کد خبر: ۲۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
اسحاق جهانگیری:
روز پنجشنبه، روز طعنه برخي مقامات دولت به بعضي از منتقدان بود. آيین افتتاح هم‌زمان پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری گاز در کاشان هم اين بستر را به‌خوبي فراهم كرد؛ البته برخي تند‌و‌تيزتر و مستقيم‌تر و برخي در لفافه.
شرق نوشت:
روز پنجشنبه، روز طعنه برخي مقامات دولت به بعضي از منتقدان بود. آيین افتتاح هم‌زمان پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری گاز در کاشان هم اين بستر را به‌خوبي فراهم كرد؛ البته برخي تند‌و‌تيزتر و مستقيم‌تر و برخي در لفافه.

اسحاق جهانگيري، معاون‌اول رئيس‌جمهور ايران، از دسته دوم بود؛ او كه در اين مراسم از كارنامه درخشان دولت در سال ٩٥ هم ياد مي‌كرد، طعنه‌اي هم با اشاره به سخنان اخير محمود احمدي‌نژاد، رئيس دولت پيشين زد.

به گفته او: «کسی هرگز فراموش نمی‌کند در اقتصاد دولت گذشته چه اتفاق‌هایی افتاد، حالا که به حرف آمده‌اند، انسان تعجب می‌کند که چرا این‌گونه صحبت می‌شود».

 البته در اين ميان بيژن زنگنه، وزير نامي ايران، تندتر سخن گفت، او كه چند وقتي است از رسانه‌هاي تندرو و جناحي كه خود را در قالب رسانه ملي جا زده‌اند، شاكي است و پيش‌تر مطرح كرده بود: «قلم‌فروشی، از مشاغل پست دنیا بدتر است»، اين‌بار هم به حرف آمد و با گلايه از عملكرد صداوسيما در آیین گشایش رسمی خط لوله گاز ایرانشهر- زاهدان، گفت: «برخی تخصص دارند که شهد را به شرنگ تبدیل کنند و باید به آنان جایزه نوبل داد که بدون استفاده از کاتالیست، شهد خدمات دولت را به شرنگ تبدیل می‌کنند و حق اصلی این فناوری به صداوسیما تعلق دارد و جایزه نوبل را باید به آنها اهدا کرد».

اوپک بداند نبايد سهم تولید در ایران محدود شود

معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: وضعیت تولید و فروش در کشور به قبل از تحریم برگشته است و کشورهای عضو اوپک باید بدانند سهم تولید در ایران نباید محدود شود.

 اسحاق جهانگیری در آيین افتتاح هم‌زمان پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری گاز در کاشان اظهار كرد: در پارس جنوبی نیز در آخر دولت اصلاحات برداشت ما با قطر مساوی بود، این در حالی‌ است که قطری‌ها در ادامه همواره برداشت را افزایش دادند و ما ساکت بودیم.

 او افزود: وقتی دولت را تحویل گرفتیم برداشت ما در این منطقه ۲۵۰ میلیون مترمکعب بود که تا پایان دولت یازدهم این رقم به بیش از ۵۵۰ ميلیون مترمکعب گاز خواهد رسید. معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: شاهکار مهم‌تر این بود که به کشورهای عضو اوپک فهماندیم سهم تولید ایران نباید محدود شود و ایران باید بتواند از سهم خودش استفاده کند و امروز هم تولید و هم فروش به وضعیت قبل از تحریم رسیده است.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی از نظر اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم‌سازی اقتصاد، کارنامه بسیار درخشانی اعم از صادرات، فناوری و صنعت داخلی را به ‌صحنه ‌آوردن دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: کارکنان وزارت نفت در تمام نقاط کشور مشغول خدمت هستند و اینها ارزش‌هایی است که ملت ایران آنها را می بیند و واقعا انصاف نیست یک عده‌ای در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت داشته باشند و دل مجموعه کارکنان را در این بخش خالی کنند.

 وی افزود: در میدان‌های غرب کارون که کشورهای دیگر نیز برداشت می‌کنند پیشتر ۶۰ هزار بشکه برداشت می‌کردیم اما هم‌اکنون این رقم به ۲۸۰هزار بشکه نفت رسیده است و این میدان از قبل نیز بود و این‌گونه خدمات در دوران بی‌پولی و تحریم توسط دولت انجام شده است.

