها حداقلي هستند نه حداكثري . انقلاب ما که انفجار نور بود بنا برآن داشت تا اين حداقل ها را به ما دهد . اگر مي بينيد نظاره گريم براي آن است كه دل به ولايت سپرده ایم و سر به او داده ایم و زبان در كام نهاده ايم . نمي خواهيم به نام حزب و جريان سیاسی، وحدت خدشه دار شود، دوست نداريم منيت و منفعت جايگزين شفافيت و عدالت گردد . اصول و اصلاح دو واژه كنار هم اند نه در مقابل هم. برخی دوستانند که از آن کت می دوزند و دشمنانند كه به آن دامن مي زنند .نمي خواهيم ساحت منزه كسب و كار ، صنعت و تجارت ، همت و حميت عرصه يه قل دو قل سياسي گردد. از رئیس محترم مجلس هم تقاضا می شود به نمایندگان محترم برای حفظ آبروی آحاد مردم و نیالودن عرصه های مختلف غير سياسي به سیاست، تذکر لازم را بدهند.

ان شاالله اين كمترين انتظار در حیات ما برآورده شود. و من الله توفيق          
      
*مشاور صنايع ملي مس ايران   
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)