کد خبر: ۲۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل آموزش وپرورش کرمان در گفت و‌گو با گفتارنو مطرح کرد:
محمد محسن بیگی،مدیرکل آموزش و پرورش کرمان گفت:حدود 800مدرسه تخریبی در استان کرمان داریم و طبیعی است کسی که مسولیت این مجموعه را به عهده دارد هیچ‌وقت آسایش نداشته باشد و هر لحظه نگران باشد.
گفتارنو/گروه جامعه: در واپسین روزهای سال گذشته با مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به گفت وگو نشستیم تا ضمن نگاهی گذرا به آن چه در سال 95 گذشت، از دغدغه هایش بپرسیم. پاسخ های محمد محسن بیگی، به پرسش های گفتارنو پیش روی شماست.


آقای محسن بیگی!چه قدر نگران روی دادن حوادثی نظیر  پلاسکو در مدارس کرمان هستید؟

ما همیشه نگران هستیم مخصوصا زمانی که عارضه های طبیعی مثل بارندگی و زلزله اتفاق می افتد.ما حدود 800مدرسه تخریبی در استان کرمان داریم و طبیعی است کسی که مسولیت این مجموعه را به عهده دارد هیچ‌وقت آسایش نداشته باشد و هر لحظه نگران باشد.

به غیر از این نگران بودن چه می‌شود کرد،به هر حال بهسازی مدارس روند مطلوبی ندارد! 

نوسازی یک اداره کل مستقل است که وظیفه اش ساخت وساز و تعمیر و تجهیز مدارس است . ما الان خودمان هم نگران هستیم .ان ها باید در این حوزه بیشتر فعالیت کنند و مدرسه بسازند و در اختیار ما بگذارند. ما بهره بردار هستیم و سازنده نیستیم.ولی چون ما تاوانش را پس میدهیم ،ناچار هستیم به دنبال خیر باشیم و خودمان جلسه برگزار کنیم و مشارکت جذب کنیم تا ساخت وساز مدارس انجام شود.البته آن ها هم زحمت می‌کشند ولی انتظار بیشتر از این است چرا که ساخت و ساز وظیفه اداره کل نوسازی است که ساختاری زیر مجموعه ما نیست و یک اداره مستقل است.

این یک ضعف است ،درست است؟

بله. ما در یک مجموعه قرار نداریم اما ما باید پاسخگو باشیم ،اگر چه مسئولیت نداریم.

در سال 95 و پیش از آن خبرهایی از تنبیه دانش آموزان در استان کرمان منتشر شده است. فکر می کنید چرا  در استان کرمان شاهد چنین اتفاق های هستیم؟

البته همه جای کشور این مورد وجود دارد و ممکن است در بعضی از نقاط بیشتر دیده شود ومنعکس شود و در معرض دید قرار بگیرد. از نظر تربیتی ،تنبیه روش مفید و مناسبی نیست . اما ببینیم ریشه تنبیه بدنی در مدرسه از کجا می آید .ریشه تنبیه بدنی درمدرسه در واقع در جامعه است .مدرسه نمود عینی بسیاری از فعالیت هایی که در جامعه و خانواده وجود  دارد  است .بنابراین همه باید کمک کنند که تنبیه در خانواده اتفاق نیافتد ،حتی الان به صورت غیر فیزیکی تنبیه صورت می‌گیرد .امروز برخی از رفتارها، حرف ها وسخنان در واقع نوعی تنبیه هستند یا تشویق به تنبیه هستند. هروقت در جامعه دست به دست هم داده شود و اصلاح شود در واقع ریشه های تنبیه بدنی اصلاح می‌شود. ما به همکاران توصیه کرده و دستور العمل  فرستادیم و تعهد گرفته ایم که این اتفاق نیافتد.گاهی وقت ها چنین مسایلی که به وجود می اید ما ناراحت می‌شویم و آن مراحل قانونی که باید طی بشود را پیگیری می‌کنیم.

شاید یکی از دلایلی که مدیران این تذکرات ایین نامه را جدی نمی‌گیرند این است که احکام شان رسانه ایی نمی‌شود .

