کد خبر: ۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
قتل چند شکارچی به دست محیط‌بانان و مجروح شدن چند محیط‌بان به دست شکارچیان، از سال 86 تاکنون پرونده منطقه حفاظت شده دنا را به دادسراهای جنایی کشور وارد کرد و همین موضوع سبب شده کشتار حیات وحش در دنا با آسودگی بیشتری صورت بگیرد.
 خرید و فروش گوشت حیات وحش منطقه حفاظت شده دنا، در شهرهای سی سخت و یاسوج به صورت علنی صورت می‌گیرد و بنا به تحقیقات خبرنگار آنا، قیمت هر کیلو گوشت از ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان بنا به سن شکار در نوسان است.

به گزارش  آنا، منطقه حفاظت شده دنا که در چند استان پراکنده است، محل زیست گونه‌های متنوع وحوش بوده و در سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت، مورد هجوم شکارچیان زیادی بوده و همین هجوم مسلحانه به دنا سبب بروز چندیدن حادثه منجر به قتل در سال‌های گذشته شده و جمعیت حیات وحش را بنا به اظهارات محیط‌بانان دنا به زیر 1500 راس رسانده است.

قتل چند شکارچی به دست محیط‌بانان و مجروح شدن چند محیط‌بان به دست شکارچیان، از سال 86 تاکنون پرونده منطقه حفاظت شده دنا را به دادسراهای جنایی کشور وارد کرد و همین موضوع سبب شده کشتار حیات وحش در دنا با آسودگی بیشتری صورت بگیرد.

اکنون حکم اعدام دو محیط بان منطقه حفاظت شده دنا (اسعد تقی‌زاده و غلامحسین خالدی) قطعی و بر اساس آخرین اطلاعات آنها در انتظار حکم استیذان رئیس قوه قضاییه هستند. با این حال سازمان محیط زیست و گروه‌های غیر دولتی نتوانسته‌اند رضایت خانواده مقتولان را بگیرند.

تماس مکرر دلالان برای فروش گوشت شکار

یک فعال اجتماعی و از مدیران شهرستان سی‌سخت در زمان دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آنا فاش کرد: در سفری که هفته پیش به شهر یاسوج داشتم به شکل عجیب و به طور مکرر تماس‌هایی داشتم که خواهان فروش گوشت تازه شکار به من بودند.

وی که به ضرورت این گزارش، نامی از وی منتشر نمی‌ شود، می‌گوید: دلیل اینکه مرا برای تماس انتخاب کرده بودند، شاید این بود که زمانی در این شهر مسئولیت داشتم و دلالان فروش گوشت شکار به من گفتند، گوشت تازه کل و بز دنا به قیمت 40 تا 60 هزار تومان قابل خرید و فروش است.

این فعال اجتماعی گفت: من هنوز در شوک هستم که چند نفر در چند روز پشت سر هم، اینقدر آزادانه تماس داشتند که اگر گوشت شکار نیازی داری خریداری کنیم.  برای من که در سی سخت به طبیعت علاقمند شده بودم آزاردهنده است و آنطور که با مردم محلی صحبت می‌کردم ارتباط عجیبی بین بی‌انگیزگی محیط‌بانان و دست باز شکارچیان وجود دارد. شکارچی ها دیگر از محیط زیست نمی ترسند و آزادانه شکار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در سال 83 که در دنا بودم، با چشم غیر مسلح به فاصله نزدیکی از شهر سی سخت می‌توانستیم حیات وحش را ببینیم گفت: بارها در مسیر‌های کوهپیمایی گونه های بز و پازن(بز پیر شده) را مشاهده می‌کردیم که غروب‌ها تا نزدیکی باغ‌های شهر سی‌سخت که در دامنه دنا است، پایین می آمدند. آن زمان شکار هم بود اما خیلی کم بود و البته خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود و ما شاهد پیگیری های جدی مسئولان محیط زیست وقت بودیم و نمی‌دانم دلیل این بی‌انگیزگی چه می‌تواند باشد.

وی اظهار کرد: در اوایل دهه 80 مسئولان محیط زیست اذعان داشتند که بیش از 3 هزار راس کل و بز در دنا شمارش شده است. در حالی که اگر نیمی از آنها ماده باشد و اگر در طول یکسال شکار صورت نگیرد می‌توانست یکساله به  6 هزار راس افزایش یابد، در حالی که آمارهای فعلی آمار نگران کننده و هشدار دهنده است و بعضا شنیده می‌شود این آمار تا 1500 و زیر 1000 رسیده است.