‌ كنايه جهانگيري به احمدي‌نژاد

جهانگیری با اشاره به اینکه در برخی بخش‌ها نیز اقتصاد ایران از خود درخشش نشان می‌دهد، افزود: کسی هرگز فراموش نمی‌کند در اقتصاد دولت گذشته چه اتفاق‌هایی افتاد، حالا که به حرف آمده‌اند انسان تعجب می‌کند که چرا این‌گونه صحبت می‌شود.

 به گفته وی، وزارت نفت در سه و نیم سال گذشته در دو و نیم سال در تحریم بوده است و تنها یک سال در تحریم نبود و یکی از مهم‌ترین مراکزی که بیشترین تحریم را داشته است صنعت نفت و نظام بانکی بوده است.

 معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: ایران به لحاظ اقتصادی در رتبه ۱۸ کشورهای جهان قرار داد و این جایگاه خیلی بزرگی است.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای رسمی کشور و مرکز آمار ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۵ رشد اقتصادی ٧,٢ درصد رشد داشته و این افزایش رشد در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات بوده است.

 جهانگیری یادآور شد: بر اساس همین آمار شمار شغل‌هایی که در فصل‌های بهار و تابستان امسال ایجاد کرده‌ایم افزون بر ۷۰۰ هزار شغل جدید نسبت به گذشته بوده است. تورم ما همچنان تک‌رقمی و ٦.٨ درصد در ماه منتهی به بهمن بوده است و اگر این شاخص‌ها هر جایی اعلام شود بیانگر اقتصاد خوب کشور است.

١۱ فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم وارد مدار شد

بیژن زنگنه، وزير نفت ايران هم در آیین گشایش رسمی هم‌زمان پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری در کاشان گفت: در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم حجم برداشت گاز طبیعی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی حدود ٣٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته و این به آن معناست که برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به آغاز به کار دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر شده است.

 وی افزود: پیش‌تر، ١٠ فاز پارس جنوبی که کار آنها از دولت‎های هفتم و هشتم آغاز شده بود در مدار تولید قرار داشت، در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم، ١١ فاز پارس جنوبی وارد مدار تولید و به دنبال آن برداشت گاز ایران بیش از دو برابر گذشته می‎شود.

 به گزارش شانا، وزیر نفت ادامه داد: برای دومین‌بار از نظر برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی به قطر می‎رسیم و امیدواریم اين برداشت اضافه‌تر هم شود؛ اما در زمینه تولید تجمعی، رسیدن به قطر سال‎ها به طول می‎انجامد؛ زیرا زمانی که فرصت‎ها از دست می‌‌روند به سادگی نمی‌توان آنها را جبران کرد.

‌ ٩٠درصد جمعيت كشور زير پوشش گازرساني

زنگنه گفت: جمعیت زیر پوشش گاز در کل کشور به‌عنوان یک نمونه بی‌نظیر به نزدیک ٩٠ درصد کل جمعیت کشور رسیده است و جمعیت شهری ما بالای ٩٥ درصد است.

‌ برخی تخصص دارند که شهد را به شرنگ تبدیل کنند

وی با اشاره به حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در آیین گشایش رسمی خط لوله گاز ایرانشهر- زاهدان، گفت: برخی تخصص دارند شهد را به شرنگ تبدیل کنند و باید به آنان جایزه نوبل داد که بدون استفاده از کاتالیست، شهد خدمات دولت را تبدیل به شرنگ می‌کنند و حق اصلی این فناوری به صداوسیما تعلق دارد و جایزه نوبل را باید به آنها اهدا کرد. وزیر نفت با بیان اینکه در گزارش‎های آنها بلافاصله گفته شد خط لوله گاز به زاهدان رسید؛ اما گاز به زاهدانی‌ها نرسید، تصریح کرد: شما که سواد ندارید چرا کار می‌کنید؛ ابتدا باید گاز برسد، شبکه توزیع گازدار شود، سپس علمک نصب شود و گاز به مردم تحویل داده شود.