خب احکام محرمانه است.در بحث احکام ،که دیوان رسیدگی به تخلفات اداری انجام می‌دهند احکام به صورت محرمانه است ولی طبیعتا ماهم نباید به دنبال رسانه ای کردن حکم یک فرد با مشخصات شناسنامه ای باشیم. بحث لطمه زدن به حیثت فرد را باید در نظر بگیریم. چون معلم ،معلم است.این معلم فردا می‌خواهد در کلاس حضور پیدا بکند.ما باید انگیزه و رغبت معلمان را دچار اسیب نکنیم.انتشار دادن حکم یک فردی که تخلف را انجام داده است در واقع باعث می‌شود که دیگران از نظر انگیزه دچار تردید شوند یعنی روی انگیزه ها تاثیر منفی بگذارد،ما موافق چنین چیزی نیستیم اما در عین حال طبیعی است که مشکلات معلمان هم باید حل شود و دغدغه شان کمتر شود.گاهی وقت ها معلمان زیر فشار های سنگین مادی و معشیتی و روحی هستند که این مواردی است که باعث می‌شود معلم از اراده خودش خارج شود و واکنش هایی نشان دهد که مطلوب نیست.

چرا استان کرمان در اجرای برخی از طرح های ازمایشی پایلوت می‌شود . دانش  آموزان می گویند  هزینه این پایلوت شدن را آن ها می دهند؟ مثلا دایر بودن مدارس در زمان امتحانات مورد اعتراض جدی دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم بود. 

در مورد بحث تعطیلات فرایند آموزش نسبت به گذشته تغییر داشته است .اگر خودتان یادتان باشد در  زمانی که شما درس می‌خواندید ما چیزی به عنوان تعطیلات بین امتحانات نداشتیم واصطلاحا ثلث اول و دوم بود. بعدا نظام ترمی واحدی در مدارس ما برگزار شد که در دبیرستان نه راهنمایی و دبستان. وقتی که وارد دبیرستان شد بین دو ترم فرصت یک هفته تا دو هفته تعطیل می‌شد ودر این فاصله امتحانات برگزار می‌شدند.نظام ترمی واحدی کلا حذف شده است ،وقتی که این نظام حذف شده است ما اصلا امتحان پایان ترم یا بین ترم نداریم .در ابتدایی یا راهنمایی یا متوسطه ی اول که کلا از اساس وجود نداشته است.یک سلیقه نابجایی گذاشته بودند که متاسفانه دوهفته مدارس را به بهانه امتحان  تعطیل می‌کردند در صورتی که امتحان های ما امتحان های هماهنگ و مستمری نیستند و عمدتا امتحاناتی که برگزار می‌شود اصطلاحا مستمر یا ارزش یابی مستمر و در ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی اتفاق می افتد .بنابراین الزامی برای برگزاری ازمون به صورت کتبی وجود ندارد.وقتی این وجود ندارد پس تعطیل کردن مدرسه خود به خود منتفی است.

این الزام وجود ندارد که ولی عملا معلم ها برای ارزیابی به این ابزار متوسل می‌شوند!

در متوسطه دوره دوم هنوز بخشی به این ابزار متوسل می‌شوند اما این در واقع حدود 50درصد نمره را تشکیل می‌دهد و ما هم اعتقادمان این است که برای فرایند یادگیری از حفظی به مفهومی تغییر بکند ،ما اصلا نباید این ها را داشته باشیم.ما مشکل بزرگی را که داریم بحث کنکور زدگی و تست زنی ...

دانش آموزان می گویند سرگردانند  نمی‌دانند کلاس تست بروند یا ،فقط کتبی بخواند و معدل شان را بالا ببرند؟

سازمان سنجش چون برگزار کننده  کنکور است زیر بار بسیاری از قوانین و مقررات نرفته است.قرار بر این بود که در یک فرصت زمانی پنج ساله حداقل 50درصد سهم قبولی یک فرد در کنکور را معدل تشکیل دهد ولی سازمان سنجش زیر بار این مورد نرفته بود و مصوب قانون مجلس هم است و الان هم یک مقدار در حال تغییر است و امیدواریم همه تن به قانون بدهند و مسایل در روال خودش قرار بگیرد و بعضی از دکان هایی  که با عنوان کلاس و تست زنی هستند وهدف مادی پشتشان است همه تعطیل شوند.

الان موسساتی غیر مجاز فعال در این زمینه در کرمان داریم؟

لازم نیست که غیر مجاز باشند.همان مجاز ها هم به  روحیه بچه ها آسیب می‌زنند،بچه ها را کنکور زده می‌کنند و ان ها را به سمت حفظی می‌برند  .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

وعده حل مشکل شغل، بیمه و حقوق ورزشکاران توسط وزیر ورزش و جوانان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پیام تسلیت محمدعلی کریمی در پی درگذشت محمدعلی علومی

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

پربازدید ها

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)