کد خبر: ۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از جشن اردیبشهت تئاتر کرمان
امسال اردیبهشت تئاتر کرمان در مجموعه پالیز به بار نشست و بهار سال نوی تئاتری‌های کرمان در سالن چند منظوره پالیز تحویل شد.
گفتارنو- گروه فرهنگ: عماد محسنی تکلو:
امسال اردیبهشت تئاتر کرمان در مجموعه پالیز به بار نشست و بهار سال نوی تئاتری‌های کرمان در سالن چند منظوره پالیز تحویل شد. مراسمی که هر ساله با گرهم‌آیی تمامی اهالی تئاتر استان به همراه ساز و آواز و ضیافت شام برگزار می‌شود و غیر از اهالی تئاتر کسی را راه به آن نیست. یک جمع خالص تئاتری که به ادعای مهدی حشمتی مجری مراسم از نور و تصویر و ساخت کلیپ تا اجرای موسیقی و قرائت قرآن همه و همه کار «بچه‌های تئاتر» است. ساعت که از 9 شب می‌گذرد اندک اندک جمع یاران تئاتر از راه می‌رسد و اهالی تئاتر کرمان که اغلب آراسته و رسمی پوشیده‌اند، پس از گرفتن شماره صندلی در لابی تالار عکسی به یادگار می‌گیرند و وارد تالار می‌شوند. صندلی‌ها دور میزهای گرد چیده شده و هر کس جای خودش را پیدا می‌کند. اغلب کسی در جایش بند نمی‌شود. بازار دیده بوسی‌ها و خوش و بش‌ها داغ است. در میان مکالمه‌های ابتدایی تئاتری‌ها این جمله اغلب دهان به دهان می‌گشت که: «واقعا کرمان این قدر تئاتری دارد؟! اگر همین تئاتری‌ها به نمایش تئاتر بیایند، خیلی از مشکلات حل است.»

مراسم با سخنان مسعود سلطان زاده مسوول انجمن نمایش کرمان آغاز می‌شود. هنوز تب و تاب اولیه مراسم و احوال پرسی‌ها آرام نگرفته و سخنان سلطان‌زاده با آن لحن آرام در میان همهمه آغازین مراسم به گوش کسی نمی‌ر‌سد. روندی که اعتراض سخنران بعدی مراسم را در پی داشت. زمانی که میکروفن را برای مهدی ثانی از پیشکسوتان تئاتر کرمان سر میزش بردند، لحظاتی نشست و آرام سخن گفت و سپس از همهمه برآشفت و برخاست و گفت: «من شما هستم و شما منید در میان حرف‌هایم سکوت کنید.» و سپس از اندیشه در نمایش گفت و برای اهدا بخش اول از جوایز به روی صحنه رفت. در بخش اول لوح تقدیر اردیبهشت تئاتر ایران به خانم ندا حسینی از رفسنجان و آقای مهدی بذرافشان از کرمان اهدا شد. مهدی بذرافشان مدیر خانه تئاتر موج نو در کرمان است که جریانی موسوم به همواره تئاتر در موسسه تحت نظرش راه انداخته که طی این جریان قرار است هفت ماه مداوم در موسسه موج نو تئاتر به روی صحنه باشد. در بخش اول از توزیع جوایز دو تندیس نیز به آقایان امیرحسین طاهری کارگردان نام آشنای سیرجانی و امید طاهری نویسنده و کارگردان تئاتر و عضو کانون منتقدان تئاتر ایران اهدا شد.

ارشاد باید چهره محبت نظام باشد
پس از اهدا دور اول جوایز بود که فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پشت تریون رفت و از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ گفت. فلاح گفت: «ارشاد باید چهره محبت و رحمت جمهوری اسلامی باشد» فلاح همچنین این طور ادامه داد که: « باید هر کس با شنیدن نام ارشاد یاد مهربانی‌ها بیفتد نه سانسورها. و این میسر نمی‌شود مگر با حضور هنرمندان و بزرگان عرصه هنر.» فلاح همچنین اشاره مفصلی هم به موضوع خانه هنرمندان کرد و از راه اندازی خانه هنرمندان کرمان با عنوان «تحول بزرگ» یاد کرد. فلاح همچنین گفت: « در سال 93 خانه مطبوعات استان احیا شد و به زودی شاهد نتایج راه اندازی آن خواهیم بود. در سال 94 هم خانه هنرمندان که خواست هنرمندان است را به دوش هنرمندان خواهیم گذاشت.» فلاح در پایان سخنان کوتاهش با اشاره به اینکه در سال گذشته مهمترین کار را کسانی کردند که نمایش‌ها را به اجرای عموم گذاشتند، از معاونت فرهنگی شهرداری کرمان برای برگزاری جشنواره کمدی تئاتر و از خانه تئاتر موج نو برای جریان همیشه تئاتر تشکر کرد.

سخنران بعدی مراسم یدالله آقاعباسی تئاتری سرشناس کرمانی بود. آقا عباسی سخنانش را که از روی متن می‌خواند با جملاتی آغاز کرد که همه حضار سراپا گوش شدند. آقاعباسی با اشاره به جنگ‌ها و جنایت‌ها گفت: «جهان شاهد نمایش وقاحت است.» آقا عباسی در میان سخنرانی مکتوبش، گه گاه سر از نوشته برمی‌داشت و بی پرده انتقاداتی می‌کرد که اغلب اجرایی و ملموس بود. آقا عباسی در بخشی از همین سخنان بی پرده گفت: «گمان نکنید با بلیط 8 هزار و 10 هزار تومانی تئاتر روی پای خودش می‌ایستد. هنرمندی که شش ماه تا یک سال برای تولید یک اثر زحمت می‌کشد با این رقم‌ها تامین نمی‌شود.» آقاعباسی همچنین از کوتاه کردن آثار نمایشی انتقاد کرد و گفت: « نمایش 3 ساعته را با توجیه اینکه تماشاگر حوصله ندارد به نیم ساعت کوتاه نکنید. دوستی می‌گفت در آلمان نمایشی را دیده که شش و نیم ساعت طول کشیده، چطور تماشاگر آلمانی حوصله دارد، تماشاگر ایرانی ندارد؟!» آقا عباسی پس از بخشی از مراسم سخن گفت که در آن آرمین قطبی در میان میزها و صندلی‌های حضار قدم میزد و متنی از امید طاهری در باب تئاتر را اجرا می‌کرد.

پس از سخنان آقا عباسی هم نوبت به بخش پایانی مراسم و اهدا بخش دوم جوایز اختصاص یافت. در این بخش به مهدی جعفری مدیر موسسه خشت اول، نژاد محمودی مدیر مجوعه پالیز و فرهاد باغینی پور لوح تقدیر اهدا شد و تندیس جشن اردیبهشت تئاتر ایران به سید محمدرضا حسینی از رفسنجان و مجید عتیق کارگردان تئاتر اهدا شد. در پایان این مراسم تقدیر ویژه‌ای از مسعود سلطان زاده صورت گرفت. که علاوه بر تندیس اردیبهشت تئاتر ایران، صالح رزم حسینی کارتنی از چهره مسعود سلطان زاده به او اهدا کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)