زنگنه ادامه داد: برخی می‌خواهند بگویند نمی‌شود. به نظر من که خوشحال هستند. عده‎ای بودند که پیش‌تر بارها گفته بودند چرا خط لوله گاز زاهدان احداث نمی‎شود؛ اما روز افتتاح حاضر نشدند بیایند و در شادی مردم مشارکت کنند و شاهد اجرای این موفقیت باشند؛ زیرا می‌خواستند بگویند این کار نمی‎شود.

وی تصریح کرد: یک خط لوله ٢٧٠کیلومتری به قطر ٣٦ اینچ در ١٠ ماه احداث شد، من که با صنعت نفت آشنا هستم، باورم نمی‌شد این کار امسال انجام شود و همواره در مصاحبه‌هایم هم گفته بودم اوایل ٩٦ این کار تکمیل می‌شود؛ اما این پروژه با موفقیت انجام شد و کار بزرگی بود.

 وزیر نفت گفت: به اتکای تولید گاز، شبکه‌های انتقال و مجموعه تأسیسات بود که ما در این مدت بیش از هشت هزار روستا را گازرسانی کردیم و ارزش این سرمایه‌گذاری که یک ریال آن از بودجه عمومی گرفته نشده، نزدیک ٩هزار میلیارد تومان است.

زنگنه یادآور شد: این فعالیت‌ها به ابتکار بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه کل کشور سال ٩٣ و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید انجام شده است. همه پروژه‌های گازرسانی به اتکای صرفه‌جویی در مصرف فراورده‌ها انجام می‌شود و این فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت و هدف ما رساندن جمعیت زیر پوشش گاز در کل کشور به ٩٥ درصد است.

 وی ادامه داد: ما هیچ‌گاه برای صددرصد هدف‎گذاری نمی‌کنیم؛ زیرا صددرصد منطقی نیست. ما برای روستاها حد گذاشته‌ايم، شهرهای کوچک را گازرسانی کردیم و فقط از شهرهای بزرگ، زاهدان مانده است که با شتاب در روند فعالیت‎ها و تجهیز پیمانکاران، گازرسانی داخل شبکه هم زودتر انجام خواهد شد.

 وزیر نفت عنوان کرد: نیروگاه‎ها در سال ٩٢، ٤٣درصد سوخت مایع مصرف می‌کردند که در آن زمان ارزشی معادل ١٨میلیارد دلار داشت؛ حال با احتساب رشد مصرف سالانه شش تا هفت درصدی در پی افزایش تقاضا برای برق، مصرف سوخت آنها نيز با افزایش رو‎به‎رو می‎شود؛ اما امسال ما تنها حدود ١٠درصد سوخت مایع به نیروگاه‌ها دادیم که اگر برخی مشکلات در پارس جنوبی نبود، این مقدار به‎طور حتم به هفت تا هشت درصد می‌رسید.

 زنگنه گفت: ما دراین‌زمینه روندی روبه‌رشد داشته‎ایم و ثروت ملی ذخیره و صرف توسعه کشور شده است و ان‌شاء‌الله این روند ادامه می‎یابد. با کار بیشتر در فازهای پارس جنوبی و تأسیسات ذیل آن باید شبکه مستحکم گاز را در تاب‌آوری مقابل حوادث تقویت کنیم.

ساخت ٥ ايستگاه با تكيه بر توان داخل

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، هم در اين مراسم گفت: خط هشتم سراسری ٥٦ اینچ برای انتقال گاز ٥٠ تا ٥٥٠ میلیون متر مکعب ظرفیت انتقال دارد که با احداث ایستگاه‌های تقویت فشار، این میزان به ١١٠‌میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا می‌کند که به معنای افزایش ٥٠میلیون مترمکعبی انتقال گاز است.

وی با اشاره به این نکته که پایداری انتقال گاز از عسلویه به مرکز کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت گاز به شمار می‌رود، گفت: این پنج ایستگاه روی خط هشتم سراسری از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت گاز بود.

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تأکید کرد: این پنج ایستگاه با تکیه بر توان ساخت داخل و با استفاده از دانش طراحی و توان اجرائی پیمانکاران داخلی ساخته شده است و این به آن معناست که ایستگاه‌های تقویت فشار، داخلی‌ترین تجهیزات صنعت گاز هستند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حضور پررنگ گل‌گهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران وارد کرمان شد

وزارت بهداشت: تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال رایگان است

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)