پیگیری های میدانی آنا و تمایل مدیران استانی برای گوشت شکار

خبرنگاران خبرگزاری آنا در تماس با چند دلال خرید و فروش گوشت شکار در منطقه حفاظت شده دنا و همینطور تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیدند که روزانه در دنا شکار صورت می‌گیرد، چرا که در گفت‌وگوهای رد و بدل شده میان فروشندگان و خبرنگاران آنا، آنها برای تایید تازه بودن گوشت ضمانت هایی می‌دادند.

میان اولین و  آخرین تماس با یکی از فروشندگان گوشت شکار در دنا، 5 روز فاصله بوده است که فروشنده ضمن تاکید بر اینکه «در صورتی شما مشتری باشید و من مطمئن باشم، برای شما ثابت می کنم که این گوشت خریداری شده متعلق به چند روز است.» 

یکی از کسانی که با فروشندگان شکار ارتباط دارد به آنا می‌گوید: سفارش بسیاری به واسطه شکارچیان داده می‌شود و آنها روزانه شکار می‌کنند، حتی این سفارش از سوی مدیران استانی نیز بوده است و شکارچیان علاوه بر شکار در دنا در مناطق حیات وحش خیز استان‌های اصفهان، یزد و فارس و... نیز شکار می‌کنند. 

وی تاکید کرد: شکار آنها غیر قانونی است و به دلیل آشنایی دقیق به منطقه قادر به استتار طی سه شبانه روز در دنا هستند و در یکی از تعقیب و گریزها گویا آنها سه شبانه روز در منطقه‌ای‌ پنهان شدند که محیط زیست نتوانست آنها را پیدا کند.

واکنش سازمان محیط زیست

در این میان محمد مجابی، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار آنا در مورد نحوه رسیدگی به چنین تخلفات آشکاری که حیات وحش کشور را تهدید می‌کند، گفت: امسال در رابطه با صید و شکار در دنا چه به صورت قانونی چه غیر قانونی شکایتی را دریافت نکرده ایم و صرفا زمانی این موضوع به ما مربوط می‌شود که شکایت نامه ای به دست سازمان برسد تا ما از طریق معاونت حقوقی پیگیری کنیم.

با این حال علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به خبر خرید و فروش گوشت شکار در دنا به خبرنگار آنا گفت: این پرونده باید در داسرای ویژه بررسی شود و اگر اتفاقی افتاده باشد باید یگان حفاظت محیط زیست در این باره نظر بدهد.

کمبود 8 هزار نفری نیروی حفاظت عامل گسترش کشتار حیات وحش

همچنین سرهنگ حمیدرضا خیل‌دار فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست به آنا گفت: تخلف در همه جای کشور به وقوع می‌پیوندد و یکی از معضلات ما کمبود نیروی انسانی در محیط زیست است چرا که ساختار ما ظرفیت 10 هزار و 500 نیروی حفاظتی را دارد در حالیکه ما تنها 2500 نفر نیروی محیط بان داریم.

وی تاکید کرد: وقتی کمبود نیرو داریم و منطقه‌ای مانند پارک ملی دنا که باید روزانه با 50 محیط‌بان اداره شود، تنها با 4 محیط بان اداره می‌شود که یکی از دلایل بروز تخلف گسترده در این منطقه نبود نیروی انسانی است که شبیه به دیگران مناطق کشور است.

وی تاکید کرد: گزارش مکتوب خرید و فروش گوشت شکار باید به دفتر حفاظت سازمان محیط زیست ارسال شود تا بعد از بررسی به دفتر عملیات اطلاعات ناجا سپرده و سپس همکاران ما در یاسوج عملیات پیگیری را آغاز کنند.
برچسب ها: شکار ، محیط زیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

تمام مناطق استان کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی؛ هواشناسی نسبت به وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها هشدار داد

7500 دانش‌آموز ترک تحصیل کرده کرمان را مرکز آمار اعلام کرده / این آمار را قبول نداریم

خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود

یک خانم بعد از ۴ روز گرفتاری بین دو دیوار، نجات یافت

جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها با حضور به موقع اورژانس اجتماعی

26 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان کرمان جمع آوری شد

چاه‌های آب غیر مجاز و فاقد پروانه پلمب می‌شوند

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)